Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 153845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 12 december 2008, 21:25:52
Eisen toelating
Zijn de eisen van de Stichting Scholing Ambulancehulpverlening (SOSA).
Werkgevers kunnen in hun vacatures afwijkende (hogere) eisen stellen.

Eisen
De opleiding heeft een aantal toelatingseisen.
Als eerste heb je een diploma Verpleegkunde nodig met de differentiatie Klinische Zorg.
Bijvoorbeeld een diploma Verpleegkunde A ,Verpleegkunde HBO,Verpleegkundige MBO



In de praktijk vraagt daarnaast vrijwel iedere ambulancedienst in Nederland
een aanvullende opleiding op het gebied van spoedeisende hulpverlening.
bijvoorbeeld: -Intensive Care Verpleegkundige
                  -Spoedeisende Hulp Verpleegkundige
                  -Anesthesie

Verder heb je je rijbewijs B nodig en moet je ingeschreven zijn in het BIG-register.



Solliciteren
Voordat je aan de opleiding kunt beginnen moet je solliciteren naar een baan als ambulanceverpleegkundige.
Je moet dus al bij een ambulancedienst werkzaam zijn.
Vrij snel na  je indienst treding ga je al met de Sosa opleiding beginnen.

De opleiding:
hier staat beschreven hoe de nieuwe opleiding AVP er uit gaat zien
De opleiding volgt de ABCD systematiek

door groei mogelijkheden o.a.:
* MMT
* Werkbegeleider
* Docent

Na dat je klaar bent, zal je altijd ook nog bijscholingen en cursussen volgen.
o.a. de PHTLS
Oefeningen draaien met diverse disciplines uit het zorg keten




Saskia1990

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2008, 16:38:20

Solliciteren
Voordat je aan de opleiding kunt beginnen moet je solliciteren naar een baan als ambulanceverpleegkundige.
Je moet dus al bij een ambulancedienst werkzaam zijn.
Vrij snel na  je indienst treding ga je al met de Sosa opleiding beginnen.

Begrijp ik het goed dat je dan voor je met de opleiding begint al zelfstandig als ambulanceverpleegkundige werkt?
Of werk je onder supervisie van een ambulanceverpleegkundige?


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2008, 19:37:51
Zoals ik het interpreteer solliciteer je in feite naar een opleidingsplaats met daarin inbegrepen de opleiding en de baan.


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2008, 04:58:01
In de nieuwe situatie (vanaf januari 2009) solliciteer je naar de baan. Je moet het SOSA diploma hebben, of bereid zijn dat te halen. In dat laatste geval begin je gelijk aan de opleiding en ga je pas zelfstandig op de auto als je het diploma hebt gehaald. Tot die tijd rij je onder begeleiding.

Maar je kan de opleiding dus alleen doen als je ook werkzaam bent bij een dienst op dat moment.


Saskia1990

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2008, 09:20:04
In de nieuwe situatie (vanaf januari 2009) solliciteer je naar de baan. Je moet het SOSA diploma hebben, of bereid zijn dat te halen. In dat laatste geval begin je gelijk aan de opleiding en ga je pas zelfstandig op de auto als je het diploma hebt gehaald. Tot die tijd rij je onder begeleiding.

Maar je kan de opleiding dus alleen doen als je ook werkzaam bent bij een dienst op dat moment.

Bedankt voor de informatie, het is me nu duidelijk hoe het traject loopt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Saskia1990

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2008, 12:02:21
Kijk hier:
http://lw2.easy-site.nl/Ambulanceplein_C01/ShowDocument.asp?OriginCode=H&OriginComID=5&OriginModID=123&OriginItemID=0&CustID=517&ComID=5&DocID=1490&SessionID=7349927604546807258514561110&Ext=.pdf

Wm

Het lijkt me een geweldig vak, ik heb inderdaad nog wel een aantal jaren voor de boeg eer ik als MMT verpleegkundige op de lifeliner kan/mag gaan werken maar de weg er naar toe lijkt me op zich al geweldig.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2008, 14:31:19
Hier gaat de toekomst nogal wat in veranderen. Deze ontwikkelingen staan ook beschreven binnen de topic ' veranderende structuur ambulancezorg'. Maar volgens mij gaat dat nog op proef of zijn ze al bezig met invoeren ?

Ik heb ook gehoord dat ze VWOers op een ambulance acedemy willen laten opleiden. Net zoals dat mogelijk is bij de anesthesie medewerker. Het is dan geen pre meer om een verpleegkundige achtergrond te hebben. Dit met als rede omdat er te weinig (IC, SEH, anesthesie ) verpleegkundigen doorstromen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verpleegkundige meer op de wagen kunnen. Er zullen ongetwijfeld meerdere routes zijn om op de auto te kunnen komen. Tenminste dat neem ik aan:P Hoe men dat gaat doen met de BIG registratie weet ik niet. Anestesie medewerker is volgens mij niet BIG geregistreerd maar dezelfde functionaris met een verpleegkundige achtergrond weer wel ??

Maar weet iemand soms nog meer van deze ontwikkelingen? Dit is wat ik weet en nogmaals het is uit 2e hand. Dus vergeef me als ik ernaast zit ::).

Groetjes


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2009, 22:23:52
Ik heb ook gezien dat ze in de HBO-V opleiding een differentiatie Acute Zorg gaan maken, zodat die sneller geintegreerd raken. Dan krijg je bijvoorbeeld de noodzakelijke theorie al bijgeleerd zonder dat je het complete verhaal moet kennen zoals eerst bij een opleiding IC. Ik weet ook niet hoe het allemaal in zijn werking gaat. Maar ik hoop wel dat ik het over een paar jaar kan kiezen.


WillemB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2009, 17:37:49
Even een vraagje over de (voor)opleiding tot ambulanceverpleegkundige.

Stel, een SEH/IC/CCU/anesthesie-verpleegkundige besluit te solliciteren naar de functie van ambulanceverpleegkundige; maakt het dan nog iets uit of hij/zij MBO-V of HBO-V gedaan heeft?? Oftewel: kun je anno 2008 ook nog ambu-pleeg worden met MBO-V?
Als je naar de advertenties kijkt voor ambulanceverpleegkundigen, dan staat bij alle advertenties onder functie-eisen 'Verpleegkundige A of HBO-V'... (http://www.ambulancezorg.nl/NL/werkenleren/vacatures/Pages/default.aspx)

WM, die link in je post naar dat document; hoe oud is die situatie (met portfolio en de hele tam-tam)?

Groeten,
Willem
Je psychische gesteldheid is belangrijker dan je kwaliteiten.  Elke ontmoeting is een verandering.