A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 256817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #260 Gepost op: 19 december 2013, 12:18:48
Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.

Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.

En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):

Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #261 Gepost op: 21 december 2013, 18:10:57
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1229862 date=1387451928
Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.

Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.

En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):

Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.

Maar wie zegt dan dat de huisarts de concurrent is van de ambulancedienst??

Dat e rnog beter gedifferentieerd kan gaan worden is een feit, dat er frequent ambulance aanvragen door huisartsen gehonoreerd worden voor mensen die met tas in de hand klaar blijken te staan om opgehaald te worden in hun woning, waar geen ALS ambu voor nodig is, is ook een veelvoorkomend feit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #262 Gepost op: 4 maart 2014, 16:57:22
Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.

Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.

En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):

Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.

De collega's die zeuren, over wie dan ook, komen niet per se van de ICvandaan. Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Het is een kwestie van houding en attitude en niet van werkervaring. Van beiden kanten, overigens. Waar wij sowieso vanaf moeten is zij en wij.wij doen het samen, in het belang van de zorgvragers. Daarom vind ik het totaal niet erg als er al een naald in zit. Ik zie mijn vak ook niet als veredelde taxi op dat moment. Daarom wil ook de patient zelf onderzoeken. Wat ik dan wel vreemd vind ik dat de collega van de HAP staat te zuchten omdat wij alles opnieuw doen. Dit is niet bedoeld als weerwoord maar meer een observatie dat wij nog veel te leren hebben over de werkwijzen van elkaar.

Kijk, de gemotiveerde mensen gaan op zoek naar antwoorden voor hun vragen. Dat is beroepshouding. Daarom ben ik, net als meerdere collega's, met de HAP mee geweest. De eerste huisarts die met mij meerijdt moet nog komen. Nee, ik lieg, tien jaar geleden heb een HAIO een dag meegehad.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hulpdienstje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • EHBO, Chauffeur Huisartsenpost
Reactie #263 Gepost op: 26 januari 2015, 18:56:28
Hallo, :)

Ik heb eens alle berichten zitten lezen en het een en ander klopt wel een beetje.
Ik ben zelf werkzaam als chauffeur hap op 3 verschillence posten.
Op 2 posten hebben wij OGS,waarvan wij op 1 post ook first responder zijn op die post gaan wij alle U1/A1 ritten zelf rijden met OGS.
Al vaak gehad dat wij met OGS naar een melding toe gingen en dat het achteraf erg mee viel,in dat geval kunnen wij als hap beter met OGS rijden  dan dat de ambulance voor niks komt.
Deze afspraken hebben wij gemaakt en afgesproken met de cpa.
Op de post waar wij geen OGS hebben,daar rijden wij wel de U1/A1 die wij aangemeld krijgen van de cpa omdat ze geen ambulance beschikbaar hebben(en dit gebeurd heeel vaak!!)
Dit vindt ik niet kunnen want je zet wel een mensen leven op het spel,de artsen willen op deze post geen zwaailamp en sirene want de U1 ritten gaan we toch niet rijden zeggen de artsen,maar als we dan een U1 rit hebben dan staan ze te springen want we moeten snel zijn omdat het met die persoon niet goed gaat.
Sorry maar we reden hier toch geen U1 ritten?? Is een beetje krom.

Hoe denken jullie hieroven????

Gr marc


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #264 Gepost op: 15 maart 2015, 14:29:29
Hoi Marc,

Gewoon rijden, niet teveel bij nadenken. De arts is verantwoordelijk voor die keus, wij niet. Wij hoeven alleen te zorgen dat we veilig aankomen en de arts zo goed mogelijk assisteren ter plaatse met een zorgvuldig gecontroleerde koffer. Daarvoor worden wij betaald. En inderdaad, het is wat krom.

Veel HA's vinden U1 niet prettig omdat ze er wat onrustig van worden of het spannend vinden de controle weg te moeten geven bij spoed. En een aantal hebben natuurlijk de nieuwscijfertjes gehoord van de ongevallen bij spoed. Zonder zorgvuldig het onderzoek "als je niet ter plaatse komt"  te lezen waaruit blijkt dat in veel gevallen de voorrangsvoertuigen de brancherichtlijn niet gevolgd hebben in het geval van een ongeval bij spoed. Helaas betekend dat voor ons wel dat huisartsen niet altijd even blij zijn met onze blauwe balk.


hulpdienstje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
  • EHBO, Chauffeur Huisartsenpost
Reactie #265 Gepost op: 19 maart 2015, 16:06:43
Hoi Spades,

