Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 152948 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #80 Gepost op: 11 oktober 2010, 01:24:17
En toch.. Als ik als EHBO-er zo iemand plat zie gaan en geen ademhalingen hartslag voel en zie, ga ik reanimeren! Het is aan de professionele hulpverleners om de keuze tot stoppen te maken.

Ook als je de penning hebt gezien, met de kennis die je nu hebt (mede door dit topic) ?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #81 Gepost op: 11 oktober 2010, 01:28:05
En toch.. Als ik als EHBO-er zo iemand plat zie gaan en geen ademhalingen hartslag voel en zie, ga ik reanimeren! Het is aan de professionele hulpverleners om de keuze tot stoppen te maken.

Nee. Het is aan het individu zelf om zelf te bepalen wat er met hem/haar moet gebeuren.

Natuurlijk hoef je niet uitgebreid op zoek te gaan, maar mocht je bij het ontbloten van de borstkas (wat je als het goed is doet) deze penning tegenkomen doe er dan maar liever wat mee. Deze mensen weten over het algemeen heel goed wat de reële kansen zijn bij een reanimatie, beter dan degenen die geen penning dragen. Door dat te negeren beperk je iemand in zijn eigen vrijheden, dat moet je niet te lichtzinnig oppakken omdat jij er toevallig anders over denkt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #82 Gepost op: 11 oktober 2010, 08:03:31
Hoe gaan de ambulanceverpleegkundigen hier mee om?


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #83 Gepost op: 11 oktober 2010, 09:00:01
In de folder van de NVVE staat dat een eventueel aangevangen reanimatie gestopt gaat worden op het moment dat prof. hulpverleners de penning zien.
Mijn vraag is is dat inderdaad zo? ???
Ik ben namenlijk in de overtuiging dat een eenmaal gestarte reanimatie alleen gestopt mag worden volgens de door de NRR gestelde regels en deze staat daar niet bij.

Even voor de duidelijkheid ik ben zeker niet tegen deze penning en zijn evt. rechtsgeldigheid maar moet mijn cursisten wel uitleg hierover kunnen geven.
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #84 Gepost op: 11 oktober 2010, 09:32:48
In de folder van de NVVE staat dat een eventueel aangevangen reanimatie gestopt gaat worden op het moment dat prof. hulpverleners de penning zien.
Mijn vraag is is dat inderdaad zo? ???
Ik ben namenlijk in de overtuiging dat een eenmaal gestarte reanimatie alleen gestopt mag worden volgens de door de NRR gestelde regels en deze staat daar niet bij.

Even voor de duidelijkheid ik ben zeker niet tegen deze penning en zijn evt. rechtsgeldigheid maar moet mijn cursisten wel uitleg hierover kunnen geven.

Die staat er wel bij, in een in 2008 verschenen document wordt de penning al genoemd. Zie: http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/Niet%2520starten%2520en%2520staken%2520Reanimatie_NRR_090925_def.pdf

Professionele hulpverleners worden geacht te stoppen als er een wilsverklaring overlegd kan worden (die uiteraard aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, in 2008 was de penning nog wel discutabel maar daar is inmiddels dus verandering in gekomen). Lekenhulpverleners hoeven een reed gestarte reanimatie niet te staken, zij kunnen dit overlaten aan de professionele hulpverleners, behalve als al vóór aanvang van de reanimatie duidelijk is dat er een wilsverklaring is. Hier hoeft niet expliciet naar gezocht te worden.




YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #86 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:39:32
Vanuit de politieacademie wordt meegegeven om altijd te reanimeren, ook al heeft iemand zo'n penning om. De ambulancebroeders beslissen wel of iemand wel of niet gereanimeerd wordt.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #87 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:42:40
Zelfde geldt in de reanimatie instructie bij ons (Brandweer). Wij hebben geen controle mogelijkheid/tijd om na te gaan of alle informatie klopt. Bij ons geldt ook reanimatie is reanimatie.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #88 Gepost op: 11 oktober 2010, 13:46:51
Het is als 'leek' ook helemaal niet erg om een reanimatie te starten. Mocht je zo een penning tegenkomen en er in de stress/situatie niets mee doen is dat niet erg. Het ambulance personeel zal de reanimatie dan inderdaad stoppen. Het starten van de reanimatie kan echter nooit verkeerd zijn, gezien de intentie van een reanimatie altijd goed is. Mocht er iemand toch moeilijk gaan doen dan zal het recht altijd voor de kant van de hulpverlener kiezen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #89 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:13:31
Zelfde geldt in de reanimatie instructie bij ons (Brandweer). Wij hebben geen controle mogelijkheid/tijd om na te gaan of alle informatie klopt. Bij ons geldt ook reanimatie is reanimatie.

Vanuit de politieacademie wordt meegegeven om altijd te reanimeren, ook al heeft iemand zo'n penning om. De ambulancebroeders beslissen wel of iemand wel of niet gereanimeerd wordt.

Ook met de kennis die je hier nu opgedaan hebt zal je dat doen? Zeker van jullie als professionele hulpverleners verwacht ik wel wat meer nuance.

Ik ben het met WoBaDijk eens dat je het een leek niet kwalijk kan nemen omdat de intentie goed is. Maar juist de politie en de brandweer zijn steeds vaker de eerste die ter plaatse zijn bij een reanimatie en hebben daar een professionele rol, dan kan je je niet zomaar verschuilen achter de term "leek". Wat wil dat zeggen voor de autonomie van het individu?