WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)

Auteur Topic: WAS: Waarschuwing en Alarmering Systeem (sirenes, luchtalarm)  (gelezen 269298 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #240 Gepost op: 29 maart 2015, 17:09:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1340327 date=1427641053
Het vervelende is dat men een SMS kan negeren. Ik hoef alleen maar naar me zelf te kijken hoe vaak ik een SMS negeer, en die pas veel later lees.  e050
Een sirene is dan toch dwingender, ook omdat je die voor langere tijd kunt laten loeien. En ook niet kan negeren.Plus het feit dat die dan zal gaan op een tijdstip wat ongebruikelijk zal zijn, tenzij de ramp zich net voltrekt op de eerste maandag van de maand om 12:00uur >:D ^-^
Geloof je dit echt zelf?! Ik hoor de sirene nauwelijks als ik thuis ben, en bij de paar grote branden waar dat ding aan stond bleven mensen gewoon bij het lintje staan. Een sirene dwingt helemaal niets meer af, en valt prima te negeren.
Citaat van: Bas1988 link=msg=1340328 date=1427641348
Ik ben het deels eens met de stelling dat die WAS-palen mensen niet meer naar binnen jagen.
Aan de andere kant: als er dan doden of gewonden vallen omdat ze niet naar binnen zijn gegaan: eigen schuld.
Als die doden of gewonden vallen omdat ze simpelweg geen telefoon bij de hand hadden lijkt mij in ieder geval geen eigen schuld.

Oke, dus ik hoor de sirene niet omdat de radio lekker aanstaat, dan is het ook mijn eigen schuld.

We moeten het hier helemaal niet hebben over "schuld" Het is een feit dat de WAS niet iedereen bereikt, en dat een hoop mensen er niets mee doen. NL-alert moet zichzelf nog bewijzen op dat gebied, maar laten we stellen dat voor dat onderwerp hetzelfde geld.

Een combinatie is een optie. Het uitfaseren van de WAS palen begrijp ik ook best. Waarschuwen heeft pas nut, als mensen wat met de boodschap doen, en dat gebeurd zelden. Overigens niet alleen met WAS palen. Laat in een gemiddeld bedrijf een brandalarm af gaan, en men gaat pas bewegen als men rook of vuur ziet, of direct aangestuurd wordt. Er zijn maar weinig bedrijven waar men structureel netjes naar buiten loopt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #241 Gepost op: 30 maart 2015, 14:20:05
Citaat van: Red link=msg=1340324 date=1427640320
Dan ben jij nog steeds een van de weinigen die na het horen van de WAS sirene naar binnen zl gaan en de ramen en deuren sluit. Mensen waarschuwen is 1, maar mensen wat laten doen met de waarschuwing dat is een tweede. En daar gaat het gemiddeld genomen mis.

En het "ik heb liever dat" scenario kan je 100 keer uitschrijven, en ieder systeem heeft dan voor en nadelen.
Ik heb nl-alert en ga naar binnen als de sirene gaat. Dat anderen dat niet doen is niet mijn schuld.

Dat er slecht op gereageerd wordt komt dat misschien door dat onze overheid te goedkoop wil zijn en onze bevolking niet traint? Waarom is niet verplicht op scholen om maandelijks te oefenen? En bij voorkeur ook in bedrijven. Waarom is er niet voor gekozen het sirenesignaal te kunnen ondersteunen met tekst? En zijn die sirenes nu ook versleten of kunnen de masten gewoon blijven staan en gaat het alleen om de randapparatuur?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #242 Gepost op: 30 maart 2015, 15:18:11
Citaat van: JJ75 link=msg=1340428 date=1427718005
Ik heb nl-alert en ga naar binnen als de sirene gaat. Dat anderen dat niet doen is niet mijn schuld.

Dat er slecht op gereageerd wordt komt dat misschien door dat onze overheid te goedkoop wil zijn en onze bevolking niet traint?
De Nederlandse bevolking wil helemaal niet getraind worden. We zijn geen noord-korea. Nederlanders zijn lui, laks en verwend en meedoen aan dat soort oefeningen vinden de meesten helemaal niets. Er is jaren aan voorlichting gedaan, met reclame spotjes , en andere acties waarin wordt aangegeven wat men moet doen na het activeren van de sirene.

