Waar zijn nog grondgebonden mmt's ?

Auteur Topic: Waar zijn nog grondgebonden mmt's ?  (gelezen 22052 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Gepost op: 19 februari 2008, 15:59:16
Mag ik jullie allen erop wijzen dat het grondgebonden MMT Zwolle uitsluitend nog wordt ingezet bij rampen? Dus niet meer met ongevallen! Dit miv 01-01-2008. Het MMT Zwolle is opgeheven omdat er geen paraat team 24/7 beschikbaar is . Politiek besluit. :-[

Het moet niet gekker worden... De politiek verkwist liever miljarden aan het opnieuw schilderen van probleemwijken dan het opbouwen van goede medische voorzieningen. De regio rond Zwolle is al behoorlijk ver verwijderd van de 4 traumahelistandplaatsen, en nu is dus ook nog het MMT opgeheven. Ik verbaasde mij er al over dat ik laatst op foto's van een ernstig ongeval in de buurt van Zwolle zag dat Lifeliner 4 daar kwam helpen, terwijl ik dacht dat er in Zwolle een MMT beschikbaar was. Maar da's dus voorbij...

Hoe is het eigenlijk in de rest van het land gesteld met de beschikbaarheid van MMT's? Ik weet dat overdag 4 MMT's ingezet kunnen worden (vanaf Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen(of)Volkel en Groningen). Maar hoe zit het met de grondgebonden MMT's? Zijn er traumacentra die overdag permanent een grondgebonden MMT beschikbaar hebben, of komt de hele traumahulpverlening ter plaatse neer op de 4 Traumaheli's (en die uit de aangrenzende gebieden in Duitsland en België)?   (over de nachtelijke uren zal ik het maar niet hebben, want dat is helemaal triest.)




gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2008, 16:19:05
het team uit tilburg is nauwelijks ingezet,en is meer een oefenteam.de regio brabant zuid oost beschikt over de ll 3 en als deze niet inzetbaar is doet men (overigens al jaren) een beroep op de mug teams uit overpelt of turnhout.
uiteraard is het schandalig als men miljoenen over de balk smijt voor bv het generaal pardon er nog niet eens geld is voor de mmt teams of voor voldoende ambulances.maar ja we hebben toch nog de brandweer........


paul_hartog

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2008, 16:25:17
ik weet dat maastricht en utrecht ook allebei een grondgebonden team hebben


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2008, 16:45:04
LUMC Leiden voor de uren dat de LL1 en LL2 niet vliegen


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2008, 20:17:07
In Enschede staat ook een MMT, de enige keer dat ik za heb gezien was tijdens een oefening... ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2008, 11:09:50
Wat ik me dan afvraag: voor ongevallen zijn ze dus niet 24/7 paraat maar voor een ramp wel? Of moet er bij een ramp dan eerst personeel van huis worden opgetrommeld voor het Zwolse MMt kan uitrukken?
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2008, 12:19:12
Ik ben nog eens aan het speuren geweest op internet, en kwam een rapportage tegen met de titel “NACHTINZET MMT MET HELICOPTER, NODIG EN MOGELIJK?”. Dat is een rapportage die is opgesteld vanwege de proef met de nachtelijke inzet van Lifeliner 3. In die rapportage zag ik veel gegevens en cijfers over het inzetten van de diverse traumateams. Het rapport kwam ik tegen op http://www.tro.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=1

Op pagina 65 en 66 staan tabellen met daarin de aantallen uitrukken per traumateam in 2006. Opvallend is dat het onlangs opgeheven traumateam van Zwolle het meest is uitgerukt, na die van Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen en Groningen. Overigens ging het in het geval van Zwolle om slechts 43 uitrukken in 2006. Het MMT van Enschede is in 2006 slechts 5 x uitgerukt, dat van Leiden/DenHaag 21 x, Maastricht 17 x en Utrecht 29 x.

Erg interessant vond ik ook de pagina's 64, 68 en 96. Op pagina 64 is een kaartje van NLD te zien met daarop de locaties waarheen de MMT's in 2006 met de bus en met de heli zijn uitgerukt. Op pagina 68 is een kaart van NLD met daarop de locaties waarheen de diverse MMT's zijn uitgerukt in de dagperiode, en een kaart met de uitrukken per MMT in de nachtperiode. Pagina 96 laat een kaartje zien met daarop de dekking van NLD als er 4 traumaheli's 's-nachts paraat zouden zijn.

Als je naar de stippen op de diverse kaartjes kijkt dan valt op dat het gebied Overijssel / noord en oost Gelderland echt een witte plek op de kaart vormt. Door ook een Lifeliner te stationeren in Zwolle zou je een bijna perfecte dekking voor heel Nederland hebben. (En zou je misschien de overige MMT's kunnen 'degraderen' tot MMT's die alleen worden ingezet voor rampen, zoals nu het geval is bij het MMT Zwolle. Alleen krijg je wel een slechte dekking in situaties waarin de helikopters niet ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld door mist of harde wind.)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2008, 18:04:11
het team uit tilburg is nauwelijks ingezet,en is meer een oefenteam.

Correctie, het Tilburgse MMT (behorend bij het St. Elisabeth ziekenhuis) zal alleen worden ingezet als onderdeel van de GNK-C en eventueel bij evenementen. Het is vooralsnog nooit de bedoeling geweest deze uit te laten rukken voor ongevallen.

Elk traumacentrum is overigens (wettelijk) verplicht een MMT te hebben. Niet verplicht is dat het ook voor ongevallen uitrukt, het is namelijk een onderdeel van de Geneeskundige Combinatie. Daarbij geldt dan een uitzondering voor de vier MMT's met helikoptervoorziening, daar zou sprake moeten zijn van permanente aanwezigheid.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2008, 22:54:31
Dan vraag ik mij nog altijd af of het AMC een eigen MMT heeft. Er is een verschil tussen een MMT-voertuig en een team die inzetbaar is. Het AMC heeft wel een eigen voertuig die wel eens gebruik wordt bij oefeningen of als reserve van die van het VU. Maar of ze een team hebben die inzetbaar is als MMT is onbekend, zelfs bij enkelen van het MMT van de VU.  Ik kan me niet herrineren dat ik een inzet van het MMT van het AMC heb gezien.

Wat wel zo is is dat er artsen die werkzaam zijn in het AMC, op het MMT werken van het VUMC. De artsen die op de Lifeliner1 vliegen zijn dus niet allemaal werkzaam in het VU.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2008, 23:20:17
Het VU en het AMC vormen samen één traumacentrum (noord-west-nederland). Wanneer je uitgaat van 1 MMT per traumacentrum, is het op het VU gestationeerde team in theorie 'voldoende'.

Dat maakt het in ieder geval verwarrend, kennelijk ook voor de leden zelf (als jij aangeeft dat het sommigen van hen niet duidelijk is...). Ben benieuwd of je bij een grote calamiteit (ramp) de Lifeline 1 krijgt en vervolgens ook nog een busje vanaf het AMC. Toch wel handig als men daarvan op de hoogte is lijkt me.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s