Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 772603 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #2410 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:38:21
Wat voor de één nieuws is, is voor de ander geen nieuws of zijn er andere redenen om niet te publiceren. Denk dat een ieder zijn eigen afweging moet maken. Maar je blijft altijd collega's houden die hun werkwijze en moraal aan een ander willen opdringen of proberen je te overtuigen. Dat kan door iemand op de neveneffecten te wijzen of zijn manier van werken af te kraken. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben als niet iedereen op dezelfde manier werkt en gelukkig blijven er mensen die het op hun eigen manier blijven doen. Ik vind dat als je het brengt met respect en fatsoen het wel kan maar ook dat is maar een mening van mezelf. Kon hier zelf niets verkeerd aan ontdekken. Blijft wel dat het voor de betrokkenen natuurlijk een heel andere impact zal hebben dan een gewone nieuwsconsument.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2411 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:48:35
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1292409 date=1409433366
Mag ik vragen wat voor jou de reden is waarom een Suïcide niet in het nieuws gebracht wordt?

Een beetje respectabel persfotograaf maakt daar geen beelden van mits de eerder aangehaalde redenen van Peen.
Dat is een beetje ongeschreven regel..  En persoonlijk hecht ik daar waarde aan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2412 Gepost op: 30 augustus 2014, 23:54:27
Citaat van: Jos v L link=msg=1292412 date=1409435315
Een beetje respectabel persfotograaf maakt daar geen beelden van mits de eerder aangehaalde redenen van Peen.
Dat is een beetje ongeschreven regel..  En persoonlijk hecht ik daar waarde aan.

Ik maak ook geen nieuws van Suïcides hoor.  ;) Maar dat dat niet in het nieuws is heeft een hele bewuste reden waar goed over nagedacht is. Het is namelijk een bewezen feit dat als suïcidale mensen lezen over gelukte gevallen van zelfmoord en hoe dat gebeurd is zij zelf op ideeën gebracht worden. Vanwege dat feit zal de media nooit/nauwelijks een zelfmoord plaatsen.

Ik was benieuwd of Jeugdbrandweer131 dit wel weet. Hij heeft volgens mij namelijk gewoon in zijn hoofd dat er nooit iets met een zelfmoord gepubliceerd mag worden. Maar een video met wat spoedrijdende voertuigen zal mensen dus niet/nauwelijks op ideeën brengen. In de vide zelf is (als je dat niet weet) niet eens te zien dat het een zelfmoord betreft. Het hele verhaal gaat dus niet op.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2413 Gepost op: 31 augustus 2014, 03:12:16
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1292413 date=1409435667
In de vide zelf is (als je dat niet weet) niet eens te zien dat het een zelfmoord betreft. Het hele verhaal gaat dus niet op.

Ow luke!

Was niet na jou of vervelend bedoeld.. was enkel hoe ik het in ze algemeen zie.  Thanx voor je uitleg.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2414 Gepost op: 31 augustus 2014, 11:25:30
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1292413 date=1409435667
Ik was benieuwd of Jeugdbrandweer131 dit wel weet. Hij heeft volgens mij namelijk gewoon in zijn hoofd dat er nooit iets met een zelfmoord gepubliceerd mag worden.
Mee eens. Maar nadenken is m.i. het belangrijkste. Er zijn situaties denkbaar waarbij je een zelfmoord in het nieuws brengt. Er zijn ook situaties denkbaar waarbij je een ander incident (niet-zelfmoord) juist niet in het nieuws brengt.

Ongeschreven regels zijn leuk, maar het is niet meer dan dat: gedragsregels. Geen wetten, niet in steen gehakt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, niet 'slaafs' de regeltjes volgen. Zoals overal in het leven.

Als er morgenochtend iemand van een viaduct boven de Utrechtsebaan springt (en de hele stad staat dus vast met een verkeersinfarct), is dat nieuws en gaat dat beeld van dat 'laken met een bobbel eronder op de snelweg' toch echt de zender op. Een paar weken geleden is er hier in de regio daadwerkelijk iemand van een viaduct gesprongen wat over een secundaire weg liep. Gevolgen voor de omgeving waren daardoor minimaal, dus dan houden we het incident uit het nieuws of melden we alleen wat verkeersinformatie als 'de huppeldepupweg is door de hulpdiensten afgesloten'.

En de video die Jeugdbrandweer131 noemt... Tja, ik zou hem niet gepubliceerd hebben omdat het alleen maar wat beelden van rode autootjes of gele vogeltjes zijn. Maar goed: iedereen mag voor zichzelf beslissen wat hij/zij interessant vindt. Ik kan er in ieder geval ook niets schokkends aan ontdekken.

Peen
Redacteur van


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2415 Gepost op: 2 september 2014, 11:08:58
Je filmt jezelf hoe je de dag doorbrengt, komt op het 1e gezicht wat dronken lui tegen en blijkt het toch anders uit te pakken dan je had gehoopt.
https://www.youtube.com/watch?v=kpGEYRh5R-c#t=80
marcelstjean


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #2416 Gepost op: 10 september 2014, 18:49:49
We hebben het wel steeds over persfotografen, maar kan dit wat de politie doet?

http://www.politie.nl/nieuws/2014/september/10/08-geiten-en-konijnen-moedwillig-gedood.html


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2417 Gepost op: 10 september 2014, 19:37:06
Hij is misschien wat confronterend, maar echt verkeerd ook weer niet.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2418 Gepost op: 10 september 2014, 20:42:43
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1294755 date=1410370626
Hij is misschien wat confronterend, maar echt verkeerd ook weer niet.
Deze foto dient daarentegen geen enkel doel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2419 Gepost op: 10 september 2014, 21:46:18
Zie er ook geen probleem in.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.