Hulpverleningsforum

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Het Hulpverleningsforum bestaat 10 jaar! Leden bedankt!

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 7   Omlaag

Auteur Topic: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 9541 keer)

Dit topic wordt bekeken door: 0 leden (en 1 gast)

Hunter

• Technisch beheerder
  • Geslacht: Man
  • Zoetermeer, Haaglanden
    • Zelf P2000 decoderen met PDW
Uitschakelen autoradio door hulpdiensten
« Gepost op: 29 oktober 2008, 15:46:40 »

Brandweer Utrecht wil snelle invoering Flister

UTRECHT -  De brandweer in Utrecht en de ambulanceregio Drenthe pleiten voor een snelle invoering van de Flister. Dat heeft de Veiligheidsregio Utrecht woensdag bekendgemaakt. De Flister is een systeem waarmee hulpdiensten bij spoedritten de radio’s en cd-spelers in auto’s kunnen uitschakelen om zelf beter hoorbaar te zijn.

De afgelopen maanden werd er in Utrecht en Drenthe geëxperimenteerd met het apparaat. Volgens de gebruikers is sprake van een duidelijk rustiger verkeersbeeld. Mensen maken sneller ruimte voor het hulpverleningsvoertuig. Ambulances kunnen bij spoed gelijkmatiger rijden. Dit komt het comfort van de patiënt ten goede.

Als de brandweerwagen of ambulance met Flister in de buurt komt van een auto, wordt de muziek van de radio of cd-speler onderbroken en klinkt een meertonig signaal. Ook verschijnt in het informatieschermpje van de radio het woord brandweer of ambulance. Uit eerder onderzoek van hulpdiensten blijkt dat gewone sirenes in moderne auto’s nauwelijks meer doordringen. De voertuigen zijn te goed geïsoleerd en muziekinstallaties in auto’s staan vaak erg hard.

Volgens de bestuurders van de hulpvoertuigen reageren weggebruikers positief op het systeem. Automobilisten zeggen dat ze beter opletten als ze een ambulance of brandweervoertuig met Flister via hun autoradio horen aankomen.

Een rapport over de effecten van de Flister en de reacties van gebruikers en burgers wordt binnenkort aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2324078/__Roep_om_invoering_Flister__.html
Wees niet afhankelijk van online monitoren en ontvang P2000 zelf met (nu met RS232 support!)

Caprice 9C1

• Assistant Air Traffic Controller
  • Erelid
  • Zwaailichtenverzamelaar, Chevy Caprice owner
    • Dallas Police Caprice website under constructioin
Re: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2008, 16:03:08 »

Citaat
Flister > Hoe werkt het?

Flister® zendt een signaal uit op de specifieke FM-radiobanden van autoradio's van voertuigen die zich binnen 200 meter van het hulpvoertuig bevinden. Binnen enkele seconden wordt op de FM-band een akoestisch drietonig signaal uitgezonden. Zo zal dus een audio-attentie-signaal voor de bestuurder in de auto hoorbaar zijn en een tekstbericht op het radiodisplay worden weergegeven. Ook als men luistert naar een CD zal deze onderbroken worden.
Dus als ik het goed begrijp zend de Flister een FM signaal uit, in de gehele breedte van 87.50Mhz tot en met 107.95Mhz én lukt het de FLister ook nog om mijn CD-muziek te onderbreken? Hoe willen ze dat doen? Lijkt mij een interessant apparaatje, waar ze in ieder geval een zendvergunning in de gehele FM-band zullen moeten aanvragen.
Niet de gebeurtenis, maar je eigen gedachten bepalen hoe je je voelt.

“There is no such thing as public opinion. There is only published opinion.” - Winston Churchill

Dallas Police Caprice pictures and news on Facebook

Menneke86

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2008, 16:06:39 »

Onderbreken van een cd lukt, tenminste zover als ik het begrepen heb, alleen als de TMC (= Traffic Message Channel) functie op de radio is ingeschakeld.

Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Koos Grandioos

• IVK'er - Brw Haaglanden - KNRM Lifeguard
  • Erelid
    • Veiligheidsregio Haaglanden
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2008, 17:53:43 »

Onderbreken van een cd lukt, tenminste zover als ik het begrepen heb, alleen als de TMC (= Traffic Message Channel) functie op de radio is ingeschakeld.

Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?
Bij onze radio's in de auto's is dat wel het geval
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!

jeroenbos

• jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Erelid
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2008, 21:42:13 »

was een goede proef en de radio wordt automatisch uitgeschakeld en ook bij een cd wordt de muziek stilgezet en zo wordt je niet afgeleid

Feder

• Erelid
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2008, 11:00:59 »

Ik heb een stereosetje in mn slaapkamer met RDS (zonder TMC). Als er een ambulance in aantocht is die Flister heeft geactiveerd, wordt het normale radiogeluid weggedrukt en krijg ik een signaal te horen. Dat klinkt ongeveer als "ta tu ta tu". Tegelijk verschijnt in het display * AMBU *. Of ik nu naar Radio 1, 2, Noord, BNR of de NDR luister, het signaal drukt alle radiozenders weg.

GRONINGEN - Flister, het systeem dat automobilisten waarschuwt voor naderende hulpdiensten met sirenes, moet zo snel mogelijk in heel Nederland worden ingevoerd. Dat zegt UMCG Ambulancezorg in Groningen, die het systeem de afgelopen maanden heeft getest in de regio Groningen/Drenthe. Flister onderbreekt de radio of cd-speler in de auto en geeft een pieptoon, waardoor de bestuurder weet dat er een hulpdienst aankomt. Hij kan dan sneller aan de kant gaan en de hulpverleners kunnen sneller en veiliger doorrijden. (bron: www.rtvnoord.nl)

Aanvulling: Een medewerker van UMCG Ambulancezorg vertelde gisteravond op Radio Noord dat automobilisten door dit systeem veel eerder in de gaten hebben dat er een ambu in de buurt is. Zij maken daardoor veel eerder ruimte waardoor de ambu beter kan doorrijden. Vooral voor patiënten met hoofdletsel, rugletsel en breuken is dit prettig omdat de ambu dan minder hoeft af te remmen en op te trekken. De ambu kan daardoor geleidelijker doorrijden. De medewerker vertelde nog dat het effect nóg beter zou zijn als het bereik van de Flister wordt vergroot naar 300 meter.

Caprice 9C1

• Assistant Air Traffic Controller
  • Erelid
  • Zwaailichtenverzamelaar, Chevy Caprice owner
    • Dallas Police Caprice website under constructioin
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2008, 11:05:48 »

Dus er wordt een soort RDS signaal gegenereerd snap ik!
Nu rij ik in de Caprice met ouderwetse analoge jaren 90 radio erin waar je nog moet draaien om in te tunen, geen RDS, EON of AF.
Nothing happens, right?
Niet de gebeurtenis, maar je eigen gedachten bepalen hoe je je voelt.

“There is no such thing as public opinion. There is only published opinion.” - Winston Churchill

Dallas Police Caprice pictures and news on Facebook

Rein

• Erelid
    • Rein van Lierop.nl
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2008, 13:46:34 »

Dus er wordt een soort RDS signaal gegenereerd snap ik!
Nu rij ik in de Caprice met ouderwetse analoge jaren 90 radio erin waar je nog moet draaien om in te tunen, geen RDS, EON of AF.
Nothing happens, right?
Klopt, maar de vraag naar de Flister is er voornamelijk omdat de nieuwe auto's van tegenwoordig veel geluid van buiten afschermen.
- GGD Kennemerland, sector Ambulancezorg
- Integrale Veiligheidskunde
- Freelance fotograaf

Aram Mukanay

• Hobby Videograaf
  • Erelid
  • Uithoorn e.o.
    • Spanknieuws.nl
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2008, 17:07:45 »

Bron: RTV Drenthe
SpankNieuws.nl
Het laatste nieuws uit: Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, Amstelhoek, Amstelveen, De Kwakel, Kudelstaart, Nes a/d Amstel en Uithoorn.

Christian337

• Erelid
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2009, 12:26:33 »

Hulpdiensten: alarm via radio succesvol

(Novum) - De brandweer in de regio Utrecht en de ambulancezorg in Drenthe zijn tevreden over Flister, het systeem waarmee hulpdiensten bij spoedritten de radio of de cd-speler in andere auto's kunnen uitschakelen om zelf beter hoorbaar te zijn. Dat blijkt uit een evaluatie die begin volgende week openbaar wordt, laat een woordvoerder van UMCG Ambulancezorg zaterdag weten.

De Brandweer Utrechts Land en UMCG Ambulancezorg experimenteerden sinds augustus met het systeem, en pleiten ervoor dat het zo snel mogelijk landelijk wordt ingevoerd. Auto's zouden tegenwoordig zo goed zijn geïsoleerd dat ze sirenes niet meer op tijd horen. Daarnaast draaien veel automobilisten harde muziek in hun auto. Flister laat met een geluidssignaal en een berichtje op de display van de radio weten dat er een 'ambu', 'brandwr' of 'politie' in de buurt is.

Volgens de gebruikers is het verkeersbeeld met gebruik van Flister 'duidelijk rustiger' en maakt het verkeer sneller ruimte. Vooral ambulances kunnen in noodsituaties gelijkmatiger rijden. Gewone weggebruikers reageren ook positief op het systeem. Ze zeggen nu beter op te letten als ze een ambulance of brandweervoertuig met Flister via hun autoradio horen aankomen, zo zou blijken uit spontane reacties die bij de brandweer en de ambulancedienst binnenkomen.

De stuurgroep die zich met Flister bezighoudt gaat betrokken ministeries daarom vragen wetten en regels aan te passen om de invoering van het systeem zo snel mogelijk realiteit te maken. De stuurgroep wil het experiment voortzetten tot er definitieve regelgeving is en in de tussentijd onderzoek doen naar aanrijtijden, brandstofverbruik en slijtage. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zou zich positief over het systeem hebben uitgelaten.

In de stuurgroep zitten Ambulancezorg Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding, de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding, de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken, de politie en de ontwikkelaars van het systeem.
Expertise: Bank-, verzekerings- en beleggingsproducten.

DD

• Den Haag
  • Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2009, 01:58:23 »

Mooi systeem. In de grote steden hoor je tegenwoordig vrijwel permanent sirenes, waardoor deze steeds minder effect hebben. Het volume kan een stuk omlaag, wanneer automobilisten via de autoradio worden gewaarschuwd. Voor fietsers en voetgangers blijven geluidsignalen nodig, maar die kunnen een stuk minderd hard. Misschien een goed idee om de (electrische) bel weer te later terugkeren op brandweerauto's.  ;)
militair brandweerofficier en instructeur rampenbestrijding

lotus bianca

• Erelid
  • Geslacht: Vrouw
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2009, 13:31:56 »

toen wij woensdag  door Drenthe reden kwam ons ook een ambulance achterop en werd het radio signaal inderdaad uitgezet en hoorde je tatutatu al was het dan heel erg zacht.. De radio stond toch best wel hard.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de blauwe lampen al eerder gezien waren dan het signaal op de radio.
Mij verwonderde het wel dat het nog heel lang bleef te horen op de radio terwijl de ambulance allang uit het zicht was.
Wel een goed innitiatief maar het mag wat harder.
Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET

WAER OF GEIN WAER DRAAN

pompbediende

• HBT CH/P INSTR.
  • Erelid
  • goei'n dag allemaal :D
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2009, 15:14:30 »

Mooi systeem. In de grote steden hoor je tegenwoordig vrijwel permanent sirenes, waardoor deze steeds minder effect hebben. Het volume kan een stuk omlaag, wanneer automobilisten via de autoradio worden gewaarschuwd. Voor fietsers en voetgangers blijven geluidsignalen nodig, maar die kunnen een stuk minderd hard. Misschien een goed idee om de (electrische) bel weer te later terugkeren op brandweerauto's.  ;)
we zijn geen tram hoor  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

SRich

• Proces Operator
  • Verbannen lid
  • banned
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2009, 02:10:18 »

we zijn geen tram hoor  :D
zo rijden ze af en toe wel  ;D
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P

Martijn de Vries

• Erelid
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2009, 02:15:29 »

Ik heb een stereosetje in mn slaapkamer met RDS (zonder TMC). Als er een ambulance in aantocht is die Flister heeft geactiveerd, wordt het normale radiogeluid weggedrukt en krijg ik een signaal te horen. Dat klinkt ongeveer als "ta tu ta tu". Tegelijk verschijnt in het display * AMBU *. Of ik nu naar Radio 1, 2, Noord, BNR of de NDR luister, het signaal drukt alle radiozenders weg.
Je zal maar naast een ambu post wonen :D

Dus als ik het goed begrijp zend de Flister een FM signaal uit, in de gehele breedte van 87.50Mhz tot en met 107.95Mhz én lukt het de FLister ook nog om mijn CD-muziek te onderbreken? Hoe willen ze dat doen? Lijkt mij een interessant apparaatje, waar ze in ieder geval een zendvergunning in de gehele FM-band zullen moeten aanvragen.
Ik denk  niet dat de overheid dit hoeft te doen, daar het Agentschap Telecom onderdeel van de overheid is.

Maarten

• Veiligheidskundige
  • Erelid
    • Hulpverleningsforum
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2009, 11:56:52 »

Ik denk  niet dat de overheid dit hoeft te doen, daar het Agentschap Telecom onderdeel van de overheid is.
Het CJIB is ook onderdeel van de overheid en toch moeten beboete ambtenaren ook gewoon betalen ;)
Zou een beetje vreemd zijn als de overheid niet aan de regels moet voldoen die zij zelf oplegt...