In de tweede wereld oorlog gaf iedereen nog gevolg aan een luchtalarm, omdat men wist dat er levensgevaar is. De afgelopen decennia zijn er geen voorbeelden meer te vinden waarbij de sirene is ingezet om grote groepen mensen van levensgevaar te behoeden en waarbij er anders tientallen doden zouden zijn gevallen. Daardoor worden mensen gemakkelijk in het reageren op de sirene, want wat kan er nou gebeuren....

Overigens, zoals ik al eerder aangaf is de WAS op veel plaatsen niet/nauwelijks te horen. En als je de sirene al niet hoort, dan valt er van een gesproken tekst al helemaal niets te maken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #243 Gepost op: 30 maart 2015, 19:11:07
Citaat van: Red link=msg=1340436 date=1427721491
De Nederlandse bevolking wil helemaal niet getraind worden. We zijn geen noord-korea. Nederlanders zijn lui, laks en verwend en meedoen aan dat soort oefeningen vinden de meesten helemaal niets. Er is jaren aan voorlichting gedaan, met reclame spotjes , en andere acties waarin wordt aangegeven wat men moet doen na het activeren van de sirene.

In de tweede wereld oorlog gaf iedereen nog gevolg aan een luchtalarm, omdat men wist dat er levensgevaar is. De afgelopen decennia zijn er geen voorbeelden meer te vinden waarbij de sirene is ingezet om grote groepen mensen van levensgevaar te behoeden en waarbij er anders tientallen doden zouden zijn gevallen. Daardoor worden mensen gemakkelijk in het reageren op de sirene, want wat kan er nou gebeuren....

Overigens, zoals ik al eerder aangaf is de WAS op veel plaatsen niet/nauwelijks te horen. En als je de sirene al niet hoort, dan valt er van een gesproken tekst al helemaal niets te maken.

dan schaffen we alle alarmeringssystemen af en kijken wie het wel overleefd als het misgaat, ook n optie. Emotionele discussies en weerstanden over alarmpalen ben ik al voorbij. Digitale systemen falen ook keer op keer, dat is geen alternatief. Arttitudeverandering is lastig, accepteren dat er altijd een groep is die zich nergens aan wil conformeren krijgt dan een hoog bootje om zn loontje resultaat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #244 Gepost op: 30 maart 2015, 19:49:08
Nou hoeveel levens zijn er gered sinds de invoering van de WAS palen. Bij grote branden hoor je altijd geen giftige stoffen vrijgekomen dus dan denk ik dat je echt gevaarlijke situaties kan krijgen bij giftige chemische dampen. Verplicht deze bedrijven om een supersirene te plaatsen en bij een calamiteit te activeren. Dan doet de overheid de nl-alert melding.
Ben trouwens wel benieuwd hoe veilig je in huis bent als er bv een chloortrein ontspoord en lekt en je huis in de chloordamp staat maar dat is weer een andere discussie.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #245 Gepost op: 30 maart 2015, 19:57:43
Vermoedelijk volgende week maandag (6-4-'15) geen maandelijkse test i.v.m. 2e Paasdag..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #246 Gepost op: 30 maart 2015, 20:04:28
Citaat van: jelte link=msg=1340479 date=1427737748
Nou hoeveel levens zijn er gered sinds de invoering van de WAS palen. Bij grote branden hoor je altijd geen giftige stoffen vrijgekomen dus dan denk ik dat je echt gevaarlijke situaties kan krijgen bij giftige chemische dampen.
Om even heel realistisch te zijn. Gebeurde er maar iets waardoor er noodzaak zou zijn om burgers acuut te moeten alarmeren, en men weer eens ingaat zien waarom die palen er uberhaupt staan. Ik ben het met Red eens dat de gemiddelde nederlander het geen moer kan boeien wat er aan de hand is. En we dus wel allerlei systemen gaan bedenken. Maar mensen die echt niet willen luisteren die luisteren niet naar die palen en zullen ook niet reageren op hun SMS van NL-Alert. Misschien zijn we inderdaad weer eens toe aan een ramp.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #247 Gepost op: 31 maart 2015, 09:56:56
Ik heb gelezen dat de BB sirenes ook zijn opgeruimd onder het mom van die hebben we niet meer nodig en vervolgens kwam Tjernobiel en bedacht men dat ze toch er handig waren. Een gebrek van de huidige sirene's kan gewoon opgelost worden door spraakberichten ermee mogelijk te maken. Bewustwording bevolking doe je niet door een paar spotjes op radio en tv. Een gemiste kans is dat kinderen niet maandelijks getraint zijn op school toen het systeem werd ingevoerd. Dat had nu een generatie opgeleverd die meer sirene bewust is.

