Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 129163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bewoners Wetteren woensdag naar huis

Gepubliceerd: 21 mei 2013 19:59
Laatste update:  21 mei 2013 20:19

Bijna alle bewoners van het Belgische Wetteren die na het treinongeluk hun huis moesten verlaten mogen woensdag weer naar huis.

Het gaat om 40 mensen die in straal van 250 meter rond de plaats van het treinongeluk wonen.
Dat heeft gouverneur Jan Briers van Oost-Vlaanderen dinsdag gezegd op een bewonersbijeenkomst, meldden Belgische media.
De bewoners werden ruim twee weken geleden, op 4 mei, geëvacueerd. Twee mensen die het dichtst bij de plek des onheils wonen kunnen nog niet naar huis, aldus Briers.
Metingen
De terugkeer vindt plaats onder toezicht van de brandweer. ''Ter plaatse zullen metingen worden uitgevoerd. De bewoners moeten ook een aantal voorzorgsmaatregelen nemen zoals de kranen even laten doorlopen en het huis luchten'', zei burgemeester Alain Pardaen.
De trein die ontspoorde vervoerde chemische producten. Er brak brand uit en via het bluswater kwamen chemische stoffen in het riool terecht. Via het riool kwamen giftige dampen ook in de huizen van omwonenden terecht.
Door: Novum/ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
Aanleg van spoorbedding in Wetteren start volgende week

In Wetteren zal spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel vanaf volgende week starten met de aanleg van de spoorbedding met steenslag en vermoedelijk eind volgende week zal begonnen worden met de werken aan de sporen en wissels. Dat zegt woordvoerder Frédéric Petit.

Infrabel werkt sinds zondag aan het opruimen van de vernielde spoorinfrastructuur en zal deze week die werken voortzetten, aldus Petit. 'Tegelijkertijd werken we ook al aan het voorbereiden van de onderlaag van de spoorbedding, op die plaatsen waar de vernielde spoorinfrastructuur is verwijderd. Vanaf begin volgende week start dan de effectieve aanleg van de spoorbedding met steenslag. Waarschijnlijk kunnen dan eind volgende week de eerste echte spoorwerken aangevat worden. Het gaat om werken aan sporen, dwarsliggers en wissels.' Infrabel schat de duur van de spoorwerken nog altijd op ongeveer vier weken.

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) gaf eerder al haar goedkeuring aan de veiligheidsmaatregelen die Infrabel voorstelde. De volgende dagen zullen ten zuiden en ten noorden van de spoorwegbedding drainagebuizen geplaatst worden om het verontreinigde grondwater te onttrekken en te zuiveren. 'Aansluitend zullen er natuurlijk nog evaluaties van dit grondwater gebeuren. Die zullen uitsluitsel moeten geven over eventuele bijkomende maatregelen op het gebied van de bodemsanering en ook over de mogelijk latere termijn van deze saneringen', zegt Petit.



Foto Belga


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
‘Voorbeeld van Osnabrück wel opgevolgd’

“Het voorbeeld van Osnabrück is van bij het begin van de ramp opgevolgd door de experten van Wetteren.” Dat zegt het crisiscentrum in Wetteren woensdagavond in een reactie op de berichtgeving van de VRT-nieuwsredactie, die stelde dat er lessen moesten getrokken worden uit een soortgelijke ramp met acrylnitril in het Duitse Osnabrück.

In een reportage liet de VRT een milieuambtenaar van het Duitse Osnabrück aan het woord, die na de ramp in Wetteren een mail had gestuurd naar het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen, maar weinig reactie kreeg. Volgens de VRT werd de aangeboden hulp uit Osnabrück niet aangenomen, maar het crisiscentrum zegt dat het zich wel liet informeren over het voorbeeld van Osnabrück. “Op 13 mei werd zelfs een meeting georganiseerd in het coördinatiecentrum met Osnabrück 2002 en Louisiana 2012 als cases voor onze experten. De diensten van NMBS Holding namen zelf contact met de Deutsche Bahn en de betrokkenen bij de ramp in Osnabrück”, aldus het coördinatiecomité.

De VRT stelde ook dat de sanering van het grondwater in Wetteren “wellicht” veel moeilijker wordt dan gedacht, op basis van de situatie in Osnabrück. “Het pompgemaal dat in Wetteren geleid heeft tot de verspreiding van de ACN (acrylnitril) in de riolering en dus extra problemen en evacuaties veroorzaakte, is voor de sanering een voordeel. Vanuit dit pompgemaal zijn in tegenstelling tot de ramp in Osnabrück, vrij snel grote hoeveelheden vervuild afvalwater afgevoerd naar schepen voor verwerking. In totaal werd zo reeds 4.400 kubieke meter verwijderd.”

In Osnabrück liep de sanering vertraging op door het daar gebruikte blusschuim, maar sindsdien is het “type schuim in gebruik bij de brandweer geëvolueerd”, zegt het coördinatiecomité. “De wetgeving laat immers sinds 2011 geen PFOS-houdende schuimen meer toe. Dit betekent niet dat er geen fluor in de brandweerschuimen meer aanwezig is, maar de meer persistente stoffen (die in het milieu zouden opstapelen) zijn niet aanwezig. (..) Indien enkel met water zou geblust worden, zou de brandende ACN op water gaan drijven en daardoor de brand uitbreiden. De blusschuimen die gebruikt zijn op de site zijn al van dit moderne type. Zoals gesteld is het merendeel van het bluswater en zelfs de ACN reeds grotendeels afgevoerd.”


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Geen voedsel uit tuin eten in zone van 100 meter rond rampgebied Wetteren

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) raadt na nieuwe metingen af om binnen de zone van 100 meter rond de plaats van de treinramp in Wetteren, levensmiddelen geteeld in eigen tuin te consumeren. Dat meldt het FAVV, dat ook afraadt om binnen deze zone dieren te voederen met gras.

De aanbevelingen komen er na metingen op 22 mei, melden het gemeentebestuur van Wetteren en het FAVV. "Na 11 mei heeft het Voedselagentschap nog drie keer monsters genomen van gras, groenten, fruit, honing, eieren en regenwater in de omgeving van het ongeval.

Buiten de zone van 100 meter mogen alle levensmiddelen veilig geconsumeerd worden. Binnen de zone van 100 meter raadt het FAVV af om levensmiddelen geteeld in eigen tuin te consumeren. Ook wordt het afgeraden om binnen deze zone dieren te voederen met gras omdat één grasmonster licht positief testte."


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Hulpverleners dichten gaten in noodhulpverlening
Vertegenwoordigers van de Nederlandse EHBO en het Vlaamse Rode Kruis overleggen deze week over lacunes in de grensoverschrijdende hulpverlening bij calamiteiten. Dit meldt dagblad BN/De Stem.
De regelgeving aan weerszijden van de grens wijkt af en dient afgestemd te worden. Aanleiding voor het overleg is de treinramp bij Wetteren dit voorjaar,


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
TREINCINDENT WETTEREN : LESSEN EN DILEMMA’S VOOR DE BRANDWEER

17 februari 2014

Wetteren

“We hebben veel geluk gehad”: het verhaal van de eerste OvD ter plaatse bij het treinincident in Wetteren, België.

Walter Frulleux is vrijwillig Officier van Dienst (OvD) bij de brandweer in de Belgische plaats Wetteren (nabij Gent). Op 4 mei 2013 om 02.02 werd hij gealarmeerd voor een locomotiefbrand. Walter stapte direct de auto in en ging ter plaatse. Wat hij toen niet wist was dat niet de locomotief brandde maar 300 ton acrylonitril. Achteraf gezien was dit een van de grootste incidenten met gevaarlijke stoffen van de laatste jaren. Wij spraken met hem en mochten zijn ervaring publiekelijk delen. Dat doen we in twee stappen.

In dit eerste blog trekken we enkele organisatielessen.

Lees verder: http://smartgovblog.com/2014/02/17/treincindent-wetteren-1-4-lessen-en-dilemmas-voor-de-brandweer/


In dit tweede blog gaan we in op de grote uitdagingen om leiding te geven aan incidentbestrijding onder tijdsdruk.

lees verder: http://smartgovblog.com/2014/02/27/trein-incident-wetteren-2-lessen-en-dilemmas-voor-de-brandweer/
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1247668 date=1393867370
TREINCINDENT WETTEREN : LESSEN EN DILEMMA’S VOOR DE BRANDWEER

Een duidelijk verslag en goede opmerkingen van iemand die er daar als eerste voor stond.
Veel (vaak al langer bekende en steeds weer terugkerende) manco's worden hier in kort bestek opgesomd.

Zullen degenen die dit ook aangaat nota van de goede opmerkingen en adviezen nemen en daar waar noodzakelijk zo snel mogelijk de boel ook op orde gaan brengen ?
Het is echt te hopen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Het Nieuwsblad
‘Machocultuur doet machinisten vermoeidheid ontkennen’

WETTEREN - De machoberoepscultuur van het vak van treinbestuurder zorgt ervoor dat bestuurders niet kunnen erkennen dat ze moe zijn, omdat ze dan als 'zwak' zouden beschouwd worden. Dat stelt het veiligheidsonderzoeksverslag van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS).
Op 4 mei 2013 ontspoorden in Wetteren om 01.58 uur zeven wagons van een konvooi met 18 wagons, drie wagons raakten doorboord en de giftige stof acrylnitril kwam vrij. Eén buurtbewoner overleed ‘s namiddags, bijna 2.000 mensen werden geëvacueerd.

Het onderzoeksrapport, dat spreekt over 'de zeer waarschijnlijke invloed van de vermoeidheid van de bestuurder op het ontstaan van dit ongeval', beveelt de invoering van een 'Veiligheidbeheersysteem Vermoeidheidrisico’s' (VBS-VR) aan. Dat beheert de vermoeidheidsrisico’s op verschillende niveaus van de organisatie en werd onder meer in de luchtvaartsector door diverse maatschappijen ingevoerd.

'Anderzijds blijkt uit de tijdens de gesprekken verzamelde gegevens dat, in de praktijk, bestuurders slechts zeer zelden een hoog vermoeidheidsniveau melden', schrijft het Onderzoeksorgaan. 'Dit heeft voornamelijk te maken met de beroepscultuur van het vak. Door deze cultuur, die bepaalde bestuurders zelf bestempelen als ‘macho’, kunnen ze niet erkennen dat ze moe zijn, want dan zouden ze in zekere zin erkennen dat ze ‘zwak’ zijn. In deze context lijkt het niet opportuun om de beoordeling en het beheer van een vermoeidheidsniveau voor aanvang van een dienst enkel over te laten aan de bestuurder.'

13 miljoen euro

De kosten van de ramp lopen op tot meer dan 13 miljoen euro, meldt het rapport, dat benadrukt dat het om een 'voorlopige en onvolledige benadering' gaat. De grootste kost is de schade aan het milieu, die geraamd wordt op bijna 3,8 miljoen euro. De infrastructuurkosten bedragen voorlopig 3,3 miljoen euro. De uitgaven van de brandweer komen op 1 miljoen euro, maar de kosten van civiele bescherming, politie en staalnames liggen nog niet vast.

Wat de communicatie betreft, stelt het rapport vragen bij een persconferentie die op 17 mei werd gehouden op de verharde zone naast de sporen. 'De bezoekers worden onder begeleiding van politie en brandweer op de site toegelaten. Niemand draagt PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen, nvdr.). Op het moment van de persconferentie verlaten de bergingswerkers de Toolboxmeeting en begeven zich in gaspak met gasfilters en speciale PBM’s naar de site om de bergingswerken aan te vangen. Het contrast tussen de twee gebeurtenissen is zeer groot. De situatie lokt talrijke kritische commentaren uit bij de hulpdiensten, bergingswerkers en mensen die instaan voor de veiligheid op de site, terecht zoals later zal blijken.'

De organisatie vraagt aan de betrokken partijen om rekening te houden met de risico’s. 'De noodzaak om de bevolking te informeren en gerust te stellen is ontegensprekelijk belangrijk maar de wijze waarop staat in scherp contrast met wat elders op de site gebeurt en geeft een verkeerd signaal. De brand die ontstaat tijdens de bergingswerken op 18 mei toont aan dat bergingswerken steeds belangrijke risico’s inhouden en dat de genomen veiligheidsmaatregelen geen overbodige luxe zijn', besluit het rapport.

Bron

Het onderzoeksverslag


PatBui

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27