Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #60 Gepost op: 21 augustus 2014, 20:15:55
Het zou mij niet verbazen als het type van Haaglanden net en heeeel klein beetje anders is dan de voorgaande/geteste versies. Net een ander ringetje, ander materiaal, iets kleiner of iets groter. Je ziet heel vaak dat er iets aangeschaft na goed marktonderzoek en het product dan toch tegenvalt of niet goed functioneert. Na lang onderzoeken blijkt dan dat de leverancier net een iets andere versie geleverd heeft.

Ik snap sowieso niet waarom je zó graag een snelkoppeling wilt. Ja tuurlijk het is wat makkelijker en sneller maar is dat zo belangrijk? Als je al een fles leeggelurkt hebt bij een incident moet je dan persé heel snel gewisseld hebben? Volgens mij ben je tijdens dat wisselen sowieso vervangen door collega's en maken die paar seconden ook niet uit. Daarnaast mooi even tijd om op adem te komen. Ik snap dus niet waarom je ipv schroefdraad een snelkoppeling wilt. Schroefdraad functioneert gewoon goed.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #61 Gepost op: 21 augustus 2014, 21:02:38
Voor degene die de update in het item nog niet gelezen heeft: de VRH gaat ombouwen naar schroefdraad. Morgenochtend al gaan de eerste sets op de wagen. Uiteraard is het daarna een kwestie van 'doorbuffelen' om de rest ook gemodificeerd te krijgen.

Peen
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 21 augustus 2014, 21:14:55
Een goede oplossing voor even. Het bied beide partijen in ieder geval de kans en rust om na te gaan hoe nu verder met het systeem, en op een goede wijze hier verder de zaken op te lossen.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1290828 date=1408644955

Ik snap sowieso niet waarom je zó graag een snelkoppeling wilt. Ja tuurlijk het is wat makkelijker en sneller maar is dat zo belangrijk? Als je al een fles leeggelurkt hebt bij een incident moet je dan persé heel snel gewisseld hebben? Volgens mij ben je tijdens dat wisselen sowieso vervangen door collega's en maken die paar seconden ook niet uit. Daarnaast mooi even tijd om op adem te komen. Ik snap dus niet waarom je ipv schroefdraad een snelkoppeling wilt. Schroefdraad functioneert gewoon goed.
Snelkoppelingen zorgen voor een stuk gebruiksgemak. Niet alleen voor de brandweerman op straat. Maar vergeet ook niet voor de mensen op de ademluchtwerkplaatsen en in ademluchtcontainers. Daar worden in grote hoeveelheden flessen hervuld, en dan is het puur gemak dat je niet constant de fles op een vulbank hoeft te schroeven, maar heel simpel erop kan klikken. En zeker in de ademluchtbak tijdens een groot incident waar het wel makkelijk is als flessen vlot weer hervuld zijn is zo,n kliksysteem erg handig. Dus het gemak van dat systeem is breder dan alleen voor de brandweerman/vrouw op straat. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #63 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:22:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1290802 date=1408632343
Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Ademluchtapparatuur beschermt ons in alle gevallen tegen giftige en hete dampen/gassen. Wij moeten 24/7 blindelings kunnen vertrouwen op correct werkende apparatuur, ik moet geen eens hoeven na te denken of er misschien iets niet klopt er aan. Daar is geen grijs gebied in, dat is klip en klaar. Even heel zwart wit gezegt. Wij zijn de gebruiker, we binden dat ding immers op de rug, en dan wil ik. Nee dan moet ik weten als er zaken niet kloppen. Want dan hang ik dat ding niet meer op m,n rug.
Kan er 100x worden verteld dat alles aan de europese normen voldoet, dat zal mij worst wezen. Kan nieuwe apparatuur 100x in de een of andere kast worden gehangen, het zal allemaal prachtig zijn. De harde echte praktijktest doet de brandweerman/vrouw tijdens de inzet van een binnenbrand, tijdens bluswerkzaamheden of redding. En als dan blijkt dat er zoals nu een fles erg makkelijk van de rugplaat afbreekt zal daar iets aan moeten worden gedaan. En dan heeft een leverancier weldegelijk er voor te zorgen dat er weer vertrouwen terug komt in zijn product. Vergeet 1 ding niet, voor hem is dan ook zo een andere leverancier hoor.
In veiligheid doen wij als brandweermensen geen enkele consessie, europese norm of niet.

Nee, ik denk dat jij het gewoon niet wilt snappen. Uit ongeloof misschien? Ik snap goed dat brandweermannen/-vrouwen moeten kunnen vertrouwen op hun materieel, hun leven en dat van andere hangt daarvan af. Er zit toch zeker wel een grijs gebied in, dat blijkt nou wel al 3x in vrij korte tijd. Ik deel jou mening dat de mensen die ertoe doen moeten weten wat er gaande is, dat zijn dus ook de manschappen die dit stuk materieel dragen. Er is niet zoiets als een harde praktijktest. Het is gewoon de harde praktijk, net zo hard als dat er nou een brandweerman door het oog van de naald is gekropen en het veel slechter had af kunnen lopen. De leverancier zorgt er uit klantvriendelijkheid en naambekendheid dat dit voorval nou opgelost wordt. Dat de brandweer vertrouwen krijgt in het product en de leverancier, juist omdat er voor hem zo een andere leverancier is. Hij is dit echter niet verplicht. Tegenover niemand niet, omdat het product van de leverancier voldeed aan alle afspraken. Als ze het niet willen oplossen, dan doen ze dit niet, simpel zoals het is.

Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat, als het product voldeed aan NEN-EN 137:2006, het aan de Europese Norm ligt dat het hier fout is gegaan.

Citaat van: nee link=msg=1290798 date=1408631160
Don't get me wrong, ik vind het zeker een zaak dat Dräger voor dit probleem een oplossing moet vinden, en minstens net zo belangrijk het vertrouwen van de brandweer weer terug moet winnen, maar hoe gek het ook is, het is hun niet verplicht.. :-\
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #64 Gepost op: 21 augustus 2014, 23:41:28
Citaat van: nee link=msg=1290866 date=1408656164
Hij is dit echter niet verplicht. Tegenover niemand niet, omdat het product van de leverancier voldeed aan alle afspraken. Als ze het niet willen oplossen, dan doen ze dit niet, simpel zoals het is.

Nou, zo simpel ligt het volgens mij niet, er komt ook een stuk productgarantie bij kijken natuurlijk.. Dus verplicht zijn ze het zeker wel.. Moreel gezien zijn ze het al helemaal verplicht, als je je marktpositie in Nederland niet om zeep wil helpen..


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #65 Gepost op: 22 augustus 2014, 00:15:49
Citaat van: FF4266 link=msg=1290870 date=1408657288
Nou, zo simpel ligt het volgens mij niet, er komt ook een stuk productgarantie bij kijken natuurlijk.. Dus verplicht zijn ze het zeker wel.. Moreel gezien zijn ze het al helemaal verplicht, als je je marktpositie in Nederland niet om zeep wil helpen..

Samen met de afnemer (brandweer) komt de leverancier tot een akkoord van het pakket van eisen*.
Er zijn na onderzoek van het ademluchtsysteem twee mogelijkheden. Dit onderzoek moet naar mijn mening ter controle, door de afnemer gebeuren, voordat het product in grote lijnen wordt aanbesteed & uitgerold.
  • Het ademluchtsysteem voldoet aan het pakket van eisen.
  • Het ademluchtsysteem voldoet niet aan het pakket van eisen.
Bij optie 1 is het bedrijf de afnemer niets verplicht. Alles wat het bedrijf onderneemt is dus de morele 'verplichting' om het eigen bedrijf niet om zeep te helpen. Optie 2 daarentegen, is de leverancier wel degelijk verschillende dingen verplicht. Aangezien de leverancier een verklaring heeft afgelegd met daarin de melding dat het heeft voldaan aan NEN-EN 137:2006, ga ik ervan uit dat aan het pakket van eisen van de brandweer is voldaan en optie 1 dus van toepassing is.

*pakket van eisen - Zijn er voor specifiek materieel pakketten van eisen binnen Brandweer Nederland? Of is de enige eis dat het product voldoet aan de betreffende Europese Normen?

Nogmaals een vraag van mij herhaald: Is er ergens een team binnen Brandweer Nederland (of binnen het ministerie) die dit pakket van eisen naloopt en test? Of is het puur en alleen de zekerheid die de leverancier geeft?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #66 Gepost op: 22 augustus 2014, 01:28:56
En dan nog blijf ik er bij dat er garantie op producten zit...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #67 Gepost op: 22 augustus 2014, 09:01:12
Is dit voor de fabrikant niet makkelijk op te lossen door op het harnas een 'rolbeugel' ter plaatse van de koppeling aan te brengen? Verder lijken me de flessen bij bluswerk buiten wel gewoon bruikbaar.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #68 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:17:54
Citaat van: JJ75 link=msg=1290896 date=1408690872
Is dit voor de fabrikant niet makkelijk op te lossen door op het harnas een 'rolbeugel' ter plaatse van de koppeling aan te brengen? Verder lijken me de flessen bij bluswerk buiten wel gewoon bruikbaar.

Dat slaat natuurlijk nergens op als je ademlucht op hebt dat draag je dat met een reden, of je nu buiten of binnen aan het blussen bent... Daarnaast ga je echt niet verschillende ademluchttoestellen gebruiken daar is niet eens ruimte voor in de ts.

En een rolbeugel gaat niet zo makkelijk omdat je de toestellen wel in de houders in de  wagen moet kunnen klikken deze houders zou je dus ook moeten aanpassen en dan zou je nooit meer met andere (of oude type) toestellen in de auto kunnen zitten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #69 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:45:48
Citaat van: wjr307 link=msg=1290910 date=1408699074
Dat slaat natuurlijk nergens op als je ademlucht op hebt dat draag je dat met een reden, of je nu buiten of binnen aan het blussen bent... Daarnaast ga je echt niet verschillende ademluchttoestellen gebruiken daar is niet eens ruimte voor in de ts.
Zolang nog niet alles omgebouwd is bedoel ik. Het is logisch dat er maar 1 standaard is.

Citaat van: wjr307 link=msg=1290910 date=1408699074
En een rolbeugel gaat niet zo makkelijk omdat je de toestellen wel in de houders in de wagen moet kunnen klikken deze houders zou je dus ook moeten aanpassen en dan zou je nooit meer met andere (of oude type) toestellen in de auto kunnen zitten
Ik zat te denken aan een kleine constructie(s) die rechtstreekse stoten op de fles bij de koppeling opvangen. Volgens mij kan redelijk binnen de huidige maten best wel wat gemaakt worden. Maar waarschijnlijk is dan de koppeling ook niet meer goed te bedienen en ben je het voordeel daarvan ook meteen kwijt. Ook wordt alles zwaarden en dan is terugvallen op de oude beproefde schroefverbinding net zo goed of beter.