Hulpverleningsforum

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18   Omlaag

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 12748 keer)

Dit topic wordt bekeken door: 0 leden (en 1 gast)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Erelid
  • Geslacht: Vrouw
    • Forum regels, lees ze gerust nog eens een keer door!
Re: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg.
« Reactie #320 Gepost op: 2 augustus 2010, 16:47:29 »

ik begrijp wat je bedoeld Dirk,

In vergelijking tot een aantal jaren geleden had je alleen de (professionele) pers waar je in de kranten de foto's of op tv tijdens het journaal de beelden zag.
De kans is dan relatief klein dat je toen gepubliceerd werd.

Tot dat er verder geen juridisch prudentie over is, zal inderdaad dus de hv-er het moeten tolereren dat dit gebeurd :-X
en zoals Grizz schrijft geen energie aan verspillen
Toch vind ik het dan goed dat we dit wel met elkaar hier bespreekbaar maken
Het laat een ieder weer even kritisch nadenken en reflecteren naar zich zelf :)

( :-X => wil zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar dat is mijn persoonlijke mening ;))

Uw donatie is welkom op:
Rabobank 1129.24.611 t.n.v Stichting Ambulance Wens

Fotojbz

• Aspirant Manschap A (Brandbestrijding)
  • Erelid
« Reactie #321 Gepost op: 3 augustus 2010, 18:42:52 »

Topic heeft inmiddels een iets andere wending gekregen geloof ik, maar even over de pers...het zijn gelukkig niet alleen de persmuskieten die recht bovenop een slachtoffer staan te fotograferen. Als ik deze ambupleeg mag geloven valt het allemaal wel mee met 'het slachtoffer is niet blij als er boven op zijn neus wordt gefotografeerd'......

Waarmee ik niet wil zeggen dat hulpverleners geen foto's mogen maken bij een inzet, maar of dit nou helemaal de bedoeling is vraag ik me dan wel weer af...
Veiligheidsregio Utrecht
Vrijwilliger post Den Dolder
Kazernering post Zeist
First Responder

mike

• RPAA
  • Moderator
  • Geslacht: Man
  • Doe voorzichtig daar buiten!
    • politie amsterdam-amstelland
« Reactie #322 Gepost op: 3 augustus 2010, 18:57:40 »

Denk dat de Plegen en de ACH's het wel kunnen bevestigen. Maar ik weet dat ambulance personeel bij aanrijdingen vaak foto's maken van de aanrijding zodat de behandelend arts goed kan inschatten hoe groot de klap is geweest.

gr
Mike

Fotojbz

• Aspirant Manschap A (Brandbestrijding)
  • Erelid
« Reactie #323 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:05:03 »

Denk dat de Plegen en de ACH's het wel kunnen bevestigen. Maar ik weet dat ambulance personeel bij aanrijdingen vaak foto's maken van de aanrijding zodat de behandelend arts goed kan inschatten hoe groot de klap is geweest.

gr
Mike
Van aanrijdingen of van slachtoffers van aanrijdingen, iets dat de arts in het ziekenhuis ook kan zien...?
Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf, denk ik zomaar. Dan heb je ook nog eens een foto zonder mensen er op, zodat de impact nog duidelijker is.

Ik kan me best voorstellen dat er om een of andere reden foto's gemaakt moeten worden, maar een vaak gehoord argument bij ongevallen (en terecht!) is dat het slachtoffer het uiterst onprettig zal vinden als er iemand boven op zijn/haar neus staat te fotograferen...
Veiligheidsregio Utrecht
Vrijwilliger post Den Dolder
Kazernering post Zeist
First Responder

Ger@rd

• Erelid
  • Waarom kijk je hier? Daar staan de wijze woorden >
« Reactie #324 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:10:50 »

Even m.b.t. het bovenstaande. Ik denk niet dat het slachtoffer er veel van meekrijgt. Er is daarnaast ook nog een wezenlijk verschil in het doel waarvoor de foto wordt gemaakt.
Je hoeft niet gek te zijn om lid te worden van dit forum, maar het helpt wel als je prettig gestoord bent.

Timmos

• Persfotograaf
  • Erelid
    • Tim-Koster.nl
« Reactie #325 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:13:55 »

Van aanrijdingen of van slachtoffers van aanrijdingen, iets dat de arts in het ziekenhuis ook kan zien...?
Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf, denk ik zomaar. Dan heb je ook nog eens een foto zonder mensen er op, zodat de impact nog duidelijker is.

Ik kan me best voorstellen dat er om een of andere reden foto's gemaakt moeten worden, maar een vaak gehoord argument bij ongevallen (en terecht!) is dat het slachtoffer het uiterst onprettig zal vinden als er iemand boven op zijn/haar neus staat te fotograferen...
Wat maakt het uit of het slachtoffer erop staat? Zoals Gerard zegt zal deze er niet veel van mee krijgen, en is het niet zo dat ze overal voor gaan worden gebruikt.. Gewoon ter info in het ziekenhuis.. Een LL piloot maakt ook dikwijls foto's van de situatie om het een en ander aan te geven..

