Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 152971 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
OK, noem zo'n uitzonderingsgeval dan eens...

Denk maar eens aan mensen die overlijden in het bijzijn van de huisarts of in het ziekenhuis. Als in die gevallen niet-reanimeren is afgesproken dan gebeurt dat ook niet.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Maar dan hebben wij er niets mee te maken...  ;)
Arts  www.alphalog.nl


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Maar dan hebben wij er niets mee te maken...  ;)

Als hoofd en romp gescheiden zijn
en als je iemand uit de sloot haalt in de lente met zijn schaatsen aan  ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Inderdaad, de EHV'er is er (absoluut) niet voor opgeleid om een besluit te nemen over het niet te beginnen/stoppen van een reanimatie.

De tekst:
"Zaakwaarneming > het willens en wetens op redelijke grond inlaten met de behartiging van een 's anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen (art. 6:198)."
Vind ik wat vaag als het gaat om reanimatie. Op grond van dit artikel zou ik dus heel wat kunnen 'verantwoorden' wat ik eigenlijk niet mag doen.

Een veroordeling omdat je wél bent gaan reanimeren? Hoogst onwaarschijnlijk! Is dat ooit al eens voorgekomen?

De keuze iemand niet te reanimeren, laat dat over aan de professionals, die kunnen dat verantwoorden, EHV'ers niet. (Ja, als ze eerst gezocht hebben naar de juiste papieren en die ook nog weten te herkennen en juist te interpreteren. Waar een EHV'er dus helemaal geen tijd voor heeft).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Tijdens een van mijn stages voor de sigma werd een verpleegkundige voor het volgende dilemma gesteld.

Een demente bejaarde 80+, comateus, ernstige doorligwonden krijgt een circulatiestilstand in het bijzijn van een aantal familieleden. Op een na is iedereen van de familie van mening dat deze persoon rechtheeft om te sterven. een wilde dat er gereanimeerd werd en zo geschiede....
De patient heeft het overigens niet gehaald....


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Dit speelt zich af in een ziekenhuis, en dan heb je het over medische ethiek voor professionals, dat zijn in principe artsen- en verpleegkundigenproblemen. En die zijn nog ingewikkelder dan die voor ehbo-ers. Maar om mijn mening te geven op deze 'casus': Een arts had in goed overleg met de familie een reanimatieprotocol kunnen opstellen, dat is blijkbaar niet gedaan. Een verpleegkundige doet er dan goed aan om op z'n minst in afwachting van de arts te reanimeren, en hem de keuze te laten maken of het zinvol is.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Tijdens een van mijn stages voor de sigma werd een verpleegkundige voor het volgende dilemma gesteld.

Een demente bejaarde 80+, comateus, ernstige doorligwonden krijgt een circulatiestilstand in het bijzijn van een aantal familieleden. Op een na is iedereen van de familie van mening dat deze persoon rechtheeft om te sterven. een wilde dat er gereanimeerd werd en zo geschiede....
De patient heeft het overigens niet gehaald....

Deze casustieken laten zien dat er door de huisartsen maar eens met familie en patienten die hoog risico hebben op reanimatie,  gesproken moet worden of men uberhaupt wel gereanimeerd wil worden en welke code er geld, alleen CPR, wel/geen beademing op IC, medicatie wel/niet etc etc, schone taak voor huisartsen en verzorginsghuis/verpleeghuisartsen
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Dit speelt zich af in een ziekenhuis, en dan heb je het over medische ethiek voor professionals, dat zijn in principe artsen- en verpleegkundigenproblemen. En die zijn nog ingewikkelder dan die voor ehbo-ers. Maar om mijn mening te geven op deze 'casus': Een arts had in goed overleg met de familie een reanimatieprotocol kunnen opstellen, dat is blijkbaar niet gedaan. Een verpleegkundige doet er dan goed aan om op z'n minst in afwachting van de arts te reanimeren, en hem de keuze te laten maken of het zinvol is.

Dat was de theorie en nu de praktijk.

Hoe denk jij zelf dit probleem op te lossen. De verpleegkundige heeft gekoen voor een fake reanimatie in de hoop dat iedereen gelukkig is.

Wat is moeilijk, artsen krijgen het hopelijk in hun opleiding, EHBO'ers krijgen te vaak alleen maar te horen dat ze zich aan het boekje moeten houden.

Artsen maken het wekelijks mee, EHBO'ers een paar keer in hun leven.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Waarom het jezelf zo moeilijk maken? Gewoon reanimeren en het aan de artsen overlaten. Als de familie gaat dreigen dat je moet ophouden, dan denk je aan je eigen veiligheid... en is het hun fout als het slachtoffer overlijdt.
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Ik vraag me echt af wat ik als arts zou doen........ lijkt me zo moeilijk!!! Want dan kan ik het (helaas) niet op een ander afschuiven. Als EHBO-er zou ik gewoon beginnen, maar waar eindigt het?? :-\