GRIP 1 (gestrande bezoekers Halloweenparty Walib) NS-station Stationsplein - Harderwijk 25-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande bezoekers Halloweenparty Walib) NS-station Stationsplein - Harderwijk 25-10-2014  (gelezen 18195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1304236 date=1414245170
Maar hoeveel mensen maken dan gebruik ervan, ook maar een zeer klein gedeelte wat verder absoluut geen andere mogelijkheid heeft. De rest word door familie/vrienden/collega's of door onderling regelen op een andere manier op de plek van bestemming gebracht. Zelfs een taxi kan nog genomen worden. Ik vind puur persoonlijk dat dit echt een eigen verantwoording is. Bij dit soort grote evenementen (vergelijk het bij de diverse dancefeesten, koninginnedag etc) is er natuurlijk een verantwoordelijkheid voor de overheid (openbare orde) en de organisator (niet meer mensen toelaten dan het systeem aan kan). Maar als ik als persoon er rond loop merk dat het wel heel druk is en ik weet middels de wel bekende smartphone (en voor die mensen die het niet hebben zijn er ook nog andere manieren om er aan te komen) hoe laat mijn ov gaat, dan zorg ik ervoor dat ik op tijd bij de uitgang ben. Want deze "slimme" nederlander weet ook wel dat er geen 1000 mensen in een bus passen.

Uit ervaring weet ik ook dat er voor dit soort evenementen word gewaarschuwd om op tijd te vertrekken ivm het ov. Nu kan ik mij 1 voorbeeld bedenken waar er nog meer mensen vast stonden zonder vervoer. Dat was bij de Toppers een aantal jaar geleden. Toen liep het programma uit waardoor de treinen ook niet meer reden. Toen is er geen grootschalige opschaling geweest omdat er mensen moesten worden opgevangen.

In deze vind ik dus ook eigenlijk dat de mensen die ervoor gezorgd hebben dat er een dusdanige opschaling en opvang geregeld moest worden er  ook wel wat voor mogen betalen. Hiermee bedoel ik dus niet Walibi.
Ik denk dat nu nog te weing bekend is en te simpel is om de bezoekers de schuld te geven. Als ik de reacties lees dan was er ook een cappaciteitsprobleem in het transport naar het station.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Waarom zie je dit soort inzetten dan (bijna) nooit op de grote stations in de hersft/winter als een groot gedeelte van de treinen uitgevallen zijn? Of als een grote luchthaven plat ligt?


Omdat die grote stations en luchthavens open blijven bij grote verstoringen en er wel voor zorgen dat mensen beschut zijn tegen kou en regen.
(En is het rode kruis niet een paar keer ingezet om veld bedden op te zetten? Op Utrecht CS geloof ik...)
Bovendien bevinden die stations zich in grote plaatsen met veel Hotels, tientallen taxi's e.d. die je inderdaad zelf kan regelen

Vergelijk dat met een plaats en station als Harderwijk.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Pieter

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: p2Elst link=msg=1304203 date=1414237866
Hoe weet je dat?

Ik weet natuurlijk niet de exacte aantallen, maar je kan het vergelijken als een soort mensenlijke file, die op iedere plein van Walibi Holland bij elkaar kwam om vervolgens met wat gestruggel het plein weer af te komen. (Ik spreek hierbij natuurlijk hoe ik dat zelf ervaren heb). Verder was ik blij met mij Fastlane-pas. Jammer dat die niet gebruikt mocht worden voor de bus


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Als er door een calamiteit op het spoor (winter, storm, whatever) mensen dreigen te stranden op een station en daar moeten overnachten dan is dat iets dat NS en Prorail echt wel zien aankomen. Dan wordt er, eventueel samen met het Rode Kruis, gekeken waar die mensen kunnen worden opgevangen. En hoe catering ter plaatse geregeld kan worden. En of het inzetten van extra treinen of bussen/taxi's eventueel mogelijk is. Maakt niet uit of dat op bv Utrecht Centraal is of Harderwijk.

Maar tegen een evenement in een pretpark waarbij schijnbaar onvoldoende bussen voor vervoer naar station/laatste trein zijn ingezet kun je als spoorvervoerder/-beheerder helaas niet voorbereiden.

Overigens begreep ik van een collega (waarvan een dochter gisteravond is geweest) dat er op deze avond extra veel jongeren van 18- in het park waren. Mogelijk dat het park dit verkeerd heeft ingeschat van te voren (dachten dat meer mensen met de auto zouden komen)?
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


nikitapalermo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: GLZ link=msg=1304121 date=1414212491
http://www.nu.nl/binnenland/3912010/gestrande-bezoekers-walibi-opgevangen.html

Waren bezoekers van een halloweenfeest in Walibi. Het feest duurde tot 01:00 maar de laatste trein ging om 0:00 uur. Ze stonden op het station. Ze waren dus koud en nat en kennelijk te lam om zelf vervoer te regelen zoals een taxi of een ouder of zo iets. Daarom draaien de hulpdiensten er maar voor op. Het moet niet gekker worden.

Ten eerste hebben jou hersenen niet genoeg informatie want het duurde tot 23.00. Ten tweede wat weet jij er nou van dan? Ik stel het niet op prijs om lam genoemd te worden terwijl ik alleen een leuke avond wou met mijn vriendinnen en ik wou ook graag op tijd weer naar huis. Veel mensen stonden al om 22.00 uur op die bus te wachten en kwamen er pas om 01.00 uur weg. Nou vertel mij eens hoe WIJ het anders hadden moeten doen meneer 'Ik heb me oordeel wel klaar liggen'.


nikitapalermo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: NikonDirk link=msg=1304129 date=1414219493
De bezoekers zijn blijkbaar zo dom geweest dat ze verder nergens naar gekeken hebben, ondanks de aangekondigde waarschuwingen. In dat geval zou de rekening presenteren dus onterecht zijn. De verantwoordelijkheid van de organisatie moet ergens eindigen, zeker als het feest als jaren op dezelfde wijze gehouden wordt.

En jij bent blijkbaar ook niet zo slim om na te denken. Want hoe kan het nou dat 300 mensen niet na hebben gedacht over hun vervoer? We stonden allemaal ruim keurig op tijd (2 uur van te voren!)op de bus te wachten terwijl het 2 uur duurde voordat de helft van die mensen  naar het station werd gebracht !
Vertel mij eens of het juist is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Alles zo lezende, rekening toch naar de organisatie. Ik neem aan dat er kaarten verkocht worden voor dit soort zaken, zij kunnen dan exact vertellen wat er aan bezoekersaantallen aanwezig zijn. Die mensen komen het terrein op, en zullen er ook weer weg moeten. Dit soort zaken regel je allemaal van te voren met de vervoersbedrijven die die mensen weer moeten brengen. En het is ook niet zo lastig om uit te zoeken wanneer de laatste trein vertrekt. ::)


nikitapalermo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: Pieter link=msg=1304201 date=1414237759
Goededag mensen,

Even een reactie op de voor de gestrande reizigers.
ik was gister zelf aanwezig tijdens walibi fright nights.
Ten eerste heeft Walibi veelste veel bezoekers toegelaten tot het park, ten tweede stond ik vanaf 22.20 in de rij voor de bus, waar ik uiteindelijk pas om 23.40 in kon stappen. Achter mij op dat moment stond nog zeker een rij van minimaal een uur. Daarbij kwam er om de 15 minuten een bus waar misschien 100 tot 150 mensen in konden. Dus iedereen die het park later verliet miste eigenlijk de trein. Ofterwijl 70 mensen is nog een schijntje van wat het had kunnen zijn. Ik kwam om 0.10 aan op het station, de laatste trein ging 0.19. Ik was blij dat ik een hotel had geboekt in Harderwijk.


Precies, ik en 80 anderen moesten dus de hele nacht rondzwerven op straat in een stad die we niet kennen. Ben pas om 9 uur vanmorgen thuisgekomen om te gaan slapen. En dan worden we feestgangers genoemd en lamme en domme mensen! terwijl we over alles na hadden gedacht om terug te komen naar huis, we namen de verantwoordelijkheid om ruim van te voren naar het station te gaan en zo worden we dan genoemd? Schande schaamte voor de mensen die negatieve reacties zetten omdat ze zelf niet kunnen nadenken ! Woest ben ik.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: nikitapalermo link=msg=1304272 date=1414255475
En jij bent blijkbaar ook niet zo slim om na te denken. Want hoe kan het nou dat 300 mensen niet na hebben gedacht over hun vervoer? We stonden allemaal ruim keurig op tijd (2 uur van te voren!)op de bus te wachten terwijl het 2 uur duurde voordat de helft van die mensen  naar het station werd gebracht !
Vertel mij eens of het juist is.
Wij reageren nog met enig fatsoen op elkaar, lijkt me handig dat je dit ook gaat doen. Je bent hier net nieuw, wellicht beter om eerst eens een gematigder toon aan te slaan.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Citaat van: nikitapalermo link=msg=1304272 date=1414255475
En jij bent blijkbaar ook niet zo slim om na te denken. Want hoe kan het nou dat 300 mensen niet na hebben gedacht over hun vervoer? We stonden allemaal ruim keurig op tijd (2 uur van te voren!)op de bus te wachten terwijl het 2 uur duurde voordat de helft van die mensen  naar het station werd gebracht !
Vertel mij eens of het juist is.
Zo 'n toon sla je tegen niemand aan, dus ook niet tegen mij. Stel  je eerst eens fatsoenlijk voor zoals ieder nieuw lid dat normaal gesproken doet. Dan praten we -wellicht- verder..