Om dit topic even uit het stof te trekken....
Ik heb "anders, nl.." gestemd.
Dit omdat het idd beter is voor mensen als er al een verwachting, danwel voorbereiding, is op een potentieel traumatische gebeurtenis.
PTSS onstaat namelijk heel vaak, omdat het verwachtingspatroon van de betrokkene erg afwijkt van hetgeen ze overkomt. Daarom is de trigger ook voor iedereen anders. Iedereen heeft namelijk een ander verwachtingspatroon. Hoe verder dat verwachtingspatroon van de werkelijkheid af staat, des te ingrijpender de gebeurtenis. Daarnaast is het ook afhankelijk van het karakter van de betrokkene. karaktereigenschappen als flexibiliteit, mate van emotionaliteit, empathie, rationeel kunnen denken spelen allemaal een rol.
Ook de ervaringen van iemand. Iemand kan daardoor gehard raken, maar juist ook bij iedere ervaring een stukje dichter bij psychisch trauma komen.
Mijn vader heeft altijd bij de brandweer gewerkt en zei hierover altijd;"Het is niet de vraag of je getraumatiseerd kan raken, maar wanneer."
Iedereen heeft zijn grens. De een bij de eerste keer en de ander misschien pas bij de 2000ste. Mazzel is het dan als die 2000ste keer nooit komt.
Ook de aard van de gebeurtenis icm je karakter speelt natuurlijk een grote rol en de opeenvolging en tijd van soorten gebeurtenissen.
Het rotte is dat ook de persoon zelf niet kan zeggen wat zijn triggerpoint is en wanneer het komt. Het kan geleidelijk onstaan, maar ook plotseling.
Erg complex dus.
Waar ik meer voor pleit, is mensen al vanaf de middelbare school voorzichtig laten realiseren (niet op directe wijze uiteraard) dat ernstige gebeurtenissen elke dag realiteit zijn en iedereen kan treffen. Wanneer dit vaak genoeg en goed ingepakt gebracht wordt, zullen de mensen niet banger worden, maar waarschijnlijk wel weerbaarder.
Het zal het aantal PTSS-patinten verminderen, maar natuurlijk zeker niet uitbannen. Sommige zaken kan je je natuurlijk niet geestelijk op voor bereiden, zoals de plotselinge dood van een dierbare of het verlies van een veelgebruikt lichaamsfunctie. Maar alledaagse zaken als ongelukken met gewonden of aanblikken van gewonde of dode mensen misschien wel acceptabeler in de verwachting en beleving. (en uiteraard op veel andere vlakken)
(Bovenstaande is geheel mijn eigen gedachtengang en nergens op gebaseerd, behalve mijn ervaringen)