En als ik de berichten goed interpreteer zijn de sirene's zelf nog lang niet aan het einde van hun levensduur maar gaat het alleen om de aansturing.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #248 Gepost op: 31 maart 2015, 11:01:56
De luidsprekers op auto's van nutsbedrijven en politie zijn ondertussen verdwenen. Waren bij calamiteiten van beperkte omvang toch wel handig om mensen te informeren of te waarschuwen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #249 Gepost op: 31 maart 2015, 11:42:18
Citaat van: JJ75 link=msg=1340582 date=1427788616
Een gebrek van de huidige sirene's kan gewoon opgelost worden door spraakberichten ermee mogelijk te maken.


Om spraak verstaanbaar te houden op enige afstand van zo'n paal, heb je veel vermogen nodig. Als leek vraag ik me af of dat mogelijk is bij het WAS. Volgens mij zal in veel gevallen de tekst niet meer verstaanbaar zijn, en dus alleen maar tot meer onduidelijkheid leiden.

Citaat van: Red link=msg=1340330 date=1427641786
Een combinatie is een optie. Het uitfaseren van de WAS palen begrijp ik ook best.
Uiteindelijk gaat het volgens mij om risico analyses en de bijbehorende mitigatie. Een standaard uitgangspunt van het geheel van waarschuwen zou wel moeten zijn dat er geen "single point of failure" is.
Daarom lijk mij het gokken op alleen het WAS of alleen NL-alert niet wenselijk.

Citaat van: Red link=msg=1340330 date=1427641786
Het is een feit dat de WAS niet iedereen bereikt, en dat een hoop mensen er niets mee doen.

Dat niet iedereen netjes naar binnen gaat bij het inzetten van het WAS, wil niet zeggen dat het WAS nutteloos is.
Wat het namelijk ook doet, is mensen er toe bewegen om uit te vinden wat er aan de hand is, al is het maar uit nieuwsgierigheid. En dat is toch juist wat ook de bedoeling is, namelijk mensen informeren over een calamiteit? ("Ga naar binnen en zet de radio aan"). De kunst is dan wel om als overheid er voor te zorgen dat die informatie tijdig en op de juiste plaatsen beschikbaar is.

Kijk bijvoorbeeld naar de situaties waarbij een bedrijfsalarm tot ongerustheid leidt omdat mensen denken dat het WAS is ingeschakeld. Zoals onlangs nog in Amsterdam Noord. Er zijn dus wel degelijk mensen die reageren op dit alarm.

Natuurlijk beweer ik niet dat het WAS nooit vervangen kan worden door een ander systeem. Maar in mijn ogen moet je dit binnen het geheel van waarschuwing en informatieverstrekking in geval van calamiteiten zien. Als je het WAS weg haalt, wat blijft er dan over als totaal plaatje en is dat afdoende? Die vraag zie ik niet echt terugkomen in de berichten buiten dit forum.
Natuurlijk ben ik een leek, maar het afschaffen van het WAS en volledig overgaan op NL-alert lijkt mij in de komende jaren nog te vroeg.

Citaat van: Thor link=msg=1340601 date=1427792516
De luidsprekers op auto's van nutsbedrijven en politie zijn ondertussen verdwenen.

Ik zie toch regelmatig berichten voorbij komen waarbij de Politie iemand aanspreekt via een geluidsinstallatie. Of is dat alleen op bepaalde voertuigen?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten