Hulpverleningsforum

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Copyright en het plaatsen van foto's op het forum, klik hier

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6   Omlaag

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 15207 keer)

Dit topic wordt bekeken door: 0 leden (en 1 gast)

brw arie

• Erelid
  • Geslacht: Man
  • one misson one goal
Re: Casus van de maand Mei door Rader
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2006, 23:16:38 »

ik zou toch kiezen voor de ghor omdat die meer hebben met grootschalige dingen. verdere vragen zijn misschien: stroming van het kanaal, plaats voor publiek, afvoer van eventuele slachtoffers goede route's die je open kunt houden ook als er iets gebeurd.
domme kracht in boxmeer, bhv-er, Hoofd brandwacht,bakker bart boxmeer

steunt stichting kika tegen kinder kanker jullie ook??? www.kika.nl

Dragonfly

• Volledig lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2006, 11:32:23 »

Ter voorbereiding van zo'n bijeenkomst kan er wellicht ook nog informatie opgevraagd worden bij de zwembond (kweenie hoe die precies heet). Er worden toch ook regelmatig wedstrijden gehouden in open water en volgens mij had NL daar tot vorig jaar een hele goede bij (Edith van Dijk). Dus daar moet beslist een hoop ervaring en info zitten.

Maarten

• Veiligheidskundige
  • Erelid
    • Hulpverleningsforum
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2006, 13:42:02 »

Nu de vragen aan jullie:
# Is de lijst met genodigden compleet?
# Wadkoop heeft een reddingsbrigade, maar die beschikt niet over een boot. Zij doen veel werk in zwembad.

De KNBRD/RedNed heeft denk ik expertise op dit gebied. Misschien handig om daar iemand van uit te nodigen?
Als de reddingsbrigade een bootje nodig heeft, kunnen ze daarvoor geloof ik aankloppen bij de bond (KNBRD dus werderom). Evt. kan je ook reddingsbrigademensen op bootjes van de brandweer / politie / waterbeheerder plaatsen.

Afgevaardigden van de reddingsbrigade dus zeker uitnodigen, vanwege hun werk in het zwembad kunnen ze misschien ook nog adviseren voor de te stellen vaardigheidseisen.
Groeten,
Maarten

Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.

snowbully

• Volledig lid
  • Daar is van Lunteren.....
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2006, 15:57:10 »

voor de casu maakt het niet uit maar...
die ambtenaar is een ZIJ  en ze heet Judith  ;)
Ik dacht dat ze anders heet?  ;)

bij deze de aanbieding van de duikers uit de gemeente Reeugraven om te assisteren
(zolang we ze nog hebben  >:(  ) (uit de nabij gelegen grotere gemeente G. zullen ze wel niet mogen komen van SAVE)
bijvoorbeeld om de waterbodem van de locatie, waar de mensen te water gaan, op te schonen van scherpe voorwerpen
oh ja..
we nemen onze eigen boot mee (die blijft)
dus we kunnen ook meevaren tijdens het evenement
Bedankt voor het aanbod! De grote gemeente A, naast Wadkoop wil wel helpen!

Nou we hebben al een hele lijst. De ambtenaar heeft inmiddels de grote vergaderzaal gereserveerd.  ;D
In willekeurige volgorde:
* Rijkswaterstaat
* Brandweer
* Duikvereniging
* Gemeente Wadkoop
* Reddingsbrigade
* Politie (burgermeester of inspecteur)
* EHBO-vereniging
* GGD/ Regionale ambulancedienst
* GHOR

De gestelde vragen:
- wat is het geschat aantal deelnemers?
- wat is de geschatte watertemperatuur?
- hoe lang is het kanaal nodig?
- minimum leeftijd van de kinderen?
- wat is de waterkwaliteit?
- vaardigheidseis aan deelnemers 3 km?

# Wie van de brandweer moet er komen? Bosveen maakt onderdeel uit van de veiligheidsregio "Het Midden van Holland" met de gelijknamige regionale brandweer. Moet de plaatselijke commandant of een regiofunctionaris komen
plaatselijke commandant blijft eindverantwoordelijk voor zijn gemeente, maar regiofunctionaris is inhoudelijk beter op de hoogte.
De regiofunctionaris kan de plaatselijke commandant na het overleg adviseren.

Het zijn wel veel partijen met veel verschillende, tegenstrijdige belangen... Als dat maar goed gaat  :-[ :-[ :-[

Harry007

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2006, 18:40:55 »

Hou er ook rekening mee dat er over 3 kilometer gezwommen wordt. Dit houdt dus in dat er om de x meter een duikploeg/duiker moet zijn. Ik heb er geen ervaring mee maar mij lijkt om de 100 meter helemaal niet overdreven. Kunnen er zoveel duikers komen?

