AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 216107 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #670 Gepost op: 23 april 2014, 19:01:16
Willem je wilt het niet begrijpen denk ik.

Iemand die reanimatie behoeftig is heeft geen ademhaling of een uiterst oppervlakkige ademhaling die niet effectief genoeg is om van ademen te kunnen spreken.
Als Burgerhulpverlener (leken hulpverlener) of EHBO-er (iets minder lekenhulpverlener) wordt je gewoon dood eenvoudig geleerd dat je te maken hebt met een SO buitenbewust zijn en ZONDER ademhaling maar een ding betekent en dat is reanimeren !!!

Als een SO geen ademhaling heeft is het totaal niet meer relevant hoe diep de bewusteloosheid van het SO is, mijn (en ik hoop ook jou) eerste zorg is het SO enige kans van overleven bieden en daar naar te handelen.

Dat wordt je duidelijk gemaakt door de boerenl*llen die voor jou mindere EHBO-ers zijn maar ook door een aantal leden die vele malen meer medische achtergrond hebben dan wat jij hebt als gevierd herenehbo-er die pols kan voelen, je gaat voorbij aan het basale van de reden van reanimeren...... er is geen ademhaling.....verder niets ..... waarom die ademhaling er niet is zal een worst wezen dat zoeken de geleerden maar uit als het SO op de spoedeisende harthulp is binnen gekomen, zelf de ambulancedienst waagt zich niet aan een eventuele reden die nemen uiteindelijk de reanimatie van de leken over en dragen zorg dat het SO in het ziekenhuis komt....

Waarom, in 's hemelsnaam ga JIJ dan eigenwijs tijd verspillen (hoe klein eventueel de verloren tijd ook kan zijn) omdat JIJ als LEEK wilt weten waarom je SO reanimatie behoeftig is.... ook JIJ hebt daar niet voor geleerd en moet je daar niet eens aan willen wagen !!!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #671 Gepost op: 23 april 2014, 19:42:10
Gaarne de mening van andere forum leden over de pijnprikkel, en graag alleen over de al dan wel of niet meerwaarde van de pijnprikkel, niets meer en minder.

Voor de duidelijkheid, de pijnprikkel heb ik toch duidelijk ACHTER het aanroepen en aanschudden gezet, en duidelijk VOOR de controle ademhaling.
De pijnprikkel dient te worden beschouwd als controle bewustzijn in combinatie met aanroepen en aanschudden, om het slachtoffer extra te stimuleren te reageren op prikkels.

De handelingen (aanroepen/aanschudden en de) pijnprikkel toedienen (bewustzijn controle) en de controle ademhaling (controle ademhaling) zijn totaal 2 verschillende controles met verschillende doeleinden die moeten worden doorlopen in welk protocol van welke organisatie ook.

Welke uitslag een bepaalde controle handeling ook heeft is in deze discussie niet belangrijk, het gaat om het uitvoeren en het verloop van een benaderings protocol.

Simpeler kan ik het toch niet uitleggen.  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #672 Gepost op: 23 april 2014, 19:44:18
Je hebt gelijk ....... :'(  :-X
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #673 Gepost op: 23 april 2014, 19:52:24
Willem, je hebt in je eerdere posts meerdere keren gezegd dat het toedienen van de pijnprikkel de kans op een onterechte reanimatie bij een ademend slachtoffer verkleind. Je hebt vooralsnog niet kunnen beargumenteren waarom dat zo is.

Citaat van: Willem D. link=msg=1261869 date=1398274930
De pijnprikkel dient te worden beschouwd als controle bewustzijn in combinatie met aanroepen en aanschudden, om het slachtoffer extra te stimuleren te reageren op prikkels.
Daar ben ik het mee eens.

Citaat van: Willem D. link=msg=1261869 date=1398274930
De handelingen (aanroepen/aanschudden en de) pijnprikkel toedienen (bewustzijn controle) en de controle ademhaling (controle ademhaling) zijn totaal 2 verschillende controles met verschillende doeleinden die moeten worden doorlopen in welk protocol van welke organisatie ook.
Daar ben ik het ook mee eens.

Citaat van: Willem D. link=msg=1261869 date=1398274930
Welke uitslag een bepaalde controle handeling ook heeft is in deze discussie niet belangrijk, het gaat om het uitvoeren en het verloop van een benaderings protocol.
Daar ben ik het niet mee eens. Een handeling (in het algemeen) die niet leidt tot andere interventies of geen nieuwe informatie oplevert is niet zinvol.

Dat wil overigens niet zeggen dat het toedienen van een pijnprikkel niet zinvol kan zijn. Daar wil ik best met je over discussieren, maar niet in dit topic.


Jij zegt in bovenstaande posts dat de pijnprikkel bepaalt of al dan niet een reanimatie gestart wordt. Dat kan je tot op heden niet sluitend beargumenteren. Ik nodig je uit om dat te doen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #674 Gepost op: 23 april 2014, 20:14:50
Ik zal het eens simpel uitleggen.