Neemt overigens niet weg dat de lijntjes korter zijn en overheidsinstanties onderling misschien zaken makkelijker voor elkaar krijgen.
Groeten,
Maarten

Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.

enrico1972

• Ex Beveiliger (Hoofdzakelijk Mobiel Surveillant), Centralist, Verkeersregelaar en Coördinator/Teamleider
  • Erelid
  • Ruime interesse in de Openbare Orde en Veiligheid
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2009, 12:59:30 »

Het blijft wel lang stil rondom het wel of niet invoeren van de Flister in ons land.

Vond nog wel een mooi filmpje van vorig jaar toen nederland begon met het testen van de Flister.
Het is uitgezonden door de Belgische tv-zender één.

Ook apart om te horen dat als men het in België zou invoeren dat de ambulances dan ineens een radiostation zijn en dus een zendvergunning moeten hebben.
Het blijven toch aparte mensen onze Belgische buren.

UMCG ambulancezorg test Flister

BRON:
UMCG ambulancezorg test Flister
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

CMKmaat

• geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
  • Erelid
  • Typmiep ... centralist ... op militaire lijnen
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2009, 16:46:34 »

Leuk detail als je het filmpje bekijkt (en vooral beluistert)

De Ambu lijkt voorzien te zijn van een Belgische sirene.
Voor vlaamse TV lijkt het me duidelijk dat er onder te monteren ... voor de nederlandse kijker is het toch een raar gehoor.
(voor mij wel in ieder geval)

Of zit ik er helemaal naast en is de betreffende ambu naast die flister ook voorzien van een (niet aan de eis voldoenende) sirene?

(kan het me niet voorstellen)
.

Landelijke staf DBBO, ... DBBO: Dienstverlening met Daadkracht.
(al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel)

Bernt

• Drunen en omgeving
  • Erelid
  • Drunen (Brabant-Noord)
    • 112Vandaag.nl
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2009, 16:51:00 »

Leuk detail als je het filmpje bekijkt (en vooral beluistert)

De Ambu lijkt voorzien te zijn van een Belgische sirene.
Voor vlaamse TV lijkt het me duidelijk dat er onder te monteren ... voor de nederlandse kijker is het toch een raar gehoor.
(voor mij wel in ieder geval)

Of zit ik er helemaal naast en is de betreffende ambu naast die flister ook voorzien van een (niet aan de eis voldoenende) sirene?

(kan het me niet voorstellen)
In die omstreken van Drenthe waren ze toch die test met die sirenes aan het doen:D

Koos Grandioos

• IVK'er - Brw Haaglanden - KNRM Lifeguard
  • Erelid
    • Veiligheidsregio Haaglanden
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:51:27 »

Sirene van politie, ambulance of brandweer op uw (auto)radio

BOLSWARD -
Van 26 oktober tot en met 23 november 2009 vindt op diverse locaties in Nederland een experiment plaats met het laten horen van de sirene van hulpdiensten op de (auto)radio. Tweede Kamerlid, de heer Sander de Rouwe, geeft op 26 oktober om 10.00 uur in het gemeentehuis van Bolsward de officiële aftrap.

Met het experiment wordt getest of het systeem een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid en of het de doorgang voor hulpverleningsvoertuigen verbetert. De verwachting is dat bestuurders de hulpdienst eerder opmerken en eerder reageren door plaats te maken voor een voertuig met zwaailicht en sirene. Ook verbetert naar verwachting de aanrijtijd van hulpdiensten, omdat ze sneller en gelijkmatiger hun weg kunnen vervolgen.

Voertuigen van de ambulance, brandweer en politie worden uitgerust met een kastje dat automatisch de sirene op de radio laat horen, zodra zwaailicht en sirene worden aangezet. Verkeersdeelnemers die binnen een straal van 300 meter naar de radio (of cd) luisteren, horen de sirene op hun autoradio. De muziek wordt dan tijdelijk onderbroken.

Het experiment wordt gehouden met ambulances in de regio’s Fryslân en Drenthe. Vanuit de standplaatsen Waddinxveen en Breda wordt meegedaan door het de verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). De regiopolitie Rotterdam-Rijnmond doet ook mee, net als de brandweer in de regio Utrecht.

De resultaten van het experiment zijn naar verwachting in december 2009 bekend. Aan de hand van de resultaten wordt bepaald of het systeem landelijk ingevoerd gaat worden.

Heeft u in de proefperiode de sirene op uw autoradio gehoord? Dan zijn we benieuwd naar uw ervaring. Op de website www.sireneopuwradio.nl kunt u door middel van een korte vragenlijst uw mening geven.

Het experiment wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Agentschap Telecom (Ministerie van Economische Zaken), het KLPD, Brandweer Nederland en Utrecht en Ambulancezorg Nederland.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 7   Omhoog