Zie 'm alleen geen foto maken van het ongeval maar een portretje van de verpleegster :D.. Moet ook kunnen toch, duurt ook maar een seconde of 5 ;)

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #326 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:20:13 »

Wil niet veel zeggen, maar kan het ook niet gewoon een fotograaf of stagiair zijn die een dag meeloopt? Als ik goed naar de fotograaf kijk loopt deze op gympen o.i.d., het ziet er niet echt uit als goede werkschoenen die je nodig zal hebben voor dit werk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

NikonDirk

• Erelid
  • http://www.flickr.com/photos/nikondirk/
    • Opvallende politievoertuigen.
« Reactie #327 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:21:21 »

Als ik daar in de kreukels lig en zie het HV personeel foto's van mijn ongeval maken heb ik er nog steeds het volste vertrouwen in dat die beelden op welke wijze dan ook "goed gebruikt" zullen worden. Ook geloof ik dat als er op dat moment handen te kort zijn er geen HV er is die het in zijn hoofd haalt om op de PD foto's gaat staan maken.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Erelid
  • Incidentenfotograaf regio Kennemerland
    • Foto's van incidenten in de regio Kennemerland
« Reactie #328 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:00:46 »

Topic heeft inmiddels een iets andere wending gekregen geloof ik, maar even over de pers...het zijn gelukkig niet alleen de persmuskieten die recht bovenop een slachtoffer staan te fotograferen. Als ik deze ambupleeg mag geloven valt het allemaal wel mee met 'het slachtoffer is niet blij als er boven op zijn neus wordt gefotografeerd'......

Waarmee ik niet wil zeggen dat hulpverleners geen foto's mogen maken bij een inzet, maar of dit nou helemaal de bedoeling is vraag ik me dan wel weer af...
Niet alleen loopt hij op sportschoenen maar hij gebruikt ook een spiegelreflexcamera ;-)

Maar dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. Misschien heeft het slachtoffer zelf gevraagd om met zijn camera foto's te maken. Of is het een fotograaf die om wat voor reden dan ook een dagje meeloopt met de ambulance. In dat geval zullen er best wel afspraken zijn gemaakt.

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen lid
  • banned
« Reactie #329 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:03:50 »

Niet alleen loopt hij op sportschoenen maar hij gebruikt ook een spiegelreflexcamera ;-)

Maar dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. Misschien heeft het slachtoffer zelf gevraagd om met zijn camera foto's te maken. Of is het een fotograaf die om wat voor reden dan ook een dagje meeloopt met de ambulance. In dat geval zullen er best wel afspraken zijn gemaakt.

Bij sommige regio`s, sowieso Drenthe worden foto`s voor de arts of de SEH gemaakt. Alleen bij de zwaardere ongevallen/letsels. Bron: lpa.
Waar een wil is, is een weg..
Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
www.youtube.nl/112Emmen

Dinges

• Moderator
  • Ik weet niet veel, maar van alles een beetje.
« Reactie #330 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:22:00 »

Klopt helemaal.

Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf,
Je bent erg druk met zo'n inzet. Wanneer er een moment komt dat je even snel een situatiefoto / impactfoto kunt schieten, moet je dat rap kunnen doen. Je gaat toch geen tijd staan te verliezen als dat niet nodig is?
Al mijn uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel.

tower-ladder

• Erelid
« Reactie #331 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:54:47 »

Ik weet bijna zeker dat dit geen ambulance medewerker is. Alleen de broek is gelijk aan de overige leden. Denk inderdaad meeer aan een stagiare of een andere "meeloper", of misschein wel een niet in dienst zijnde collega. Maar hij maakt geen foto's van het wrak maar van de collega's met de patient op de brancard, vreemd???  0021

Ba(a)s

• Erelid
« Reactie #332 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:00:30 »

Maar hij heeft wel weer handschoenen aan  ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

stln01

• chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Senior lid
« Reactie #333 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:41:45 »

Maar hij heeft wel weer handschoenen aan  ::)
Zijn collega's toch ook? Ken je de hele inzet? Het blijft altijd leuk om verhalen te verzinnen en conclusies te verbinden nav een foto zonder context.

Ba(a)s

• Erelid
« Reactie #334 Gepost op: 4 augustus 2010, 00:03:27 »

Zijn collega's toch ook? Ken je de hele inzet? Het blijft altijd leuk om verhalen te verzinnen en conclusies te verbinden nav een foto zonder context.
Klopt, maar daaraan kun je dus wel zien dat hij met de patiënt bezig is geweest. Ik noem simpelweg de dingen die me opvallen :)

Toen ik stage liep op de ambulance, moest ik herkenbaar zijn. Ik had nog geen ambulance-outfit, dus kreeg ik de jas van een CGV'er. Wellicht dat dit ook hier gebeurd is: de stagiair met fotocamera moet herkenbaar zijn en daarom krijgt hij een broek die op de post ligt..?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

stln01

• Senior lid
« Reactie #335 Gepost op: 4 augustus 2010, 02:12:46 »

Ok, ik dacht dat het je vreemd overkwam. Mijn laatste zin was niet specifiek op jou gericht trouwens.

Lijkt Fotojbz in het nauw gedreven door de reacties op fotografen dat hij een opmerking en die foto plaatst, of is hij juist (toevallig) goed ontopic?

Azijnzeikerd

• Senior lid
« Reactie #336 Gepost op: 4 augustus 2010, 10:48:15 »

Ik weet bijna zeker dat dit geen ambulance medewerker is. Alleen de broek is gelijk aan de overige leden. Denk inderdaad meeer aan een stagiare of een andere "meeloper", of misschein wel een niet in dienst zijnde collega. Maar hij maakt geen foto's van het wrak maar van de collega's met de patient op de brancard, vreemd???  0021
Wat is daar vreemd aan?

Zo te zien loopt er iemand mee die foto's MAG maken van het ambulanceteam en de inzetten die zij doen. Het komt met enige regelmaat voor dat ambulancediensten een fotograaf inhuren om haar werk vast te leggen of dat een medewerker met goede reden vrijgemaakt is om te fotograferen. Foto's zijn meestal voor intern gebruik en kunnen bijvoorbeeld in jaarverslagen gebruikt worden. De ambulancewereld doet dit, de politie ook, de brandweer misschien ook en verder doen 100.000den bedrijven in Nederland dit.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat deze fotograaf niet de voorgeschreven veiligheidsmiddelen draagt en gebruikt. Dus veiligheidsschoenen en reflecterende bovenkleding. Dat is dan ook weer geen reclame voor de ambulancedienst.

Arie

• Unitleider BHV + Dierenambulance
  • Erelid
« Reactie #337 Gepost op: 4 augustus 2010, 14:14:05 »

Lijkt Fotojbz in het nauw gedreven door de reacties op fotografen dat hij een opmerking en die foto plaatst, of is hij juist (toevallig) goed ontopic?
Beetje vreemde veronderstelling en als je het goed bekijkt ook een beetje een beschuldiging. Overigens, niets van wat ik tot dusver heb gelezen zal een fotograaf hier het idee geven dat ie in het nauw gedreven wordt. Integendeel, sommige beschuldigingen en vooroordelen zeggen meer over de ciritici dan over de fotografen. Dat er hulpverleners zijn die een hekel hebben aan fotografen en hun gefotografeer: so be it. Maar er ontstaat teveel een wij-zij sfeer en dat is nergens voor nodig. Juist degenen op fora als het HV-forum dragen de hulpverleners een warm hart toe. Dan is het jammer dat ze een beetje als ongedierte worden weggezet.
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15/ voor de allerlaatste updates !
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070-7373112

stln01

• Senior lid
« Reactie #338 Gepost op: 4 augustus 2010, 16:27:17 »

Beetje vreemde veronderstelling en als je het goed bekijkt ook een beetje een beschuldiging. Overigens, niets van wat ik tot dusver heb gelezen zal een fotograaf hier het idee geven dat ie in het nauw gedreven wordt. Integendeel, sommige beschuldigingen en vooroordelen zeggen meer over de ciritici dan over de fotografen. Dat er hulpverleners zijn die een hekel hebben aan fotografen en hun gefotografeer: so be it. Maar er ontstaat teveel een wij-zij sfeer en dat is nergens voor nodig. Juist degenen op fora als het HV-forum dragen de hulpverleners een warm hart toe. Dan is het jammer dat ze een beetje als ongedierte worden weggezet.
Ik ben kritisch over het feit dat er -zoals vaker is gebeurd- een foto wordt geplaatst zonder context, maar wel met bedenkelijke opmerkingen erbij. Waarbij de plaatser eigenlijk de aandacht wil omdraaien (pot/ ketel etc.). Daarom de vraag of Fotojbz genoeg had van de perskritiek en de, op de vorige pagina, aanwezige opmerkingen over eventuele wetgeving.
OF dat hij de foto had geplaatst in de lijn met de titel van het topic.

Ik heb geen hekel aan fotografen, alleen vind ik het wanneer het topic verdwaald in gissen en gokken door één foto.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Erelid
  • Incidentenfotograaf regio Kennemerland
    • Foto's van incidenten in de regio Kennemerland
« Reactie #339 Gepost op: 4 augustus 2010, 17:00:55 »

Ik ben kritisch over het feit dat er -zoals vaker is gebeurd- een foto wordt geplaatst zonder context, maar wel met bedenkelijke opmerkingen erbij. Waarbij de plaatser eigenlijk de aandacht wil omdraaien (pot/ ketel etc.). Daarom de vraag of Fotojbz genoeg had van de perskritiek en de, op de vorige pagina, aanwezige opmerkingen over eventuele wetgeving.
OF dat hij de foto had geplaatst in de lijn met de titel van het topic.

Ik heb geen hekel aan fotografen, alleen vind ik het wanneer het topic verdwaald in gissen en gokken door één foto.
Bij de foto had in ieder geval de context moeten staan (Fotojbz, kan je daar alsnog voor zorgen?). En aangezien dit topic gaat over de beroepshouding van ambulancepersoneel lijkt de foto en de vraag goed in dit topic te passen.
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18   Omhoog