Ik ben niet tegen een pijnprikkel, deze kan in de eerste hulpverlening een goede plaats hebben, ik leer hem aan mijn hulpverleners aan.


ECHTER!

Binnen de BLS inzet van lekenhulpverleners zoals de AED Netwerken doen gaat het puur en alleen om hulpverlening  na een melding die aanleiding geeft te denken dat het een reanimatie is/kan zijn.

Binnen deze context werkt het als volgt.

Let op Veiligheid, lees de situatie.

Controleer bewustzijn middels Shake and Shout ( aanroepen, aanschudden) --> Geen reactie --> sprake van een bewustzijnsstoornis

Open Luchtweg en controleer ademhaling --> Geen ademhaling --> Wanneer iemand geen adem haalt en buiten bewustzijn is zal deze direct of binnen enkele seconden Unresponsive zijn, daar er een zuurstoftekort is opgetreden. Een zuurstoftekort zal op korte termijn ook een effect hebben of krijgen op het hart, een orgaan dat een hoge zuurstofnood heeft. Wanneer er dus niet direct na collaberen gestart wordt met beademen zal het hart inmiddels ook gestopt zijn en DUS! --> Geen Ademhaling = geen circulatie --> REANIMATIE!

OF een circulatiestilstand is verantwoordelijk voor bewustzijnsverlies en ademhalingsstilstand en dan is er  Geen circulatie = Geen bewustzijn en ademhaling --> REANIMATIE!

Wanneer we deze vaardigheden aan veel mensen willen aanleren om de kans op overleven te vergroten (6 minuten zones) is deze achtergrondkennis niet direct nodig, daar het ballast kan zijn die mensen aan het twijfelen brengt, en daar gaat je tijdswinst.

Pijnprikkel heeft in de benadering van een mogelijke reanimatie dus geen plaats, daar het constateren van een ademhalingsstilstand bij iemand die niet op aanspreken/schudden reageert al de facto inhoudt dat iemand Unresponsive is, daar hebben we geen pijnprikkel voor nodig.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #675 Gepost op: 23 april 2014, 20:53:28
Citaat van: Willem D. link=msg=1261823 date=1398264691

2) Voor de EHBO-ers met een uitgebreide EHBO cursus met ABCDE (dus niet OK, RK en NRR
Misschien een beetje off-topic maar de ik weet dat het OK niet ideaal is en de bond ook niet maar je kan ook overdrijven. Ik heb thuis gewoon een boek van de bond liggen waarin heel wat bladzijdes besteed worden aan de ABCDE-methode en het is een boek dat dit jaar is uitgegeven( uit mijn hoofd)


helm

  • Gast
Reactie #676 Gepost op: 23 april 2014, 21:11:13
Citaat van: Golly link=msg=1261877 date=1398276890
Een zuurstoftekort zal op korte termijn ook een effect hebben of krijgen op het hart, een orgaan dat een hoge zuurstofnood heeft. Wanneer er dus niet direct na collaberen gestart wordt met beademen zal het hart inmiddels ook gestopt zijn en DUS! --> Geen Ademhaling = geen circulatie

Het zal je verbazen hoeveel minuten na het stoppen van de beademing (zoals soms in een ziekenhuis gedaan wordt) de halsslagader nog te voelen is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #677 Gepost op: 23 april 2014, 21:53:43
Citaat van: Willem D. link=msg=1261869 date=1398274930
Gaarne de mening van andere forum leden over de pijnprikkel, en graag alleen over de al dan wel of niet meerwaarde van de pijnprikkel, niets meer en minder.

Geen meerwaarde, voor motivatie van mijn mening verwijs ik graag naar wat artsen al naar voren hebben gebracht. Dit om dubbelpostings te voorkomen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #678 Gepost op: 23 april 2014, 22:05:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1261869 date=1398274930
Gaarne de mening van andere forum leden over de pijnprikkel, en graag alleen over de al dan wel of niet meerwaarde van de pijnprikkel, niets meer en minder.

Die staat 4 pagina's terug al:

Citaat van: -Joost- link=msg=1259038 date=1397674904
Een pijnprikkel heeft niks met het controleren van de ademhaling te maken, laat staan met een onnodige reanimatie. Oh en ga buiten dat gerust je gang bij het benaderen hoor, het is inderdaad nogal ondoorzichtig om geen gradaties in het bewustzijn te onderscheiden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #679 Gepost op: 25 april 2014, 00:18:07
Citaat van: René van der Helm link=msg=1261899 date=1398280273
Het zal je verbazen hoeveel minuten na het stoppen van de beademing (zoals soms in een ziekenhuis gedaan wordt) de halsslagader nog te voelen is.
Als ze echt niet meer ademen is het met 5 tot 10 minuten wel gedaan hoor. Minimaal ademen lukt heel lang. Uren output houden met een saturatie van 10 a 15 procent is geen zeldzaamheid.
Arts  www.alphalog.nl