Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 60538 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #180 Gepost op: 22 januari 2012, 19:30:35
Ongelukken gebeuren. En al helemaal in de blauwe tak, waar men moet straatje keren, tussen paaltjes moet manoeuvreren, stoepjes in de gaten moet houden, drempels, verkeersbelemmerende maatregelen, overig verkeer, etc etc...en dat alles terwijl men mobilofoonverkeer uitluistert en zelf moet communiceren, plan van aanpak moet bedenken, aanrijroute(s), achtervolgingen, bijzonderheden, communicatie onderling, foutieve info, haperende navigatie, en dat alles onder een prio 1. Gek he, dat er dan wat vaker een krasje of deukje wordt gereden...net als bij een ambu, die ook veel tegelijkertijd doet. Ik begrijp je argument denk ik niet goed. Wil je zeggen dat onze hulpdiensten schadevrij moeten gaan rijden?

Want je aangehaalde citaat zegt niets over herrie en licht, en zeker niet over herrie en licht in de nacht.

Mocht je als prio1 chauffeur een aanrijding krijgen of wat dan ook, zal inderdaad mee tellen of je wel of geen toeters voerde. Maar dat is bijzaak. Als ik met een prio1 rit 50 rijd waar ik wel 60 mag en ik maak een aanrijding...? Tal van voorbeelden...of een politievoertuig met blauw, is zoekende in smalle straatjes, naar het juiste adres...heeft de toeters eraf gehaald, want is zoekende, maar rijdt onder de max....vul maar in. Het is niet zo zwart wit. In specifieke gevallen moet je wel alle feiten meenemen, en dat doet een rechter ook.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #181 Gepost op: 22 januari 2012, 19:32:44
Zolang een ACH of BCH alleen OS aan heeft, dient hij zich te houden aan de verkeersregels.

Dat is niet waar, die chauffeur heeft een prio1, A1 rit en die blijft van kracht, ongeacht hoe de chauffeur zijn knoppen bedient. Je hebt toestemming om je OGS te gebruiken.


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #182 Gepost op: 22 januari 2012, 19:40:54
Waarom moeten wij als burger ( in de ogen van de diender) ons wel aan de wet houden (anders gelijk het stout vingertje of prent)
en deze diender of overige hulpverleners hoeven dat niet en ik moet dat maar snappen en genoegen mee nemen
dacht dat er toch ook een voorbeeld functie is
 98uiye


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #183 Gepost op: 22 januari 2012, 19:42:30
Waarom moet ik mij in de ogen van de diender wel aan de wet houden (anders gelijk het stout vingertje of prent)
en deze diender of overige hulpverleners hoeven dat niet en ik moet dat maar snappen
 98uiye
Kunnen we deze er buiten houden? Er is voldoende geschreven over zwart/wit/grijs mbt. prenten en waarschuwingen in andere topics.
Digitaal onderzoek


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #184 Gepost op: 22 januari 2012, 19:44:40
Kunnen we deze er buiten houden? Er is voldoende geschreven over zwart/wit/grijs mbt. prenten en waarschuwingen in andere topics.
als het te warm onder de voeten wordt mag het niet gezegd worden  dus
maar voor mij is het zo dat diegene met een voorbeeld functie zich zo ook moeten gedragen cq handelen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #185 Gepost op: 22 januari 2012, 19:46:07
als het te warm onder de voeten wordt mag het niet gezegd worden  dus

Wie houdt zich in deze niet aan de wet? Vertel het ons eens.

Waarom moeten wij als burger ( in de ogen van de diender) ons wel aan de wet houden (anders gelijk het stout vingertje of prent)
en deze diender of overige hulpverleners hoeven dat niet


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #186 Gepost op: 22 januari 2012, 19:48:09
Waarom moet ik mij in de ogen van de diender wel aan de wet houden (anders gelijk het stout vingertje of prent)
en deze diender of overige hulpverleners hoeven dat niet en ik moet dat maar snappen
 98uiye
Als mensen nou eens de tijd zouden nemen om te lezen dan hoef ik niet iedere zoveel posts hetzelfde bericht te plaatsen. Het wordt een beetje vervelend om iedere keer dezelfde discussie te moeten voeren. Er staat nergens dat je gebruik MOET maken van je OGS als je toestemming hebt. Als een politieauto met alleen blauwe verlichting aan onderweg is naar een melding dan pleegt hij geen enkele overtreding. Er is namelijk geen artikel wat zegt:
"het is verboden voor hulpdiensten om gebruik te maken van zijn blauwe verlichting zonder de geluidssignalen te gebruiken"

Ook zonder OGS mag hij namelijk gebruik maken van zijn ontheffingen. Dat men er soms voor kiest om de blauwe signalering te gebruiken om de aandacht op het voertuig te vestigen is dus niet verboden.

Het heeft dus helemaal niets te maken met het overtreden van de wet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #187 Gepost op: 22 januari 2012, 19:51:41
Dat is niet waar, die chauffeur heeft een prio1, A1 rit en die blijft van kracht, ongeacht hoe de chauffeur zijn knoppen bedient. Je hebt toestemming om je OGS te gebruiken.

Mee eens, in de gauwigheid verkeerd verwoord. Echter, zoals kusje zegt, volgens de wet ..... zwart/wit, maar zo staat het er toch echt.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #188 Gepost op: 22 januari 2012, 19:52:49
Wat...volgens de wet? Ga verder...?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #189 Gepost op: 22 januari 2012, 19:57:30
Arikel 91 RVV  

 Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

Er hoeft toch niet bij gezet te worden wat een voorrangsvoertuig is?