Onvrede over Asser brandweer

Auteur Topic: Onvrede over Asser brandweer  (gelezen 4475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 30 oktober 2014, 18:52:49




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:04:27
Wat is het probleem? Commandant van Brandweer Drenthe Fred Heerink was toch heel duidelijk. Iedereen krijgt een gratis rookmelder. Probleem opgelost.

Drenthe is een uitgestrekt stuk land. Dus je mag al blij zijn dat de brandweer uberhaupt binnen 24 uur terplaatse is.

Het principe is simpel. Iedereen een rookmelder, brandweer komt nablussen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:06:01
Tja, ik zie het probleem ook niet zo. Dit is toch waar men heen wil met de brandweer. Nou, krijgen ze het zoals ze het willen is het weer niet goed. ::)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:11:07
Als we dan toch zo ironisch bezig zijn... Misschien was een SIV de uitkomst hier?

Nee maar even zonder dollen: Als ik verschillende berichten op twitter lees schijnt het dat er 'geen water' zou zijn geweest. Ik snap vanuit de burgers het beeld wel: Het duurt lang voordat de brandweer er is, en dan gooien ze d'r ook nog geen water op. Daarentegen: de mensen die eerst kei hard (willen) snijden in de brandweer en nou commentaar leveren snap ik niet. Ook ben ik benieuwd naar het feitelijke tijdsverloop van deze brand. Tijd eerste melding, tijd eerste alarmering, tijd eerste voertuig aanrijdend (en welk voertuig!) etc.

Een link naar het incident waarover het gaat in het nieuwsbericht: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87282
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:15:31
Hier zit weinig ironie in. Ik vrees dat we langzamerhand op het punt gaan komen dat dit steeds vaker gaat gebeuren. Gooi er nog een rookmelder tegen aan, we houden ons stoepje schoon door met een TS2 op de proppen te komen. En dan hopen we maar dat er voorlopig geen grote vervelende ongelukken gaan gebeuren waardoor er wel eens een onderzoek plaats kan gaan vinden over de arbeidsomstandigheden bij de brandweer, en of de nederlandse brandweer nog wel veilig en verantwoordt haar werk doet. Dit is geen vraag meer of het gaat gebeuren, de vraag is wanneer gaat het gebeuren. ::)


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:29:15
Citaat van: honderd link=msg=1305340 date=1414696267
Als we dan toch zo ironisch bezig zijn... Misschien was een SIV de uitkomst hier?
Daar is ie weer, de TS2 als oplossing voor alles. Daar sta je dan met zijn tweeën en een paar 100 liter water bij een zich flink ontwikkelende brand. Zijn de omstanders dan tevreden en is de schade minder? Welnee. De realiteit is dat dit soort krantenberichten de toekomst van brandweer Nederland is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2014, 15:35:12
Laat ik heel duidelijk zijn. Je moet geen eens willen uitrukken met een TS2 of wat dan ook, naar een brand waar in dit verhaal ook aandacht wordt geschonken. En ja, er zijn nog steeds regio's die dit met droge ogen wel gewoon doen. Nogmaals, het is toch echt wachten wanneer het gewoon fout gaat.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2014, 17:04:14
Citaat van: rsc link=msg=1305483 date=1414765755
Daar is ie weer, de TS2 als oplossing voor alles. Daar sta je dan met zijn tweeën en een paar 100 liter water bij een zich flink ontwikkelende brand. Zijn de omstanders dan tevreden en is de schade minder? Welnee. De realiteit is dat dit soort krantenberichten de toekomst van brandweer Nederland is.

Jij hebt het grapje duidelijk niet begrepen.. Ik snap wel dat je hier niet aan hoeft te komen met 300 liter water en een kärcher op schuim. ;) Persoonlijk ben ik voorstander van SIV voor prullenbakjes brandjes, parkbrandjes, kinderen die met de voet klem zitten op de fiets. De 'huis-tuin-keuken' dingen. Maargoed, daar gaat het in dit topic niet over.

Vanaf hier, een ander topic gaat de discussie over 'Onvrede over Asser brandweer' enigszins verder.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2014, 10:03:51
Het is niet de eerste keer dat een verplaatsing (of opsplitsing) van een post tot grote problemen leidt. Sommige locaties zijn op papier ideale uitvalswegen, maar als toevallig driekwart van de vrijwilligers aan de andere kant van het dorp woont gaat dat ten koste van de uitruktijd.

Met opsplitsing heb je dat probleem ook: waar wonen de meeste bevelvoerders of chauffeurs? Je moet geluk hebben als dat evenredig over het dorp verdeeld is. Op basis van de P2000-alarmeringen zou je kunnen speculeren dat zowel de TS Hoofdpost als SB Nevenpost een opkomstprobleem had. Dat heeft even wat tijd nodig (nieuwe vrijwilligers, opleiden CH's/BV's) en in die tijd moet men misschien wel even met een andere oplossing komen (tweede TS uit buurdorp meesturen?).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


hout

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #9 Gepost op: 5 november 2014, 09:47:57
Citaat
Brandweer verbolgen over beeld ‘traag optreden’ brand Amelterhout

ASSEN - De brandweer in Assen is boos om het beeld van ‘traag optreden’, dat ontstond tijdens de brand anderhalve week geleden in een woning aan de Amelterhout in Assen. Dat bleek dinsdagavond tijdens een bijeenkomst tussen de brandweer en bewoners bij Asser Boys
http://www.assercourant.nl/algemeen/algemeen-1/brandweer-verbolgen-over-beeld-traag-optreden-brand-amelterhout