Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk

Auteur Topic: Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk  (gelezen 27056 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #90 Gepost op: 10 januari 2008, 22:54:59
PPK heb je nodig om binnen de 'werkcirkels' te mogen fotograferen. Je hebt geen PPK nodig om vanachter het lint foto's te maken.... Hier stond de fotograaf op voldoende afstand van het incident en liep geen gevaar en liep niet in de weg.... Wat is dan het probleem om foto's te maken?? Waarom zou je hier een PPK voor nodig hebben??  ???

Binnen de werkcirkels ?
De politie bepaald waar een persfotograaf komt te staan, en als zij een lint spannen waarachter de persfotografen moeten staan dan is dat zo.
Het zou mooi zijn als een aantal persfotografen met perskaart bij een ongeval met beknelling binnen de werkcirlkel komt, dan zou het toch een groot zooitje worden.
Maar ik ga hier verder niet op in omdat deze topic over iets anders gaat.

Persoonijik vind ik het een lastige kwestie.
Ik kan de cameraman begrijpen maar ook de politie, maar ik blijf erbij dat de mensen van het AT hun bivakmuts hadden moeten opzetten, dan was het misschien niet zover gekomen.


Rene112

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 10 januari 2008, 23:10:27
Een ander probleem in dit land is dat er heel veel mensen zijn die zich journalist noemen en dit helemaal niet zijn.
Als deze mensen dit weer gaan lezen menen zij ook die rechten te hebben wat een journalist heeft, en dan krijgen we die discussie weer.
Ze kunnen beter eerst eens gaan selecteren op 'plaats incident'.
Mensen met ppk en mensen zonder ppk , daar begint het altijd mee.
De journalist waar het in dit topic om draait kon zijn ppk niet tonen en dat vind ik dus verkeerd.
Die kaart zul je ten alle tijde moeten kunnen tonen en anders wegwezen.

Zolang er door verschillende mensen binnen de hulpdiensten (en daar zie ik jou als officiële fotograaf van de brandweer dus ook als onderdeel van) nog steeds een verkeerde uitleg wordt gegeven van wettelijke regels en de afspraken m.b.t. de politieperskaart, kunnen wij (hulpdiensten) daarmee terecht om de oren geslagen worden. Ik vind het persoonlijk zeer onprofessioneel dat brandweermedewerkers, die zich juist met het vakgebied film/fotografie bezig houden, de regels op een openbaar forum verkeerd uitleggen....  :-\

Nog even voor de duidelijkheid :

De politieperskaart heeft betrekking op afspraken over het (in principe) toelaten van professionele journalisten binnen door de politie afgezette gebieden. Iedereen die geen politieperskaart heeft (amateur journalist, brandweerhobbyist, schoonmoeder met fototoestel....) mag van buiten de fysieke afzetting gewoon fotograferen en filmen.

Dit betekent dat (in deze casus) de cameraman eventueel op grotere afstand i.v.m. de veiligheid (vuurwapens, evt. sporen etc.) gezet mag worden, maar vanaf die "afzetting" heeft hij het recht om te filmen.

Ik hamer (en ik besef dat ik misschien wel in herhaling val... ;)) behoorlijk op het correct omgaan met zowel de professionele als niet-professionele mediavertegenwoordigers binnen ons werk. En (alvast voor Karim  ;) ;D) natuurlijk werkt het twee kanten op : als mediavertegenwoordigers zich echt misdragen is het logisch dat onze aanpak anders is.

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #92 Gepost op: 10 januari 2008, 23:11:23
Binnen de werkcirkels ?
De politie bepaald waar een persfotograaf komt te staan, en als zij een lint spannen waarachter de persfotografen moeten staan dan is dat zo.
Het zou mooi zijn als een aantal persfotografen met perskaart bij een ongeval met beknelling binnen de werkcirlkel komt, dan zou het toch een groot zooitje worden.
Maar ik ga hier verder niet op in omdat deze topic over iets anders gaat.

Persoonijik vind ik het een lastige kwestie.
Ik kan de cameraman begrijpen maar ook de politie, maar ik blijf erbij dat de mensen van het AT hun bivakmuts hadden moeten opzetten, dan was het misschien niet zover gekomen.

Nog even een reactie van mijn kant.

Ik heb laatst mijn competentie behaalt ten behoeve van een plaats delict. Op de politie academie word wel degelijk aandacht besteed aan de pers, ook in het korps Rotterdam Rijnmond.
Bij een PD (ongeval, moord, etc...) word deze afgezet dmv een lint. Dit is de binnenring, verder komt er volgens de richtlijnen ook nog een buitenring. Niemand behalve de hvdiensten mag in de binnenring komen, en niemand behalve de hvdiensten en de pers mag in de buitenring komen. Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden. De discussie of dit moreel verwerpelijk is kunnen we altijd voeren, maar daar zijn we als politieambtenaar niet voor. (Dat ik het ook niet nodig vind is dus wat anders..)
Blijkt nu om redenen, zoals veiligheid, sporen etc..., dat je je PD moet vergroten dan maak je de afzetting groter, hieraan moet ook de pers voldoen. Dit is mijn inziens zeer simpel en niet moeilijk na te leven, ware het niet dat veel mensen van de pers en de politie en andere hv diensten, er een eigen draai aangeven en vinden dat ze bijvoorbeeld een fotograaf mogen beletten een politieagent te fotograveren. Dit is dus niet zo. Soms helaas maar aan de andere kant wel zo open en eerlijk.

Mvg,
Snoeike

 ;)


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #93 Gepost op: 11 januari 2008, 09:18:19
Zolang er door verschillende mensen binnen de hulpdiensten (en daar zie ik jou als officiële fotograaf van de brandweer dus ook als onderdeel van) nog steeds een verkeerde uitleg wordt gegeven van wettelijke regels en de afspraken m.b.t. de politieperskaart, kunnen wij (hulpdiensten) daarmee terecht om de oren geslagen worden. Ik vind het persoonlijk zeer onprofessioneel dat brandweermedewerkers, die zich juist met het vakgebied film/fotografie bezig houden, de regels op een openbaar forum verkeerd uitleggen....  :-\

Nog even voor de duidelijkheid :

De politieperskaart heeft betrekking op afspraken over het (in principe) toelaten van professionele journalisten binnen door de politie afgezette gebieden. Iedereen die geen politieperskaart heeft (amateur journalist, brandweerhobbyist, schoonmoeder met fototoestel....) mag van buiten de fysieke afzetting gewoon fotograferen en filmen.

Dit betekent dat (in deze casus) de cameraman eventueel op grotere afstand i.v.m. de veiligheid (vuurwapens, evt. sporen etc.) gezet mag worden, maar vanaf die "afzetting" heeft hij het recht om te filmen.

Ik hamer (en ik besef dat ik misschien wel in herhaling val... ;)) behoorlijk op het correct omgaan met zowel de professionele als niet-professionele mediavertegenwoordigers binnen ons werk. En (alvast voor Karim  ;) ;D) natuurlijk werkt het twee kanten op : als mediavertegenwoordigers zich echt misdragen is het logisch dat onze aanpak anders is.

groeten,
René de Caluwé

Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt.
Iedere inzet is uiteraard anders, maar ik gaf hier even een voorbeeld van een ongeval met beknelling.
Zou jij het dan juist vinden dat journalisten binnen het 5 meter (werkgebied) van de brandweer lopen bij een inzet ????
Ik weet zelf ook wel dat de pk dient om afgezette gebieden binnen te komen , maar dan hebben we het wel over heel andere inzetten.
Dus ik geef er mijns inziens geen verkeerde uitleg aan, ik hamer er alleen op dat er eens onderscheid gemaakt moet gaan worden tussen mensen met een ppk en mensen zonder ppk, en dat gebeurd nog veel te weinig.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #94 Gepost op: 11 januari 2008, 11:14:40
Je zou van professionele verslaggevers mogen verwachtten dat zij kunnen inschatten wanneer iets wel of niet handig is om vast te leggen.

Maar blijkbaar denken veel mensen hier anders over  :'(

Grtz,
Marcel

Het gaat om de nieuwswaarde van een bericht.......en ik heb zo'n vermoeden dat wanneer iemand op de snelweg aangehouden wordt dit bericht een redelijke nieuwswaarde heeft gekregen ;)


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #95 Gepost op: 14 januari 2008, 19:38:26
Ik ben van mening dat de leden van het AT hier zelf een veiligheidsrisico nemen door het niet dragen van hun door de baas verstrekte bivakmutsen.
Ik weet uit eigen ervaring dat omroepen donders goed weten dat ze leden van het AT en verdachten van zo'n inzet niet herkenbaar in beeld moeten brengen en ze zullen de gezichten dan ook wipen.
Door het handelen van de betreffende agent kun je als journalist niet eens aantonen dat je te goeder trouw bent en als hij achteraf vind dat hij of zijn collega's door de beelden benadeeld is dan kan hij ook gewoon een klacht tegen de journalist neerleggen.
Wat betreft de sfeer bij incidenten die is de laatste tijd zeker meer gespannen geworden.
Een van de redenen hiervan is de invoering van C2000 en het uitblijven van een fatsoenlijk persalarmsysteem in de meeste regio's.
Journalisten die voornamelijk afhankelijk zijn van het verslaan van hardnieuws lopen op dit moment veel geld mis en zien het voortbestaan van hun bedrijf ernstig in gevaar komen.
Uit mijn eigen kring ken ik al mensen die er ander werk bij hebben moeten zoeken om het hoofd boven water te houden.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #96 Gepost op: 14 januari 2008, 22:00:41

Ik weet uit eigen ervaring dat omroepen donders goed weten dat ze leden van het AT en verdachten van zo'n inzet niet herkenbaar in beeld moeten brengen en ze zullen de gezichten dan ook wipen.
Door het handelen van de betreffende agent kun je als journalist niet eens aantonen dat je te goeder trouw bent en als hij achteraf vind dat hij of zijn collega's door de beelden benadeeld is dan kan hij ook gewoon een klacht tegen de journalist neerleggen.


Omroepen? Journalist?

In mijn ogen is het gewoon een filmende burger tot iemand zijn perskaart toont, deze had hij niet en dus bleef hij gewoon een filmende burger .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !