Capaciteit ambulance Flevoland

Auteur Topic: Capaciteit ambulance Flevoland  (gelezen 3132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 2 september 2014, 12:15:14
Ik heb een vraag. Ik kwam vandaag een nieuwsbrief van GGD Flevoland tegen over de ambulancezorg. Ik zag daarin een tabel met paraatheid van Flevoland (http://www.ggdflevoland.nl/pool/1/documents/Even%20voorstellen.pdf):





Almere heeft inmiddels bijna 200.000 inwoners. Ik weet ook dat de leeftijdsopbouw wat anders is, maar inmiddels is de stad toch ook aan het groeien qua ouderen. Ook Lelystad heeft inmiddels 75.000 inwoners en in de nacht maar één auto, met dichtstbijzijnde pas in Dronten. De laatste tijd zie ik regelmatig in de avonduren bv ook Gooi en Vecht worden ingezet in Almere (gisteravond bv. 2x). Verder zijn bij ernstigere gevallen de traumacentra (Zwolle/Amsterdam) ook niet echt om de hoek, waardoor een auto toch ook minimaal 1 uur de regio uit is. Juist Flevoland heeft in de avonduren meer bewoners (forenzen etc.), dus is de capaciteit afdoende?

 Ik zag ook in de zorgatlas dat Flevoland een van de 'dunstbevolkte' gebieden is voor de ambulance. Zeker omdat vanuit elke plaats de dichtstbijzijnde post ook vrij ver licht vroeg ik mij af of er mensen zijn die iets meer weten over de daadwerkelijke capaciteit etc..




zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2014, 18:21:45
In Zeeland hetzelfde ´probleem´.

Ambulances ´s nachts:
Middelburg: 2
Goes: 1
Kruiningen: 1
Zierikzee: 1
Burgh-Haamstede: 1
Terneuzen: 2
Oostburg: 1
Hulst: 1
Poortvliet: 1


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2014, 13:38:17
Voor dat soort zaken zijn er heel mooie rekenmodellen waarmee bepaald is dat dit voldoende is om in X procent van de gevallen binnen Y minuten overal een ambulance te hebben in het dekkingsgebied. Die modellen houden rekening met spreiding van ambulances en de verwachte vraag om ambulances. Het is daarmee mogelijk om vrij nauwkeurige schattingen te maken en natuurlijk zitten er ook nog marges in.

Wat dat voor jou als burger betekent is dat als je op een bepaalt moment in Flevoland een ambulance nodig hebt je even veel kans hebt dat hij op tijd (of te laat) is als wanneer je midden in Zuid Holland staat.

Natuurlijk geven dit soort getallen een raar beeld, maar ze zien er wel realistisch uit, het spreekt voor zich dat als de ambulance in Urk weg is naar een melding ze waarschijnlijk die uit Emmeloord wat strategischer tussen beide plaatsen zullen zetten voor het geval er een tweede melding komt voordat de wagen uit Urk weer inzetbaar is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2014, 16:18:47
Op Urk wordt dit probleem ondervangen door de FRS Urk.

Naar mijn ervaring hoef ik nooit echt lang te wachten op ambulances in het buitengebied. Zeker langs de grens met Gelderland en Friesland komen vaak ambulances uit de buurregio. In Dronten wil het nog wel eens gebeuren dat je op een ambulance uit Lelystad moet wachten maar met 10 minuten staat die ook wel naast je 's nachts.
Daarnaast wordt de ambulance op Urk vaak gebruikt om de capaciteit in midden Flevoland op te vangen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2014, 22:20:49
Citaat van: EvD link=msg=1292774 date=1409652914
De laatste tijd zie ik regelmatig in de avonduren bv ook Gooi en Vecht worden ingezet in Almere (gisteravond bv. 2x).

Tsja, als je dit op P2000 baseert dan kun je deze constatering schrappen. Je hebt namelijk geen inzicht in de redenen en je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Enerzijds, ambulances van G&V kunnen reeds in Flevoland rijden voor een eerdere overplaatsing en na vrijmelding ingezet worden voor een A1/A2 in het gebied waar ze op dat moment zijn. Anderzijds, ambu's uit G&V kunnen inderdaad bijspringen in Flevoland, maar aangezien de Flevolandse ambu's geen P2000 gebruiken, kun je niet zien hoe vaak zij naar G&V rijden.

Zeker sinds de gezamenlijke meldkamer voor Haaglanden en Hollands Midden zie ik regelmatig inzetten in elkaars regio. Maar dan dus wel over en weer en dat zie jij dan weer niet.

In mijn woonplaats Zoetermeer is de bezetting volgens mij gelijk als bij jullie in Almere. Ook hier zijn de ambu's regelmatig "op", dat kan overal in het land gebeuren. Dan moet hij helaas van verder komen, of als het een beetje mee zit dan staat er misschien een ambu uit een ander gebied VWS, ook dat zie je dan (bij jou in de regio) weer niet via P2000.