Delta

• Erelid
  • Co-assistent
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2006, 21:52:05 »

SIGMA'tje preventief?
6e jaars geneeskundestudent, EHBO, voormalig SIGMA

www.alphalog.nl

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Erelid
  • OvD-Bevolkingszorg
    • TotalSafety - integraal veiligheidsadvies
« Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2006, 18:46:03 »

Ik dacht dat ze anders heet?  ;)
Ach.. die andere is ook lief  :)
En binnenkort wordt het toch één gemeente... toch..... ::)
Safety is something that happens between your ears, not something you hold in your hands.

RAdeR

• Sigma Hollands Midden en opleidingscoördinator
  • Moderator
    • Geneeskundige eenheid Hollands Midden
« Reactie #27 Gepost op: 6 mei 2006, 22:24:59 »

Maandag een update

Zeg niet wat je weet, maar weet wat je zegt.
Haast je als je tijd hebt; dan heb je tijd als je haast hebt.

tower-ladder

• Erelid
« Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2006, 15:18:14 »

Ik ben nieuw op dit forum maar toen ik deze casus las heb ik me maar aan gemeld omdat ik over deze casus graag mijn mening wil ventileren.
Teb eerste; de organisator vraagt een vergunning aan voor een evenement. Hij zal moeten aantonen dat het evenement veilig kan verlopen, zoniet geen vergunning. Wat er nu gebeurd is dat de brandweer allarlei acties gaat doen om de veiligheid van de deelnemers te waarborgen. Dit is de zaak omdraaien ! Wat nu als alle duikteams etc. uit de wijde omgeving het kanaal bewaken, en er verdinkt toch een deelnemer? Drie keer raden wie de zwarte piet krijgt, de organisator in elk geval niet want de brandweer zou toch voor de veiligheid zorgen. En wat als er op een rij afstand van meer dan 15 min. nu een auto te water raakt met inzittenden. Dan is er geen duikteam beschikbaar of gaat deze dan weg bij het evenement en wordt dan het evenement stil gelegd?
Ten tweede: leuk dat al die vrijwilligers, EHBO, Brandweer, Sigma etc op hun vrijde zaterdag dat werk willen doen, maar helaas blijkt maar al te vaak dat de organsator commerciele doelen heeft en dus winst wil maken. Oftewel, als hij EHBO ers , of duikers met boten nodig heeft moet hij die maar gaan huren bij commerciele bedrijven.
Brandweer, toest de vergunning aanvraag, als uit het plan blijkt dat het niet veilig kan, dan geen vergunning verlenen. het is toch te zot dat een hele veiligheidsregio op zijn kop staat omdat iemand een wild plan heeft om drie kilometer in het kanaal te laten zwemmen.
De laatste jaren steken er steeds meer mega evenementen de kop op, en de hulpdiensten, zoals de brandweer, moeten maar zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat met name de zorgnormen, bereikbaarheid etc, tijdens grote evenementen als Koninginnnenach in Den Haag, de Vrijmarkt in Amsterdam, Sail, maar ook tijdens de Vierdaagse feesten in Nijmegen zwaar onder druk staan. Gelukig is er nog nooit een calamiteit geweest, maar elementen voor een ramp zijn al aanwezig, alleen de lont in het kruitvat is elke keer ( nog) niet aangestoken.

Maarten

• Veiligheidskundige
  • Erelid
    • Hulpverleningsforum
« Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2006, 15:56:21 »

Ik ben het helemaal met je eens, op één ding na. De organisator heeft geen commercieel doel voor ogen:

Een plaatselijke comité van Bosveen dat tot doel heeft kansarme kinderen in Roemenië te helpen wil volgend jaar op de vrijdag en zaterdag na hemelvaartsdag allerlei activiteiten organiseren om geld in te zamelen.
De voorzitter van “Bosveen helpt Roemenië” heeft voor de meeste activiteiten inmiddels met de gemeentelijke ambtenaar al de nodige dingen doorgesproken en benodigde vergunningen ontvangen.
Het meest spectaculaire moet een zwemwedstrijd in de Ouwe worden. De bedoeling is dat er een 3 km, 1 km en 500 meter zwemwedstrijd is. Bovendien moeten de deelnemers zich laten sponsoren. Op die manier denkt het comité veel geld binnen te krijgen.
Welkom op dit forum trouwens ;)
Groeten,
Maarten

Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.

tower-ladder

• Erelid
« Reactie #30 Gepost op: 7 mei 2006, 18:13:48 »

Okay, niet helemaal de tekst goed gelezen, maar...... doet niet veel af aan mijn mening. Ben ook van mening dat een lange afstand zwemwedstrijd voor geoefend atleten, niet vergelijkbaar is met een open inschrijving door leken om even 3 kilometer te zwemmen. Ik zie zelf regelmatig mensen meedoen aan 10 of 21 km hardloop evenementen zonder juiste schoeisel, kleding en voorbereiding. Zijn vaak de mensen die elkaar opjutten in de kroeg van dat kan jij niet, wedden van wel... etc.
Overigens, als het evenement veel publiek gaat trekken, en een positieve naam kan opleveren voor de gemeente kan je nog de volgende uitdaging krijgen, brandweer adviseert geen vergunning te geven, College van B&W geeft vergunning af, ondanks negatief advies en geeft opdracht aan de Brw Cdt om alle noodzakelijke veiligheidsmaatregegelen te nemen. ( Praktijk!!) Dan ben je dus gen.... zonder te zoenen ;D

RAdeR

• Moderator
« Reactie #31 Gepost op: 8 mei 2006, 08:45:53 »

Beste Fdny61 allereerst hartelijk welkom.
Ik denk dat je een paar goede punten maakt. Wellicht zinvol om daar in een apart topic verder over te discussiëren.
Het gaat hier om een casus waar we met elkaar iets van willen leren.
De bedoeling van deze casus is nadenken over preventie en wijkt wellicht wat af van de werkelijkheid.
Het is een heel gemoedelijk sfeertje op zo'n dorp. Een paar enthousiaste mensen die geld voor een ander bij elkaar willen sprokkelen.
Een ambtenaar die ook graag wil meewerken maar toch ook z'n verantwoordelijkheid neemt en mensen om de tafel roept.  ;)

RAdeR

• Moderator
« Reactie #32 Gepost op: 8 mei 2006, 08:59:08 »

Eerst even wat achtergrond informatie

Bosveen heeft een vrijwillige brandweer. http://www.waddinxveen.brandweer.net/

De regionale brandweer www.rbhm.nl heeft vrijwel alle duikteams in de regio opgeheven. De dichstbijzijnde is in Zilverstad (aanrijtijd 10 minuten)
In de wijdere omgeving zitten nog 2 korpsen met een duikteam met een aanrijtijd van 20 minuten.

De dichtstbijzijnde ambulanceposten zijn op 8 en 12 minuten afstand. http://www.radhm.nl

Vrijwilligers van de reddingsbrigade van Wadkoop hebben wel ervaring bij evenementen/kustbewaking. De RB beschikt echter niet over een boot en verbindingsmiddelen. Er is wel een persoonlijke uitrusting inclusief ehbo-tas voor de vrijwilligers. http://waddinxveen.reddingsbrigade.net/

De EHBO-vereniging van Bosveen beschikt over een busje met de nodige hulpmiddelen waaronder 2 brancards. Ook voor deze vrijwilligers is er een persoonlijke uitrusting en er zijn in totaal 8 analoge portofoons (bereik 10 km)  beschikbaar voor onderling contact. http://www.ehbo-waddinxveen.nl/

RAdeR

• Moderator
« Reactie #33 Gepost op: 8 mei 2006, 09:05:49 »

UPDATE

Na het plegen van wat telefoontjes en wat wikken en wegen is de ambtenaar er uit. Er komt een eerste overleg tussen:
Politie: teamchef district Ouwe en IJssel, mw. Blauw en wellicht een wijkagent/beleidsmedewerker
Brandweer: de commandant van Waddinxveen, dhr. Bakker en een regionaal beleidsmedewerker
Ghor: beleidsmedewerker, mw. Roos en dhr. Zwart, ovdg en tevens locatiehoofd RAD
EHBO: voorzitter, dhr. Janmaat
Reddingsbrigade Wadkoop, 2 bestuursleden, Maitre Naigeur en Sal Vavidas  (voor de nieuwsgierigen onder ons kijk maar in de ledenlijst en google of deze woorden)  ;)

Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de waterkwaliteit geschikt is, maar zal vlak voor de tijd nog metingen uitvoeren.
Afsluiting van de Ouwe is op zaterdagmiddag geen probleem aangezien er dan weinig beroepsvaart is. De medewerker van RWS ziet er verder geen belang in om bij het overleg aanwezig te zijn.
GHOR geeft aan dat er geen preventieve inzet te verwachten is van geneeskundige combinatie. Dit moet zonodig “ingekocht” worden bij RAD of bij andere bedrijven en instellingen. GHOR is betrokken bij planvorming en advisering aan gemeente. Hiertoe is een prachtige handleiding beschikbaar:
http://www.ghor.hollands-midden.nl/documenten/Handreiking__Inzet_hulpverleningsdiensten_bij_evenementen.pdf

De gemeente Wadkoop heeft alle medewerking toegezegd en alle taken gedelegeerd aan de gemeente Bosveen.
Duikvereniging is niet uitgenodigd.

De vergadering begint en de voorzitter van het organiserend comité geeft antwoord op de gestelde vragen:
-   Het geschat aantal deelnemers bedraagt ongeveer 250 (50 3 km; 75 1 km en 125 500 meter)
-   De watertemperatuur was nu (dus gelijkwaardig aan de tijd dat het evenement gehouden gaat worden) 15 graden.
-   Vaardigheidseisen en minimum leeftijd van kinderen is niet over na gedacht.

De  vragen aan jullie:
* Welke eisen ga je stellen aan de organisatie?
* Welke maatregelen moet de organisatie zelf nemen?
* Welke maatregelen / preventieve inzet gaan politie, brandweer, reddingsbrigade, ehbo en ambulancedienst nemen. Denk aan (hulp)middelen/materialen, voertuigen benodigd aantal mensen. Graag ook taakverdeling tussen reddingsbrigade/brandweer en ehbo/ambulancedienst.

Nogmaals voor alle duidelijkheid alhoewel gebaseerd op een werkelijke gebeurtenis is het allemaal mijn fantasie. Ingewijden zullen de woordspeling van sommige namen herkennen. De woorden die ik ze in de mond leg hebben ze echter NOOIT uitgesproken!
In nodig ook alle forumleden die bekend en zelfs deelgenomen hebben als hulpverlener bij dit evenement om nog eens mee te denken over hoe je het (achteraf) had willen doen.

Zie bijlage voor schematische plattegrond van het gebied.

[verwijderd door de beheerder]

RAdeR

• Moderator
« Reactie #34 Gepost op: 8 mei 2006, 09:39:21 »

Hierbij de plattegrond gelijk zichtbaar.  ;)

brw arie

• Erelid
  • one misson one goal
« Reactie #35 Gepost op: 8 mei 2006, 15:45:14 »

* Welke eisen ga je stellen aan de organisatie?
de organisatie moet gaan zorgen voor kleed en douche ruimte's met warm stromend water.

* Welke maatregelen moet de organisatie zelf nemen?
dekens, douche's, kleedruimte, warme dranken, genoeg begeleiding aan het begin, aan het einde en ook langs de waterkant dat ze in de gaten houden als er iemand onder water gaat of het moeilijk krijgt

Welke maatregelen / preventieve inzet gaan politie, brandweer, reddingsbrigade, ehbo en ambulancedienst nemen. Denk aan (hulp)middelen/materialen, voertuigen benodigd aantal mensen. Graag ook taakverdeling tussen reddingsbrigade/brandweer en ehbo/ambulancedienst.

denk dat de algehele leiding in handen moet liggen van een ghor functionaris/ovdg. eventueel een preventieve inzet van sigma voor het geval dat het nodig is. verder zou ik 2 of 3 duikteams op de locatie willen hebben die ook achter of langs de groep meevaren. waarschijnlijk is het ook slim om de reddingsbrigade ook intezetten. en ook 1 ambulance voorwaarde scheppend ter plaatsen

RAdeR

• Moderator
« Reactie #36 Gepost op: 8 mei 2006, 15:48:14 »

eventueel een preventieve inzet van sigma voor het geval dat het nodig is.
GHOR geeft aan dat er geen preventieve inzet te verwachten is van geneeskundige combinatie. Dit moet zonodig “ingekocht” worden bij RAD of bij andere bedrijven en instellingen. GHOR is betrokken bij planvorming en advisering aan gemeente.

brw arie

• Erelid
  • one misson one goal
« Reactie #37 Gepost op: 8 mei 2006, 16:56:06 »

okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ;)

Delta

• Erelid
  • Co-assistent
« Reactie #38 Gepost op: 8 mei 2006, 23:47:01 »

De volle ehbo vereniging kunnen we wel uitnodigen denk ik, en op zn minst 1 duiker + boot + hulp is ook wel nodig...
6e jaars geneeskundestudent, EHBO, voormalig SIGMA

www.alphalog.nl

brw arie

• Erelid
  • one misson one goal
« Reactie #39 Gepost op: 9 mei 2006, 09:59:44 »

denk jij dat dat genoeg is gaat wel om 250 mensen en over een zeer grote afstand ik zou toch gaan voor minimaal 2 a 3 teams. ik zou indd de ehbo ipv sigma dan uitnodigen.

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6   Omhoog