Ik denk er ook niet teveel aan en wat je idd ook aangeeft,de arts is en blijft te alle tijden eindverantwoordelijke.
Op onze post(Naaldwijk) vinden de artsen het een prima keus om met OGS te rijden,de CPA vindt dat ook erg fijn zo kunnen wij ook bijspringen bij een noodsituatie.
Klopt niet alle artsen vinden onze blauwe balk fijn,maar de meeste artsen(vooral de wat jongere) vinden het juist wel weer fijn.
Op onze andere post waar wij zonder OGS rijden,daar zijn nu heel veel artsen(vooral waarneemers) die graag willen zien dat ze daar ook een blauwe balk krijgen,de oudere artsen willen dat (nog)nie. Het wordt vervolgd!

Thnx voor je reactie.


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #266 Gepost op: 19 maart 2015, 17:00:42
Citaat van: marcschippers link=msg=1338139 date=1426777603
Hoi Spades,

Ik denk er ook niet teveel aan en wat je idd ook aangeeft,de arts is en blijft te alle tijden eindverantwoordelijke.
Op onze post(Naaldwijk) vinden de artsen het een prima keus om met OGS te rijden,de CPA vindt dat ook erg fijn zo kunnen wij ook bijspringen bij een noodsituatie.
Klopt niet alle artsen vinden onze blauwe balk fijn,maar de meeste artsen(vooral de wat jongere) vinden het juist wel weer fijn.
Op onze andere post waar wij zonder OGS rijden,daar zijn nu heel veel artsen(vooral waarneemers) die graag willen zien dat ze daar ook een blauwe balk krijgen,de oudere artsen willen dat (nog)nie. Het wordt vervolgd!

Thnx voor je reactie.

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten Marc! Ik zou ook, net als jij zien dat huisartsen wat vaker met U1 durfden te rijden en dat er een protocol komt voor bijvoorbeeld auto ongelukken. Naast de Fend-off kunnen wij niet zoveel denk ik bij een auto ongeval en dat is jammer want dat stralen we niet uit in het geel. Al is het maar starten met de triage.
Ja, oudere huisartsen zijn helaas wat conservatiever. Doen we niks aan. Die verandering komt vanzelf denk ik :). Wie weet komt er later een transport monitor met defib functie en metronoom zodat ook huisartsen de eventuele ALS kunnen opstarten. De meningen van huisartsen zijn hierover echter erg wisselend. De tijd zal 't leren.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #267 Gepost op: 19 maart 2015, 17:17:31
Citaat van: spades link=msg=1338143 date=1426780842
Ik Ik zou ook, net als jij zien dat huisartsen wat vaker met U1 durfden te rijden en dat er een protocol komt voor bijvoorbeeld auto ongelukken. Naast de Fend-off kunnen wij niet zoveel denk ik bij een auto ongeval en dat is jammer want dat stralen we niet uit in het geel. Al is het maar starten met de triage.

Dit kun je ook als HAC toch opstarten?
Je hebt een gsm of porto, maak je bekent bij de cpa of 112 als HAC, dan weten ze dat echt wel naar waarde in te schatten.
Als de arts niet wil, heb je zelf inmiddels redelijke kennis om een eerste triage te doen.
En vwb het stukje Incident Management, kijk eens op http://www.im-revi.nl/node_html/startpagina-1.html.
En bezoek de veiligheidsdagen van Rijkswaterstaat, http://www.eigenveiligheideerst.nl/index.html.
Ben al diverse malen geweest, en iedere keer steek je weer wat op, en het contact met collega's en andere hulpdiensten is ook leuk en leerzaam.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #268 Gepost op: 21 maart 2015, 21:37:13
Mooie aanvulling :). Dank hiervoor, ik ga het meenemen naar onze HAP.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #269 Gepost op: 22 maart 2015, 18:29:32
Het was mij al bekend..maar mag ik het nogmaals schokkend vinden dat een bepaalde categorie HA's het niet prettig vindt om met prio 1 te rijden..? Of gereden te worden?

We hebben het hier over U1-meldingen, oftewel spoedritten. Gordeltje om, ontspannen en laat je chauffeur z'n werk doen; je z.s.m. veilig en redelijk comfortabel ter plaatse brengen. Daar is hij of zij voor opgeleid. Zodra dit soort basiswerk te spannend wordt / is, moet je met deze acute  (zij)tak stoppen. Blijf in je praktijk.

V.w.b. IM: een gele auto met striping en een blauwe balk schept verwachtingen, sluit me dan ook aan bij de bijdrage van Leo A.
In herkenbare wagens heb je een voorbeeldfunctie, geen discussie mogelijk.