Openbare Orde Teams politie Noord-Nederland groot succes

Auteur Topic: Openbare Orde Teams politie Noord-Nederland groot succes  (gelezen 7685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 februari 2013, 22:21:30
Openbare Orde Teams groot succes

Openbare Orde Teams groot succes

RTVOOG·          
Gepubliceerd op 27 feb 2013
Citaat
De Openbare Orde Teams van de politie Noord-Nederland zijn een groot succes. Dit blijkt uit een onderzoek dat woensdag werd gepresenteerd. De Openbare orde teams bestaan uit vijftien speciaal getrainde agenten die in het uitgaanscentrum de openbare orde bewaren.De teams zijn in oktober 2011 geïntroduceerd. Sindsdien is het aantal geweldsdelicten sterk gedaald. Geweld tegen agenten en hulpverleners is zelfs met veertig procent afgenomen.In de nieuwe aanpak staan teamwork en daadkrachtig optreden centraal. De leden van de teams zijn herkenbaar aan de gele jassen en baseballcaps. Het concept is in aangepaste vorm overgenomen van het politiekorps in Arnhem. De Groningse agenten waren niet tevreden over de toenmalige werkwijze. Er was behoefte aan een nieuwe aanpak met meer oog voor de veiligheid van de agent. Er wordt gekeken of het concept ook toe te passen is in andere steden.


Samen sterk in de hulpverlening!


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2013, 22:50:26
Het "nieuwe" uniform heeft een betere uitstraling.. om vervolgens te zien dat de beste collega met de handen in de zakken weg loopt....jammer..

En dan even een stukje zeuren:
Vind het redelijk bijzonder dat hier een speciaal team voor moet worden opgericht. Leuk dat het een succes is en alle lof voor de collega`s die er betrokken bij zijn maar is het ouderwetse toezicht soms verdwenen?! Waarom weer een apart team?! Zegt mss wat over de prioriteiten van het desbetreffende korps van de afgelopen jaren? En dan die aparte training, hoezo?? Schiet de standaard training dan te kort? Volgens mij is openbare orde (ME inzet even niet meegerekend) een onderdeel van de BPZ. Moet ik mij dan ook zorgen gaan maken, die niet die training heb gehad. Bij mij reist dan altijd de vraag: Wie is hier inspecteur op geworden? anyone??


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2013, 01:27:59
Het "nieuwe" uniform heeft een betere uitstraling.. om vervolgens te zien dat de beste collega met de handen in de zakken weg loopt....jammer..

En dan even een stukje zeuren:
Vind het redelijk bijzonder dat hier een speciaal team voor moet worden opgericht. Leuk dat het een succes is en alle lof voor de collega`s die er betrokken bij zijn maar is het ouderwetse toezicht soms verdwenen?! Waarom weer een apart team?! Zegt mss wat over de prioriteiten van het desbetreffende korps van de afgelopen jaren? En dan die aparte training, hoezo?? Schiet de standaard training dan te kort? Volgens mij is openbare orde (ME inzet even niet meegerekend) een onderdeel van de BPZ. Moet ik mij dan ook zorgen gaan maken, die niet die training heb gehad. Bij mij reist dan altijd de vraag: Wie is hier inspecteur op geworden? anyone??

 ::)

Het idee is niet nieuw.
Volgens mij werkt men in Amersfoort ook op deze manier.
Het voordeel van zn team is dat collega's elkaar goed kennen, dezelfde training hebben gehad en horeca diensten leuk vinden om te draaien.
En zn extra opleiding is absoluut waardevol.
Denk daarbij ook aan samenwerking met honden geleiders en ruiters.
Het OOT idee is vanuit de werkvloer aangedragen ivm een hoog aantal geweld incidenten tegen collega's tijdens horeca nachten.  

Mocht hier iemand inspecteur op zijn geworden dan heb ik daar in iedergeval geen problemen mee.
 ;)


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2013, 07:21:27
::)

Het idee is niet nieuw.
Volgens mij werkt men in Amersfoort ook op deze manier.
Het voordeel van zn team is dat collega's elkaar goed kennen, dezelfde training hebben gehad en horeca diensten leuk vinden om te draaien.
En zn extra opleiding is absoluut waardevol.
Denk daarbij ook aan samenwerking met honden geleiders en ruiters.
Het OOT idee is vanuit de werkvloer aangedragen ivm een hoog aantal geweld incidenten tegen collega's tijdens horeca nachten.  

Mocht hier iemand inspecteur op zijn geworden dan heb ik daar in iedergeval geen problemen mee.
 ;)

Haha, ik zat te denken hoe ik mijn mening en ervaring ging ventileren maar dat hoeft niet meer, 100% eens!!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2013, 10:47:08
Ook in mijn eenheid is elk uitgaansweekend zo'n OOT aanwezig en wordt er ook regelmatig getwitterd vanuit het wijkteam via @politieRdam_C
Het OOT krijgt ook regelmatig ondersteuning van het RIE op deze nachten als er verder in de eenheid niks gebeurd waar ze voor ingezet hoeven worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2013, 10:49:21
Wij hebben al jaren in de weekeinde een RBE rondlopen op de pleinen. Werkt prima


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2013, 10:52:17
In mijn district van de eenheid heet dat het HIT, het Horeca InterventieTeam. Iedereen krijgt bij IBT de driedaagse HIT-opleiding maar het team zelf is wel iets voor een neventaak/taakaccent. De opleiding lijkt op het examen dreigende escalatie van de academie, maar dan ook met een hond erbij en kleinere groepjes agenten.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2013, 11:32:35
Wij hebben al jaren in de weekeinde een RBE rondlopen op de pleinen. Werkt prima

Vroeger heette dat paraat peloton, en was idd puur om de orde op het Leidse en Rembrandtplein (en alles daartussen) te handhaven. Heb wat kilometers gelopen en gerend toen  ;D. Soms ging het er goed hard aan toe..... 098uo

Maar we zagen wel resultaat want het werd steeds rustiger (qua werk) en eigenlijk is de RBE daar nu ook niet meer nodig. maar de wijkteams zijn te veel personeel kwijt aan de noodhulp en hebben niet voldoende personnel om dan ook de pleinen  te dekken. Dus na 10 jaar nog steeds RBE op de pleinen van Amsterdam :(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2013, 18:05:31
In mijn district van de eenheid heet dat het HIT, het Horeca InterventieTeam. Iedereen krijgt bij IBT de driedaagse HIT-opleiding maar het team zelf is wel iets voor een neventaak/taakaccent. De opleiding lijkt op het examen dreigende escalatie van de academie, maar dan ook met een hond erbij en kleinere groepjes agenten.

In mijn regio krijgen wij een dag horecatraining met de beredenen en hondengeleiders en mogen vanaf dat moment ingezet worden in de horeca en bij evenementen met dreigende escalatie. Bij ons in de stad is ook geen apart horecateam, maar kunnen 'alle' medewerkers met horeca-training worden ingezet.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2013, 00:08:40
Vroeger heette dat paraat peloton, en was idd puur om de orde op het Leidse en Rembrandtplein (en alles daartussen) te handhaven. Heb wat kilometers gelopen en gerend toen  ;D. Soms ging het er goed hard aan toe..... 098uo

Maar we zagen wel resultaat want het werd steeds rustiger (qua werk) en eigenlijk is de RBE daar nu ook niet meer nodig. maar de wijkteams zijn te veel personeel kwijt aan de noodhulp en hebben niet voldoende personnel om dan ook de pleinen  te dekken. Dus na 10 jaar nog steeds RBE op de pleinen van Amsterdam :(

RBE is ook niet meer op de pleinen.. Experimentje zeg maar.. Ze zijn er nog wel maar op een kleine afstand te wachten tot inzet. Geloof dat er 1 koppel rbe en 1 koppel wijkteam over leidse en Rembrandt loopt. Om de openbare orde/dronkenschap aanhoudingen wat in te dammen. Gevolg is wel dat bij vechtpartijen het letsel alleen maar groter word.