WK-versiering hindert brandweer

Auteur Topic: WK-versiering hindert brandweer  (gelezen 5908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 31 mei 2014, 08:49:24
WK-versiering hindert brandweer



SOEST - In Soest heeft vrijdagavond brand gewoed bij een woning in de Kamperfoeliestraat.

Buren zagen veel rook uit de schoorsteen komen en waarschuwden de bewoners en de brandweer. Die moest nogal wat toeren uithalen om met de hoogwerker bij de schoorsteen te komen.

Het WK begint haast weer. Straten worden weer versiert, wordt er nog naar gekeken door afdelingen preventie hoe de straten versiert worden? Of is dit eigen risico bewoners?




tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2014, 09:10:01
wat ik zo weet moeten versieringen op een hoogte van 3/4 meter hangen om een goede doorkomst van de hulpdiensten te garanderen.

Helaas komt het voor dat er zoveel vlaggetjes hangen dat de brw met een hoogwerker er niet de lucht in kan en dan moet alles toch kapot.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2014, 10:29:44
Toen ik nog op de dierenambulance reed (type: Mercedes Sprinter) reed ik in sommige straten (met name woonerven) al vast op vlaggetjes. Laat staan met brandweervoertuigen.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2014, 10:36:32
Dat heb ik als dagelijks vrachtwagenchauffeur ook. Dat ik in straten kom dat de versiering net niet hoog genoeg hangt en dat je de vlaggetjes eraf rijdt. Dan komen er weer discussies van waarom maar die vlaggetjes moeten op 4 meter hangen en geen meter lager.


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2014, 14:08:59
Eigen risico burger lijkt me, het is alleen te hopen dat de bewuste chauffeur niet per ongeluk wat mee trekt.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2014, 15:15:12
Citaat van: Breathe link=msg=1271953 date=1401538139
Eigen risico burger lijkt me, het is alleen te hopen dat de bewuste chauffeur niet per ongeluk wat mee trekt.
Dat lijkt me dan ook voor risico (en dus rekening) van diezelfde burger die die zooi opgehangen heeft. Simpel as that.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2014, 18:26:34
Hier hangt de flat serieus helemaal vol, heeft zelfs in de krant gestaan. Onlangs was er een takelen patiënt 1 flat verder en toen is een bewoner zo wijs geweest om te informeren in hoeverre het in de weg hangt. Volgens de brandweer Zoetermeer zijn die vlaggenlijntjes totaal geen probleem, als het kapot moet dan moet het kapot, ze komen toch wel waar ze wezen willen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2014, 16:15:34
WK-voetbal: Denk aan brandveilig versieren

20 mei 2014

Het Wereldkampioenschap voetbal staat voor de deur. De eerste café's, winkels, huizen en straten zijn al oranje gekleurd. Deze vele versieringen - helaas nog te vaak van brandbaar materiaal - kunnen echter ook gevaarlijke situaties opleveren. Jaarlijks melden bijna 10.000 mensen zich met (ernstige) brandwonden bij de spoedeisende hulp. De brandweer vraagt caféhouders, winkeliers en burgers dan ook alert te zijn op de brandveiligheid van slingers, vlaggen, papieren vlaggetjes en boa's. "Ook dit jaar zijn ongetwijfeld veel feest- en sfeerartikelen niet veilig. Ze vliegen te gemakkelijk in brand met alle gevolgen van dien." Dat stelt Charles Meijer van Brandweer Nederland. "Met eenvoudige maatregelen zorgt u ervoor dat het feest bij u thuis of in de kroeg (brand)veilig verloopt."
naar boven

Horeca
Volgens Brandweer Nederland is de horeca over het algemeen goed op de hoogte van de brandveiligheidsregels: veilige versiering, adequate vluchtroutes, blusmiddelen, noodverlichting en niet te veel bezoekers. De brandweer controleert samen met de horecaondernemers regelmatig de brandveiligheidsvoorzieningen. Dus nu ook voor en tijdens het WK.

Alert
Toch vraagt de brandweer  extra aandacht voor brandveilige versieringen in de horecagelegenheden, omdat er veel mensen samenkomen. " Bezoekers moeten zelf ook alert zijn", aldus Meijer. "Niet alle rood, wit, blauw of oranje vlaggetjes en kledingstukken hebben de juiste brandvertragende kwaliteit. In een overvolle horecagelegenheid kan dat levensgevaarlijk zijn. En als er ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch brand uitbreekt, moeten mensen via goede vluchtroutes op tijd weg kunnen komen."
naar boven

WK versieringThuis en op straat
Veel mensen kijken thuis naar het WK, samen met familie, vrienden en buren. Straten worden versierd en oranje materialen worden aan huizen bevestigd. Burgers zijn zelf verantwoordelijk voor een brandveilige omgeving. Dat geldt ook voor aanrijroutes van hulpdiensten. Meijer: "Ambulances en brandweerauto's moeten gemakkelijk bij de huizen kunnen komen. Er zijn eenvoudige regels bij het versieren van de openbare weg. Zorg dat versieringen hoger hangen dan 4 meter en breder dan 3,5 meter. Dan kunnen de auto's van de hulpdiensten er door. " De meeste brandveiligheidsregels gelden overigens het hele jaar door en voor iedereen. "Wij zullen de mensen echt niet overladen met een overzicht van alle regels die hiervoor gelden. Wat wij wel doen, is vragen goed na te denken voordat versieringen worden aanschaft en aangebracht."


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2014, 14:55:21
https://www.youtube.com/watch?v=Gsf9RL7Lmew
Brandweer controleert horeca tijdens WK
TVGelderland
Gepubliceerd op 12 jun. 2014
Brandweer controleert horeca tijdens WK
Samen sterk in de hulpverlening!