NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'

Auteur Topic: NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'  (gelezen 19021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #80 Gepost op: 28 februari 2015, 08:07:48
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333826 date=1425071312
Oke. Je zou hier denk ik wel een kleine besparing mee kunnen maken.
Door landelijk 1 lijn te trekken van alleen de gealarmeerde eenheden ter plaatse te laten komen.
Dat 1 lijn trekken gebeurd ook. Is er alleen een redvoertuig nodig wordt ook alleen de bemanning daarvan geallarmeerd, en geen heel korps.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #81 Gepost op: 28 februari 2015, 13:08:55
Citaat van: Peter71 link=msg=1333860 date=1425107268
Dat 1 lijn trekken gebeurd ook. Is er alleen een redvoertuig nodig wordt ook alleen de bemanning daarvan geallarmeerd, en geen heel korps.
Bij uw regio misschien. Als ik over Friesland spreek, dan alarmeert men een blusgroep. De AL gaat vervolgens uitrukken, en vrijwel altijd volgt een TS met bemanning omdat er genoeg personeel is opgekomen.

Daarnaast worden overdag twee blusgroepen en een hulpverleningsgroep gealarmeerd.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #82 Gepost op: 28 februari 2015, 13:15:41
Als we eerst eens gaan stoppen met dat soort uitrukken, kunnen we al een hoop geld besparen. Is er een redvoertuig nodig, dan gaat er alleen maar een redvoertuig rijden. Blijken er meer handen voor nodig te zijn kan altijd die TS nog worden opgeroepen. En dan is die TS ook nog gekoppeld aan het incident.
Hier rijden in veel gevallen redvoertuigen ook voor afhijsingen zelfstandig. Komt ook niet nog eens de halve post er achteraan kakken om de feestvreugde te vergroten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #83 Gepost op: 28 februari 2015, 18:35:17
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333913 date=1425125335
Bij uw regio misschien. Als ik over Friesland spreek, dan alarmeert men een blusgroep. De AL gaat vervolgens uitrukken, en vrijwel altijd volgt een TS met bemanning omdat er genoeg personeel is opgekomen.

Daarnaast worden overdag twee blusgroepen en een hulpverleningsgroep gealarmeerd.
In feite is het zo dat tot voor kort het zo was dat het standaard uitrukvoorstel in het meldkamersysteem voor kat in de boom of assistentie ambulance bij het naar beneden halen van een patiënt de plaatselijke TS en indien noodzakelijk een redvoertuig was. Tegenwoordig zie je in steeds meer dat het uitruk voorstel alleen maar een RV word gealarmeerd
Maar in Friesland  kan ik me heel goed voorstellen dat de plaatsellijke TS mee word gealarmeerd gezien de langer als gemiddelde aanrijd tijden van RV in die provincie.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #84 Gepost op: 28 februari 2015, 18:44:27
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1333960 date=1425144917
In feite is het zo dat tot voor kort het zo was dat het standaard uitrukvoorstel in het meldkamersysteem voor kat in de boom of assistentie ambulance bij het naar beneden halen van een patiënt de plaatselijke TS en indien noodzakelijk een redvoertuig was. Tegenwoordig zie je in steeds meer dat het uitruk voorstel alleen maar een RV word gealarmeerd
Maar in Friesland  kan ik me heel goed voorstellen dat de plaatsellijke TS mee word gealarmeerd gezien de langer als gemiddelde aanrijd tijden van RV in die provincie.
Mee eens, echter doel ik op het feit dat bijvoorbeeld Drachten naar...moet voor een inzet met het RV waarbij ook de TS meegaat op eigen initiatief en dus niet is meegealarmeerd.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 28 februari 2015, 18:45:18
Maakt dat voor die kat wat uit als die wat langer in de boom zit?
En een patient haal je niet voor niets met een redvoertuig uit een woning, anders zou je die patient wel direct met de TS bemanning naar beneden kunnen halen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #86 Gepost op: 28 februari 2015, 22:53:03
Citaat van: Peter71 link=msg=1333962 date=1425145518
Maakt dat voor die kat wat uit als die wat langer in de boom zit?
En een patient haal je niet voor niets met een redvoertuig uit een woning, anders zou je die patient wel direct met de TS bemanning naar beneden kunnen halen.
Voor de kat maakt het weinig uit, in mijn ogen komt deze vanzelf wel naar beneden,alleen de buren zijn meestal niet zo gelukkig  met dat kattegezang.

Bij een patiënt is het door schade en schande wijs geworden gebleken dat doormiddel van een RV afhijssen beter is maar soms is snelheid geboden en dan moet je i.p.v. de meest  ideale manier kiezen voor de snelste wijze.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #87 Gepost op: 1 maart 2015, 08:16:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1333962 date=1425145518
Maakt dat voor die kat wat uit als die wat langer in de boom zit?
En een patient haal je niet voor niets met een redvoertuig uit een woning, anders zou je die patient wel direct met de TS bemanning naar beneden kunnen halen.

Ik heb toch wel behoorlijk wat afhijsingen meegemaakt waar de TS echt onmisbaar was. RV kan er niet bij, smalle gangen in woning, bijzonder veel spoed en dus gewoon tillen etcetera... En daarom snap ik heel goed dat op veel plaatsen de TS mee rijdt. Beter mee verlegen...........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #88 Gepost op: 1 maart 2015, 08:38:48
Ik heb nu over het feit dat blijkbaar de TS op eigen initiatief mee rijdt naar een klus voor het redvoertuig. Ik dacht dat we daar wel over eens zijn dat dat soort zaken gewoon niet kunnen. En als we dan toch moeten bezuinigen zijn dat de eerste zaken waar we geld mee kunnen besparen. Want ik neem aan dat de bemanning van de TS wel normaal hun vergoeding krijgen voor die uitruk, terwijl ze geen eens gepiept zijn. Heeft de bemanning van het RV meer handjes nodig omdat het voertuig er niet bij kan komen kan er altijd nog gepiept worden voor de TS.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #89 Gepost op: 1 maart 2015, 23:38:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1334062 date=1425195528
Ik heb nu over het feit dat blijkbaar de TS op eigen initiatief mee rijdt naar een klus voor het redvoertuig. Ik dacht dat we daar wel over eens zijn dat dat soort zaken gewoon niet kunnen. En als we dan toch moeten bezuinigen zijn dat de eerste zaken waar we geld mee kunnen besparen. Want ik neem aan dat de bemanning van de TS wel normaal hun vergoeding krijgen voor die uitruk, terwijl ze geen eens gepiept zijn. Heeft de bemanning van het RV meer handjes nodig omdat het voertuig er niet bij kan komen kan er altijd nog gepiept worden voor de TS.

Nu denk je zo over inzet van een redvoertuig, dat er geen TS mee hoeft. Dan kan toch ook bij een kleine containerbrand alleen een SIV worden ingezet wanneer blijkt dat deze container geen uitbreidingsgevaar oplevert? In andere topic over SIV ben je er juist op tegen dat daarheen (deels) zou worden overgestapt.