Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 361922 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #750 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:13:25
Brandweer richt zich op voorlichting aan ouderen
Brandweer richt zich op voorlichting aan ouderen

TVGelderland
Gepubliceerd op 15 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #751 Gepost op: 26 april 2014, 00:32:34
https://www.youtube.com/watch?v=3tD7H9g1fHs
Broodje Brandweer
Veiligheidsregio Haaglanden
Gepubliceerd op 25 apr. 2014
Inzending voor de Gouden Rookmelder. Brandweer Haaglanden won brons.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #752 Gepost op: 16 december 2014, 16:41:29
Inspectierapporten brandveiligheid online in te zien
15-12-2014  |  14:26


Een landelijke primeur voor Rotterdam. Honderden inspectierapporten van de brandweer worden openbaar gemaakt via het internet.

Het gaat onder meer om rapporten over de brandveiligheid van cafés, scholen, musea, stadions en kinderdagverblijven


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #753 Gepost op: 17 december 2014, 19:52:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1314733 date=1418744489


http://rijnmondveilig.nl/Brandveiligheid.aspx


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Vest

  • Student Integrale Veiligheidskunde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #755 Gepost op: 6 januari 2015, 11:51:40
Goeiemiddag, ik had even een vraag met betrekking tot de sprinklerinstallatie bij de nieuwbouw van het bedrijf waarin ik werkzaam ben. Ik denk ik post mijn vraag even hier omdat een eigen topic wat overbodig zou zijn. In de veiligheidsplannen is het volgende te lezen mbt de sprinklerinstallatie:

De sprinklerinstallatie maakt gebruik van de watervoorziening in de pompkamer van de bestaande bouw. De aanspreektemperatuur van de sprinklerinstallatie is 68 graden. Wanneer de sprinklerinstallatie deze temperatuur signaleert zal deze aanslaan en minimaal 60 minuten sproeien. De installatie van de nieuwbouw zal worden aangesloten op eigen alarmklep(pen), hierdoor is een afzonderlijke signalering van de sprinklermeldingen mogelijk. Ter bevordering van de signalering van de sprinkleralarmen in de nieuwbouw is een koppeling met de bestaande sprinklerinstallatie voorzien.  

Vooral het onderstreepte is voor mij niet helemaal duidelijk. Dus de sprinklers zullen bij de nieuwbouw eigen alarmkleppen hebben, dat is duidelijk. Maar wat is precies het voordeel van de koppeling met de bestaande sprinklerinstallatie? Hoe zou dit de signalering ten goede komen?

Aanvullende vraag: Als de sprinkler aanslaat zal deze 60 minuten sproeien, is dit (bijvoorbeeld bij een loos alarm) niet erg lang?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #756 Gepost op: 6 januari 2015, 19:03:31
Sprinklers zijn niet mijn expertise maar ik vermoed dat door middel van alarmkleppen de sprinklerinstallatie in verschillende zones is opgedeeld. Op bv een brandmeldpaneel is dan af te lezen in welke zone de sprinklerinstallatie is geactiveerd en waar dus de brand is. Voor gebruiker van het pand en de brandweer is dat erg handig om snel bij de geactiveerde sprinklerkop te kunnen zijn en maatregelen te kunnen nemen.

Een sprinklerinstallatie zal handmatig moeten worden uitgezet. Een sprinklerinstallatie weet namelijk niet of het vuur uit is. Dit zal door de mens moeten worden geconstateerd. Waarom 60 minuten? Tja je zal ergens een grens moeten trekken waarin de mens ter plaatse kan zijn.

Citaat van: Vest link=msg=1320475 date=1420541500
Goeiemiddag, ik had even een vraag met betrekking tot de sprinklerinstallatie bij de nieuwbouw van het bedrijf waarin ik werkzaam ben. Ik denk ik post mijn vraag even hier omdat een eigen topic wat overbodig zou zijn. In de veiligheidsplannen is het volgende te lezen mbt de sprinklerinstallatie:

De sprinklerinstallatie maakt gebruik van de watervoorziening in de pompkamer van de bestaande bouw. De aanspreektemperatuur van de sprinklerinstallatie is 68 graden. Wanneer de sprinklerinstallatie deze temperatuur signaleert zal deze aanslaan en minimaal 60 minuten sproeien. De installatie van de nieuwbouw zal worden aangesloten op eigen alarmklep(pen), hierdoor is een afzonderlijke signalering van de sprinklermeldingen mogelijk. Ter bevordering van de signalering van de sprinkleralarmen in de nieuwbouw is een koppeling met de bestaande sprinklerinstallatie voorzien.  

Vooral het onderstreepte is voor mij niet helemaal duidelijk. Dus de sprinklers zullen bij de nieuwbouw eigen alarmkleppen hebben, dat is duidelijk. Maar wat is precies het voordeel van de koppeling met de bestaande sprinklerinstallatie? Hoe zou dit de signalering ten goede komen?

Aanvullende vraag: Als de sprinkler aanslaat zal deze 60 minuten sproeien, is dit (bijvoorbeeld bij een loos alarm) niet erg lang?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #757 Gepost op: 6 januari 2015, 20:42:22
Citaat van: Vest link=msg=1320475 date=1420541500

Aanvullende vraag: Als de sprinkler aanslaat zal deze 60 minuten sproeien, is dit (bijvoorbeeld bij een loos alarm) niet erg lang?
Bij een loos alarm zal een sprinkler niet werken. Een sprinkler gaat pas in werking als er daadwerkelijk brand is, pas dan zal de sprinkler zijn werk doen. 60 min is  zover ik kan nagaan ook geen keiharde eis. Maar het kan de brandweer wel ondersteunen bij de eerste inzet, en om de brand ook in het compartiment te houden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #758 Gepost op: 7 januari 2015, 02:02:03
Bij ons op het werk gaat het alarm als er waterverbruik is. Dus dat een sprinkler het ook daadwerkelijk doet of dat er bv met de brandslang gespoten wordt. Dus loze melding zonder water gaat dus niet.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #759 Gepost op: 7 januari 2015, 06:18:10
De 60min staat misschien bouwtechnisch genoemd in het idee net zoals de kabels van de brandmeldcentrale? Dat het hele systeem kan doorwerken ook al woedt er ergens een brand onder de pijpen ofzo?