Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 582049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Misschien handig om niet meer aan de hand van VOS meldingen te gaan bellen met Schiphol om te melden dat er wat gaande is of direct te gaan vragen wát er is.
De persvoorlichter van Schiphol heeft contact gehad met onze persvoorlichter die ook van niks wist, omdat er geen luchtvaart-incident was, dus het nodige hier is in het werk gezet om op basis van een internetmelding waarop een belletje komt te achterhalen wat er aan de hand was.
Voor de betrokkenen in dit geval dus niets. Onnodig werk is er verzet daardoor helaas, in dit geval bij de verkeersleiding.
Mochten er al problemen zijn of voor Schiphol van belang zijnde VOS-meldingen dan weet de luchthaven, en de verkeersleiding, het zelf wel.

Volgens mij is het toch juist de taak van de persvoorlichter om dit soort vragen te beantwoorden, en daarmee het overige personeel hun werk te kunnen laten doen zonder gestoord te worden met vragen over incidenten? Dus wat dat betreft snap ik hier het probleem niet. Ik denk dat mvb de juiste weg heeft bewandeld om aan informatie te komen. Het was ook niet goed geweest wanneer hij rechtstreeks contact had opgenomen met de LVB denk ik. (ook weer terecht).

Ik zie het probleem niet dat iemand de persvoorlichting even belt om informatie. Dat scheelt een hoop speculaties (waar ook vaak nogal afwijzend op gereageerd wordt, terecht overigens) en wellicht onnodige onrust.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Ik zie het probleem niet dat iemand de persvoorlichting even belt om informatie. Dat scheelt een hoop speculaties (waar ook vaak nogal afwijzend op gereageerd wordt, terecht overigens) en wellicht onnodige onrust.

Door zo'n telefoontje kan je juist een hoop onrust veroorzaken bij de betreffende organisaties.

Ja, het is de taak van een persvoorlichter om de pers te woord te staan. Maar een VOS1 komt ongeveer 1 tot 2 keer per dag voor op schiphol. Als voor iedere VOS1 een persvoorlichter word gebeld, die vervolgens in 2 organisaties gaat na vragen over een ongeval dat de moeite niet waard is. Creeër je juist onrust. De criteria voor een VOS1 zijn niet zo hoog. Elk klein incident wat luchtvaart gerelateerd is, ( dit kan dus zelfs een brandstof lekkage zijn van een tankwagen aan airside ) en waar een van de hulpdiensten voor moet uitrukken krijgt een VOS1.

Vergelijk het met een journalist die de brandweervoorlichter belt voor een oproep tilassistentie ambulance
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Volgens mij was niet specifiek de VOS 1 melding de reden van het telefoontje, maar de opschaling middel ;)
Dat zie je dan weer een stuk minder. Van VOS1 meldingen kijken we niet meer op, laat staan om de persvoorlichting te gaan bellen...


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Waarschijnlijk dat het iets harder lekte dan eerst gedacht werd.  ???
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Waarschijnlijk dat het iets harder lekte dan eerst gedacht werd.  ???

...en juist dat zou een reden voor een telefoontje naar de persvoorlichter rechtvaardigen toch?
Nogmaals die mensen zijn er speciaal voor aangesteld om die informatie te verzamelen en te verstrekken, en de door hen info te laten verzamelen voorkom je juist een hoop onrust doordat er niet in het wildeweg naar diverse afdelingen gebeld wordt.

De enige juiste manier om de officiële informatie te verkrijgen en speculatie te voorkomen. Nogmaals ik blijf het probleem niet zien :-\


Gast

  • Gast
Het zijn PERSvoorlichters, met nadruk op PERS, en niet (zonder te generaliseren) "ik zie wat op P2000 dus ik wil weten wat het is-112spotters"- voorlichters.
Ik denk dat de grote lijn wel duidelijk mag zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het zijn PERSvoorlichters, met nadruk op PERS, en niet (zonder te generaliseren) "ik zie wat op P2000 dus ik wil weten wat het is-112spotters"- voorlichters.
Ik denk dat de grote lijn wel duidelijk mag zijn.
Ik ben het met Caprice eens. Persvoorlichters zijn er om de pers te woordt te staan en niet om iemand zijn nieuwschierigheid te belonen,om wat hij gezien heeft op internet op een P2000-monitor.
Op dat moment ben je toch stevig aan het doorslaan. Als het nieuwswaardig is hoor je het vanzelf wel, ander is het een kwestie van.  123chill


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Het zijn PERSvoorlichters, met nadruk op PERS, en niet (zonder te generaliseren) "ik zie wat op P2000 dus ik wil weten wat het is-112spotters"- voorlichters.
Ik denk dat de grote lijn wel duidelijk mag zijn.

Michel is pers genoeg om te mogen bellen..

Ontpic maar weer..!


Gast

  • Gast
Dat moet iedereen voor zichzelf maar bepalen of het pers is of geïnteresseerde, mijn opmerkingen waren dan ook algemeen en niet in de richting van Michel, zoals jouw antwoord nu doet vermoeden! Dat wilde ik even rechttrekken.

Ontopic, roger!


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
p2kflex
21:08:10 03-07-10GROUP-1PRIO 1 E-PIER RANDWEG D 503 SGB SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
VOS 10127079BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK)