Geen (huis)nummer op woningen en bedrijfspanden

Auteur Topic: Geen (huis)nummer op woningen en bedrijfspanden  (gelezen 7110 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vragen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Gepost op: 31 oktober 2014, 12:08:09
Met name bij industrieterreinen ontbreken vaak nummer op panden. Soms zelfs complete straat. Op industrieterreinen lopen de nummeringen soms ook door elkaar heen. Oneven aan de kant van de even nummers. Zelfs een straat dat begint met de Roef 8 in Drachten en eindigd met nummer 8c. Navigatie systemen komen er niet uit. Is nummering voor hulpdiensten ook van belang? En hoe doen jullie dat? Ook woonhuizen gaat het soms mis. Een postbezorger meld zelfs dat een complete nummerin ontbreekt. En doortellen kan niet omdat er ook huisnummers moet toevoegingen zijn. De gemeente Smallingerland geeft aan dat ze geen juridische instrumenten hebben om te handhaven? Dit terwijl er wel degelijk een APV is waarin staat dat je nummer duidelijk op het pand zichtbaar moet hebben.




en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2014, 12:38:38
Vraag TomTom eens, die weet dat wel. En anders moet er aan het begin van een straat een plattegrond staan welk huis waar staat... in Wijchen is dat mooi anders gedaan... 1 straatnaam maar 40 straten. je woont dus niet op Abersland 28 maar op Abersland 2928(29e straat, 28e huis).


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2014, 13:24:47
Citaat van: en-er-gy link=msg=1305427 date=1414755518
Vraag TomTom eens, die weet dat wel. En anders moet er aan het begin van een straat een plattegrond staan welk huis waar staat... in Wijchen is dat mooi anders gedaan... 1 straatnaam maar 40 straten. je woont dus niet op Abersland 28 maar op Abersland 2928(29e straat, 28e huis).
En bij een vierkant stratenpatroon zou het nog duidelijk zijn waar welke straat is. Zoals in Wijchen en Nijmegen toegepast is dat ook onduidelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:04:29
Zover ik weet geeft het MDT op een brandweervoertuig redelijk goed aan waar welk huisnummer zich bevindt.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:16:40
Stond me bij dat in gemeente Barneveld en gemeente Leusden in het buitengebied huisnummerpaaltjes zijn geplaatst voor elke inrit. Blijkt dat deze methode vaak op initiatief van een huisarts is (Diverse links op Huisnummerpaal.nl).

RTV Utrecht: Nieuwe huisnummerbordjes buitengebied Leusden
Nieuwe huisnummerbordjes buitengebied Leusden
En verder: Plaatselijk Belang Barneveld

Wat ik overig een gemiste kans vind, zijn de industrienummers die in steeds meer regio's worden gebruikt. Er wordt wel geïnvesteerd in bewegwijzering en fraaie borden aan de gevel of het hek van een industriepand. Bedrijven zelf doen echter weinig tot niets met de nummering. En ik vermoed zeker niet bij een 112-melding. Vaak staat op een website bij de contactgegevens wel een industrienummer, maar een inkoper die een bestelling plaatst of een vertegenwoordiger die een afspraak maakt geeft meestal alleen het adres door. Alleen de havennummers uit Rotterdam worden naar mening juist toegepast, maar dan weer niet in 112-meldingen/P2000.

Voorbeeld: ik bezoek zo'n 20 à 30 verschillende bedrijven in Venlose industriegebieden en heb nog nimmer een industrienummer meegekregen. Parkmanagement Venlo

Hier nog wat leesvoer uit België: Problematiek ondernemingsadressen

En wat beteft hele wijk met één straatnaam. In Veldhoven heb je industriegebied De Run. Huisnummering net zoals eerder genoemd Wijchen en Nijmegen : Vier cijfers (eerste twee straat, laatste twee huisnummer). Ter plaatse is de bewegwijzering goed (ook tijdens werkzaamheden met afsluitingen) maar Google Maps snapt er niets van.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:23:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1305446 date=1414760669
Zover ik weet geeft het MDT op een brandweervoertuig redelijk goed aan waar welk huisnummer zich bevindt.
Is dat gebaseerd op ACN? Ons vorige pand van mijn werk heeft huisnummer 2 aan de muur, is eerste pand in de rij en de buren opvolgend 4 en 6 etc.  Toch vond de gemeente op basis ACN dat wij nummer 18 hadden. Een pand met huisnummerbordje 18 stond zo'n 500 meter verderop.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2014, 14:25:39
Durf ik zo niet te zeggen, wel weet ik dat de gegevens behoorlijk goed kloppen. Ook omdat er met grote regelmaat updates worden uitgevoerd.


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:40:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1305460 date=1414761939
Durf ik zo niet te zeggen, wel weet ik dat de gegevens behoorlijk goed kloppen. Ook omdat er met grote regelmaat updates worden uitgevoerd.

De MDT bij ons in het district zijn inderdaad goed up to date, alleen heeft ie nog wel eens de neiging om je, ondanks een huisnummer, midden in de straat te zetten terwijl het huisnummer elders is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2014, 20:25:54
Citaat van: Rewind link=msg=1305452 date=1414761400
Stond me bij dat in gemeente Barneveld en gemeente Leusden in het buitengebied huisnummerpaaltjes zijn geplaatst voor elke inrit. Blijkt dat deze methode vaak op initiatief van een huisarts is (Diverse links op Huisnummerpaal.nl).

RTV Utrecht: Nieuwe huisnummerbordjes buitengebied Leusden
Nieuwe huisnummerbordjes buitengebied Leusden
En verder: Plaatselijk Belang Barneveld

Wat ik overig een gemiste kans vind, zijn de industrienummers die in steeds meer regio's worden gebruikt. Er wordt wel geïnvesteerd in bewegwijzering en fraaie borden aan de gevel of het hek van een industriepand. Bedrijven zelf doen echter weinig tot niets met de nummering. En ik vermoed zeker niet bij een 112-melding. Vaak staat op een website bij de contactgegevens wel een industrienummer, maar een inkoper die een bestelling plaatst of een vertegenwoordiger die een afspraak maakt geeft meestal alleen het adres door. Alleen de havennummers uit Rotterdam worden naar mening juist toegepast, maar dan weer niet in 112-meldingen/P2000.

Voorbeeld: ik bezoek zo'n 20 à 30 verschillende bedrijven in Venlose industriegebieden en heb nog nimmer een industrienummer meegekregen. Parkmanagement Venlo

Hier nog wat leesvoer uit België: Problematiek ondernemingsadressen

En wat beteft hele wijk met één straatnaam. In Veldhoven heb je industriegebied De Run. Huisnummering net zoals eerder genoemd Wijchen en Nijmegen : Vier cijfers (eerste twee straat, laatste twee huisnummer). Ter plaatse is de bewegwijzering goed (ook tijdens werkzaamheden met afsluitingen) maar Google Maps snapt er niets van.
In de gemeente Ede zijn de huisnummerpaaltjes op initiatief van met name de ambulancedienst en plaatselijke brandweerkorpsen omdat het met name voor deze diensten regelmatig voorkwam dat ze minutenlang moesten zoeken naar de juiste plaats van inzet

Deze zijn geplaatst door de plaatselijke brandweerposten en mede gefinancierd door de plaatselijke Rabobanken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2014, 03:06:56
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1305555 date=1414783554
In de gemeente Ede zijn de huisnummerpaaltjes op initiatief van met name de ambulancedienst en plaatselijke brandweerkorpsen omdat het met name voor deze diensten regelmatig voorkwam dat ze minutenlang moesten zoeken naar de juiste plaats van inzet

Deze zijn geplaatst door de plaatselijke brandweerposten en mede gefinancierd door de plaatselijke Rabobanken.

Inderdaad. En ze werken geweldig goed kan ik uit ervaring zeggen. Je kunt het duidelijk lezen, ook terwijl je gewoon snelheid houdt. Het scheelt erg veel tijd op die manier.
Laatst was ik in Wageningen waar dit systeem (blijkbaar) nog niet aanwezig is. Dan is het soms wel echt een drama om (in het donker) het juiste huis te vinden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens