Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013

Auteur Topic: Treinbrand (goederentrein met gevaarlijke stoffen) Wetteren - België 04-05-2013  (gelezen 130061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
De kans op fouten door de machinist is groter dan normaal omdat er op de ongevalslocatie werkzaamheden aan het spoor waren volgens diverse Belgische media. Je krijgt dan als machinist te maken met een afwijkende route en andere seinbeelden. De kans op fouten stijgt dan omdat de wegbekendheid dan mogelijk niet optimaal is en men mogelijk de verkeerde seinen in de gaten houdt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Of er daadwerkelijk te hard is gereden, weten we pas op het moment dat het officiële onderzoeksresultaat naar buiten is gekomen. Alles wat daarvoor naar buiten wordt gebracht door 'bronnen dichtbij het onderzoek' etc. is mijn inziens gewoon speculaas.

Maar wat betreft de beveiliging op het spoor, deze is in België nog slechter dan in Nederland. Dat er niet wordt ingegrepen door het beveiligingsysteem bij een te hoge snelheid is natuurlijk van de zotte. Hier in Nederland was dat onder de 40km/h mogelijk, maar sinds de komst van ATB-VV en de gele bakens langs de rails is het al wat veiliger geworden. De vorige treinramp in België in 2010 was ook het gevolg van het niet ingrijpen van het 'veiligheids'systeem. Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=734518

Natuurlijk speelt menselijk falen heel erg mee bij zoiets, maar het ligt ook grotendeels aan de overheid (zowel in NL als België) dat men nog steeds niet er voor heeft gekozen om b.v. ERTMS uit te rollen over het hele spoornet.

Je weet de uiteindelijke uitkomst pas als de tegenpartij haar tegenargumenten in stelling heeft gebracht en de rechter in al zijn/haar wijsheid heeft bepaald wie er gelijk heeft. Dat alles zal wel vele maanden gaan duren.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Bewoners vluchten met zakdoek voor de mond weg uit rampgebied
Opnieuw gevaarlijke stoffen gemeten en bewoners geëvacueerd. Gassen lijken zich in ongebruikte riolering te verspreiden. zie verder bron:
http://www.hln.be/hln/nl/16376/Treinramp-Wetteren/article/detail/1628138/2013/05/07/Wetteren-controleert-oude-riolering-op-giftige-dampen.dhtml
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Opnieuw inwoners van Wetteren in het ziekenhuis
zie verder bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00570822
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
DI 7/5 8.52 Nieuwe evacuatie
De geëvacueerde bewoners die tot nu toe nog niet terug naar huis konden, zullen voorlopig niet teruggebracht worden naar hun woning. Zij zullen persoonlijk gecontacteerd worden. Om 7 uur vanmorgen zijn er hoge concentraties toxische stof gemeten aan een riooldeksel op de hoek van de Achttien Augustuslaan en de Warandelaan. Er is een nieuwe evacuatie gestart van zodra duidelijk was dat een evacuatie geen extra gevaar opleverde voor de betrokkenen.
Momenteel wordt onderzocht hoe de stof op die plaats is terechtgekomen. Vermoedelijk is er een verband met een oud rioleringsstelsel. De riolering wordt afgedamd om verdere verspreiding te vermijden.
De geëvacueerden worden overgebracht naar Mariagaard. Het gaat om de inwoners van de straten Achttien Augustuslaan tot en met Duinenoord, Warandelaan van Achttien Augustuslaan tot aan de Warandestraat.
Datum van het bericht: 07-05-2013

bron gemeente Wetteren: http://www.wetteren.be/nieuwsdetail/506/default.aspx?_vs=0_N&id=1696
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
DI 7/5 12.02 Stand van zaken dinsdag 7 mei 11.50 uur
Toxische waarden pompput Warandelaan-Achttien Augustuslaan
Vanochtend zijn er op één plek in een pompput van de hoek Warandelaan - Achttien Augustuslaan verhoogde toxische waarden aangetroffen. Uit voorzorg zijn mensen uit een aantal straten vanochtend in veilige omstandigheden geëvacueerd. Het gaat om de straten Achttien Augustuslaan tot en met Duinenoord en Warandelaan van Achttien Augustuslaan tot aan de Warandestraat. 20 van hen worden opgevangen in het opvangcentrum in Mariagaard. Intussen blijkt dat alle metingen in de huizen en riolen in die straten gunstig zijn met uitzondering van die ene plek in de pompput.

Ontruiming Hekkerstraat
Er werden verhoogde toxische waarden gemeten in één woning in de Hekkerstraat. Om die reden wordt beslist ook de Hekkerstraat te ontruimen vanaf de Warandelaan tot aan het kruispunt met de Jozef Buyssestraat. Mensen die geen vervoer hebben, kunnen zich naar de Kruispunt Victor Van Sandelaan -Acaciastraat (kruispunt IJzerenbrug) begeven. Vandaar kunnen ze per bus vervoerd worden naar Mariagaard.

Complexe ramp
Het is een zeer complexe ramp. Tal van experts zijn ingezet. De prioriteit is de veiligheid van de inwoners van Wetteren. We willen vermijden dat er extra slachtoffers vallen. Het is niet uitgesloten dat er extra evacuaties volgen.
Info voor bewoners met vragen over de te evacueren straten: de mensen die moeten geëvacueerd worden, zullen effectief verwittigd worden. Zij kunnen zich best voorzien van kledij, geneesmiddelen en persoonlijke verzorgingsmateriaal.

10 meetploegen blijven permanent meten op verschillende punten in Wetteren. Er zijn bijkomende specifieke meettoestellen besteld in Denemarken.

De terugkeer van de bewoners die zaterdag geëvacueerd werden kan nog niet heropgestart worden. Zij worden op de hoogte gehouden.
De bewoners van huizen in een straal van 250 m rond het ongeval zullen verschillende weken niet naar huis kunnen terugkeren.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Standaard
'Sommige bewoners zullen wekenlang niet naar huis kunnen'

Provinciegouverneur Jan Briers heeft op een persconferentie de nieuwe evacuaties in Wetteren na de treinramp geduid. De problemen kunnen zeker nog een week aanslepen, mogelijk worden extra maatregelen getroffen. 'Bewoners binnen een straal van 250 meter rond het ongeval zullen verschillende weken niet naar huis kunnen', zegt Briers aan de VRT-radio.

Dinsdagochtend werden opnieuw hoge en zelfs dodelijke concentraties van giftige gassen in de riolen opgemeten. Een aantal bewoners dat maandag naar huis was teruggekeerd, was daar in de loop van maandagnacht weer onwel geworden. Ondertussen zijn opnieuw inwoners met klachten aan de luchtwegen in het ziekenhuis opgenomen.

Kathleen van der Biest van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst meldt aan de VRT-radio dat de klachten van de inwoners vooral de luchtwegen aangaan. 'De mensen komen op eigen initiatief of worden door het Rode Kruis, de coördinatiecel of de huisarts naar het ziekenhuis doorverwezen. Moeilijk kunnen ademhalen en een prikkelende keel zijn de vaakst voorkomende klachten.'

Een honderdtal geëvacueerden worden opnieuw naar de school Mariagaard in Wetteren gebracht, anderen zoeken hun toevlucht bij familie en vrienden. Jan Briers benadrukt dat 'naast het provinciaal rampenplan ook alle experts op Vlaams en federaal niveau zijn ingezet, maar dat vooral het sluipend gif in de riolen Wetteren nu parten speelt


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Treinongeval in Wetteren – beschikbaarheid actuele informatie           
Met het oog op de veiligheid van en de optimale informatieverstrekking aan de bewoners die door de treinongeval van de nacht van vrijdag 3 mei op zaterdag 4 mei zijn getroffen, is het belangrijk dat iedereen over de juiste informatie beschikt.

Voor actuele informatie over deze nog evoluerende noodsituatie verwijzen wij naar de officiële kanalen van de gemeentelijke, provinciale en nationale overheden:

Websites :
o http://www.wetteren.be
o http://www.wichelen.be
Twitter :
o https://twitter.com/oost_vlaanderen
o https://twitter.com/Wetteren
o https://twitter.com/PZWLW
o https://twitter.com/CrisiscenterBE

Facebook :
o https://www.facebook.com/#!/PZWLW
o https://www.facebook.com/#!/CrisiscentreBE

Er is bovendien een algemeen informatienummer beschikbaar voor al uw specifieke en persoonlijke vragen : 052 43 24 43

Het beheer van deze noodsituatie is in handen van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Mr. Briers, in een provinciale fase van crisisbeheer. Om deze noodsituatie het hoofd te bieden, zorgt het nationaal Crisiscentrum sinds zaterdagochtend voor een ondersteuning aan de lokale overheden, onder meer door het verzamelen en doorgeven van informatie aan de betrokken federale en regionale ministers, de Federale Overheidsdiensten maar ook aan de federale politie en de Civiele bescherming.

bron:http://crisis.ibz.be/index.php?option=com_content&task=view&id=372&Itemid=1
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
De kans op fouten door de machinist is groter dan normaal omdat er op de ongevalslocatie werkzaamheden aan het spoor waren volgens diverse Belgische media. Je krijgt dan als machinist te maken met een afwijkende route en andere seinbeelden. De kans op fouten stijgt dan omdat de wegbekendheid dan mogelijk niet optimaal is en men mogelijk de verkeerde seinen in de gaten houdt.

Een afwijkende route blijkbaar niet echt maar naar verluidt wél werken.

Info volgens eens insider bij Infrabel:

Nog niet officiële versie:
Trein passeert seinbeeld geel-groen horizontaal [= volgend sein legt snelheidsbeperking op ==> volgend sein een stuk verderop staat op Groen + 4V = sein voorbij rijden mag maar dus aan 40 km/u]
Bestuurder 'kwiteert' dat hij geel-groen horizontaal heeft opgemerkt en de gele lamp in cabine gaat branden en hij rijdt vervolgens naar het volgende sein Groen + 4V toe.
Trein passeert nog vòòr het sein 'Groen + 4V' een tijdelijke krokodil/TBL1+ baken wegens tijdelijke snelheidsverlaging (max. 80 km/u) in werfzone, bestuurder kwiteert opnieuw, gele lamp brandt.
Bestuurder ziet gele lamp en herinnert zich: ik mag hier max. 80 want werfzone.
Bestuurder komt vervolgens aan het betrokken sein 'Groen + 4V' en kan niet meer op tijd vertragen, hij rijdt immers 40km/h te snel, wellicht is hij door de werfzone vergeten dat hij eerder al geel-groen-horizontaal was tegengekomen en dat hier dus nu het 'Groen + 4V' aan de beurt is. Heeft zich misschien te veel op de werfzone en de 80 km/u gefocust.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Maar wat betreft de beveiliging op het spoor, deze is in België nog slechter dan in Nederland. Dat er niet wordt ingegrepen door het beveiligingsysteem bij een te hoge snelheid is natuurlijk van de zotte. Hier in Nederland was dat onder de 40km/h mogelijk, maar sinds de komst van ATB-VV en de gele bakens langs de rails is het al wat veiliger geworden. De vorige treinramp in België in 2010 was ook het gevolg van het niet ingrijpen van het 'veiligheids'systeem. Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=734518

Natuurlijk speelt menselijk falen heel erg mee bij zoiets, maar het ligt ook grotendeels aan de overheid (zowel in NL als België) dat men nog steeds niet er voor heeft gekozen om b.v. ERTMS uit te rollen over het hele spoornet.

Men is in België volop ERTMS aan het uitrollen. GSM-R (de communicatiepoot) is al enkele jaren actief, ETCS (dat het rijden superviseert) wordt geïnstalleerd en men zou hier al verder staan dan de buurlanden. In afwachting dat ETCS operationeel wordt, heeft men twee andere veiligheidssystemen op het spoor:

- Het oude Memor waarmee alle treinen op het net moeten zijn uitgerust. Dit is inderdaad een zeer rudimentair systeem dat hier duidelijk heeft gefaald.
- Het nieuwe TBL 1+ dat een controle op roodlichtnegatie vanaf 300m vòòr het sein uitvoert en TBL 1++ dat nog restrictiever is. Helaas hadden deze systemen deze ramp niet kunnen voorkomen. Daarenboven zijn beide TBL-varianten niet verplicht (en al helemaal niet voor buitenlandse locomotieven). Die verplichting zal er wel komen bij ETCS, ter vervanging van Memor.