Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 118775 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #330 Gepost op: 21 april 2015, 00:34:20
Citaat van: icare link=msg=1345185 date=1429565953
Als ik het allemaal goed heb mee gekregen is de DIA ontstaan naar aanleiding van de invoering van ProQa in Hollands-Midden.

In Hollands-Midden is in eerste instantie alleen ProQa ingevoerd zonder DIA. Doordat de aanname van een rit met ProQ veel langer duurt door alle verplichtte velden etc. liepen de aanrijtijden in Hollands-Midden opeens gigantisch op. Om dan maar te zorgen dat deze aanrijtijden weer om laag gingen is toen de DIA bedacht.

Uiteindelijk is (helaas) de DIA door meerdere regio's overgenomen ook in enkele regio's waar er met NTS gewerkt word. Niet dat de DIA nou echt bijdraagt aan betere patiëntenzorg maar de regio's hadden weer een mooi stukje voor in het regionale krantje hoe innovatief ze wel niet waren.

De enigste meldingen waarbij DIA mijn inziens echt meerwaarde zou kunnen hebben is bij een melding van een reanimatie alleen zoals echter hierboven al benoemt word is dit bij aanname vaak in twee zinnen al duidelijk en word deze melding al meteen als A1 uitgeven.

Bij het merendeel van de A1 ritten zal de gezondheid van de patiënt er echt niet onder leiden of de ambulance nou met 5,6,7 of 10 minuten ter plaatse is. Dus dat overdreven gedoe met die DIA waarbij men dan mogelijk een kleine minuut eerder ter plaatse zou kunnen zijn weegt mijns inziens niet op tegen de nadelen die je er van ondervind en het aantal annuleringen die je er mee hebt. Ook ligt het aantal annuleringen wel een stuk hoger dan er laatst ergens in een rapport is gepubliceerd. Wat mij betreft DIA weer afschaffen en bij een ritten die worden aangenomen waarbij duidelijk is dat er een indicatie is voor A1 urgentie deze gewoon zo snel mogelijk uitgeven. Dit scheelt een hoop ergernis bij het personeel en voorkomt een hoop loze ambulancebewegingen.

hehe eindelijk iemand die het snapt O0


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #331 Gepost op: 24 april 2015, 22:11:20
Citaat van: icare link=msg=1345185 date=1429565953
Als ik het allemaal goed heb mee gekregen is de DIA ontstaan naar aanleiding van de invoering van ProQa in Hollands-Midden.

In Hollands-Midden is in eerste instantie alleen ProQa ingevoerd zonder DIA. Doordat de aanname van een rit met ProQ veel langer duurt door alle verplichtte velden etc. liepen de aanrijtijden in Hollands-Midden opeens gigantisch op. Om dan maar te zorgen dat deze aanrijtijden weer om laag gingen is toen de DIA bedacht.

Uiteindelijk is (helaas) de DIA door meerdere regio's overgenomen ook in enkele regio's waar er met NTS gewerkt word. Niet dat de DIA nou echt bijdraagt aan betere patiëntenzorg maar de regio's hadden weer een mooi stukje voor in het regionale krantje hoe innovatief ze wel niet waren.

De enigste meldingen waarbij DIA mijn inziens echt meerwaarde zou kunnen hebben is bij een melding van een reanimatie alleen zoals echter hierboven al benoemt word is dit bij aanname vaak in twee zinnen al duidelijk en word deze melding al meteen als A1 uitgeven.

Bij het merendeel van de A1 ritten zal de gezondheid van de patiënt er echt niet onder leiden of de ambulance nou met 5,6,7 of 10 minuten ter plaatse is. Dus dat overdreven gedoe met die DIA waarbij men dan mogelijk een kleine minuut eerder ter plaatse zou kunnen zijn weegt mijns inziens niet op tegen de nadelen die je er van ondervind en het aantal annuleringen die je er mee hebt. Ook ligt het aantal annuleringen wel een stuk hoger dan er laatst ergens in een rapport is gepubliceerd. Wat mij betreft DIA weer afschaffen en bij een ritten die worden aangenomen waarbij duidelijk is dat er een indicatie is voor A1 urgentie deze gewoon zo snel mogelijk uitgeven. Dit scheelt een hoop ergernis bij het personeel en voorkomt een hoop loze ambulancebewegingen.

Zoals hierboven beschreven is inderdaad de manier en de reden dat DIA is ontstaan. Als we zowel DIA als ProQa afschaffen is het dus zo dat ik vanaf het moment dat iemand belt ik eerst 5 minuten rustig kan gaan wachten totdat er eindelijk besloten is dat ik op A1 naar een melding mag?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #332 Gepost op: 25 april 2015, 11:08:14
Citaat van: stuiterbal link=msg=1346100 date=1429906280
Zoals hierboven beschreven is inderdaad de manier en de reden dat DIA is ontstaan. Als we zowel DIA als ProQa afschaffen is het dus zo dat ik vanaf het moment dat iemand belt ik eerst 5 minuten rustig kan gaan wachten totdat er eindelijk besloten is dat ik op A1 naar een melding mag?

Dat is wel heel kort door de bocht...Vooor DIA en ProQ&A duurde het geen vijf minuten...Met de afschaffing van ProQ&A bereik je wel dat de verpleegkundig centralist weer in zijn professionele rol wordt gezet, als dat gebeurt kan DIA ook weer afgeschaft worden...  ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #333 Gepost op: 25 april 2015, 12:49:24
Citaat van: RemRoof link=msg=1346163 date=1429952894
Dat is wel heel kort door de bocht...Vooor DIA en ProQ&A duurde het geen vijf minuten...Met de afschaffing van ProQ&A bereik je wel dat de verpleegkundig centralist weer in zijn professionele rol wordt gezet, als dat gebeurt kan DIA ook weer afgeschaft worden...  ::)

Hoelang moet ik blijven zitten dan? Is 3 minuten wel acceptabel? Ik denk dat 5 minuten niet eens echt kort door de bocht is. Bedenk je maar hoe vaak je bij die twijfelachtige oudjes komt waar je de antwoorden echt uit moet trekken.....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #334 Gepost op: 25 april 2015, 20:14:32
Citaat van: stuiterbal link=msg=1346193 date=1429958964
Hoelang moet ik blijven zitten dan? Is 3 minuten wel acceptabel? Ik denk dat 5 minuten niet eens echt kort door de bocht is. Bedenk je maar hoe vaak je bij die twijfelachtige oudjes komt waar je de antwoorden echt uit moet trekken.....

tja geef dan zelf t antwoord maar over hoe lang jij wil wachten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #335 Gepost op: 25 april 2015, 23:30:53
Mijn antwoord weten jullie al. Ik ben voorstander van dia. Het wordt hier als managerstrucje uitgelegd terwijl ik de logica wel snap dat als 90% toch een rit wordt je al gestuurd wordt zodra er een adres bekend is en er ondertussen uitgevraagd word. Dit ongeacht hoe en volgens welk protocol er uitgevraagd wordt....


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #336 Gepost op: 28 april 2015, 13:21:10
Citaat van: stuiterbal link=msg=1346278 date=1429997453
Mijn antwoord weten jullie al. Ik ben voorstander van dia. Het wordt hier als managerstrucje uitgelegd terwijl ik de logica wel snap dat als 90% toch een rit wordt je al gestuurd wordt zodra er een adres bekend is en er ondertussen uitgevraagd word. Dit ongeacht hoe en volgens welk protocol er uitgevraagd wordt....
Dat is dus de ellende in sommige verstedelijkte gebieden, daar ligt de 112-drempel wat lager en zou er dus vaker niet gereden kunnen worden
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #337 Gepost op: 29 april 2015, 20:51:08
Citaat van: jvo link=msg=1346612 date=1430220070
Dat is dus de ellende in sommige verstedelijkte gebieden, daar ligt de 112-drempel wat lager en zou er dus vaker niet gereden kunnen worden

een melding is toch gewoon ambulancewaardig of niet? Of heeft het minder rijden meer te maken met uitvraagsystemen dan het DIA principe....


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #338 Gepost op: 30 april 2015, 14:09:37
Citaat van: stuiterbal link=msg=1346927 date=1430333468
een melding is toch gewoon ambulancewaardig of niet? Of heeft het minder rijden meer te maken met uitvraagsystemen dan het DIA principe....
dus jij vind dat iedereen die 112 belt maar meteen een ambu op de stoep moet krijgen, cq meteen moet gaan rijden????? Wat doen we dan nog met de HAP auto's ????? Die kunnen we dan meteen afschaffen.

Ik ben geen voorstander van de DIA mede doordat wij bij onze dienst na 23.00 uur in de AWD zijn en liggen te pitten. En als je dan 's nachts voor janjoker uit je bed word gehaald is geen pretje, wij hebben er dan al 16 uur werk er op zitten voor de goede orde, en ik spreek uit ervaring. Ga  nu niet zeggen dat hoort bij je werk,  dit soort meldingen dus niet. Je zal mij niet horen als ik uit mijn bed wordt gehaald voor een infarct, astma cardiale , ongeval, oid, maar je hoort mij wel als 2 x de pieper gaat, wij ons  aankleden en bij de ambu komen en  in het scherm lezen " rit geannuleerd".
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #339 Gepost op: 30 april 2015, 15:57:07
Citaat van: ambukampen link=msg=1347023 date=1430395777
wij hebben er dan al 16 uur werk er op zitten.
Hoe ziet jullie dienst er dan uit? 16 uur werken is dat niet in strijd met enkele wetgevingen?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw