Directeur Veiligheidsregio Zeeland onder vuur

Auteur Topic: Directeur Veiligheidsregio Zeeland onder vuur  (gelezen 69027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #190 Gepost op: 21 juli 2016, 09:25:23
Door pakken als het nodig is is niet de sterkste kant van de meeste bestuurders !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #191 Gepost op: 21 juli 2016, 09:28:00
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1437890 date=1469083215
De Provincie is belast met het algeheel bestuurlijk toezicht op de gemeenschappelijke regelingen, dus ook op de VRZ........

Weet je dat heel zeker? Is de provincie hier mee belast of uitsluitend de commissaris van de Koning?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #192 Gepost op: 21 juli 2016, 19:06:36
Waar baseer je dat op?

Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1437890 date=1469083215
De Provincie is belast met het algeheel bestuurlijk toezicht op de gemeenschappelijke regelingen, dus ook op de VRZ........

Volgens mij geen van beiden.

Citaat van: oma link=msg=1437900 date=1469086080
Weet je dat heel zeker? Is de provincie hier mee belast of uitsluitend de commissaris van de Koning?

Tot aan de regionalisering waren de burgemeester verantwoordelijke voor de gemeentelijke brandweerzorg. Dat zijn ze nu nog steeds maar dan via het algemeen bestuur van de veiligheidsregio. En als daar al iemand weer boven staat is het de minister van veiligheid en justitie volgens mij.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #193 Gepost op: 21 juli 2016, 19:24:02
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1438004 date=1469120796
Waar baseer je dat op?

Volgens mij geen van beiden.

Tot aan de regionalisering waren de burgemeester verantwoordelijke voor de gemeentelijke brandweerzorg. Dat zijn ze nu nog steeds maar dan via het algemeen bestuur van de veiligheidsregio. En als daar al iemand weer boven staat is het de minister van veiligheid en justitie volgens mij.

Ik dacht ook dat het tegenwoordig zo is als jij het beschrijft. De commissaris van de Koning is een rijksheer. De minister van veiligheid en justitie draag ministeriele verantwoordelijk als de rijksheer ingrijpt.

Ik kan me weinig voorstellen bij gedupteerde staten die vragen beantwoorden van provinciale statenleden en stellen dat de provincie hier niet over gaat terwijl het wel zo is.

Eerder heeft de commissaris van de Koning in de media gezegd "Als het bestuur niet ingrijpt doe ik het". Hij had anders waarschijnlijk gezegd " Als het bestuur niet ingrijpt doet de provincie het".

Citaat van: MTD97 link=msg=1432824 date=1467124579
Polman: Als bestuur VRZ niet ingrijpt, doe ik het (video)

OOST-SOUBURG - Als het bestuur niet ingrijpt bij de problemen met het bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), doet commissaris van de Koning Han Polman het. Dat zegt Polman in reactie op de problemen rond Gerrie Ruijs, de directeur van de VRZ.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-28/1017940/polman-als-bestuur-vrz-niet-ingrijpt-doe-ik-video#.V3KLKfmLS70

Provinciale staten/gedeputeerde staten hebben dan inderdaad geen rol/invloed.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #194 Gepost op: 21 juli 2016, 19:44:42
Kwestie van even zoeken:

Wvr:

Artikel 59

1 De commissaris van de Koning kan het bestuur van een veiligheidsregio een aanwijzing geven, indien de taakuitvoering in de veiligheidsregio tekortschiet.


2 Tot het geven van een aanwijzing gaat de commissaris van de Koning niet over dan nadat hij over de voorgenomen aanwijzing het bestuur heeft gehoord.


3 De commissaris van de Koning verricht de werkzaamheden, bedoeld in het eerste en tweede lid, volgens een door de regering gegeven ambtsinstructie.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #195 Gepost op: 22 juli 2016, 07:16:19
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1438016 date=1469123082
Kwestie van even zoeken:

Wvr:

Artikel 59

1 De commissaris van de Koning kan het bestuur van een veiligheidsregio een aanwijzing geven, indien de taakuitvoering in de veiligheidsregio tekortschiet.


2 Tot het geven van een aanwijzing gaat de commissaris van de Koning niet over dan nadat hij over de voorgenomen aanwijzing het bestuur heeft gehoord.


3 De commissaris van de Koning verricht de werkzaamheden, bedoeld in het eerste en tweede lid, volgens een door de regering gegeven ambtsinstructie.

Er staat 3 x de commissaris van de Koning, nergens provinciale staten of gedeputeerde staten.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #196 Gepost op: 23 juli 2016, 08:20:16
Goed gelezen. Maar wie controleert de CdK op zijn beurt?

Ik had het, voordat ik het heb opgezocht (die moeite heb ik genomen ;-)  ) even gevat onder de verzamelnaam Provincie. Het is dus niet de Min V en J in ieder geval, zoals sommigen stellig en hardnekkig beweren.......


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 23 juli 2016, 10:17:54
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1438319 date=1469254816
Goed gelezen. Maar wie controleert de CdK op zijn beurt?

Ik had het, voordat ik het heb opgezocht (die moeite heb ik genomen ;-)  ) even gevat onder de verzamelnaam Provincie. Het is dus niet de Min V en J in ieder geval, zoals sommigen stellig en hardnekkig beweren.......

Het ingrijpen in de Veiligheidsregio kan de CdK in zijn hoedanigheid als rijksheer. De rijksheer handelt niet namens de provinicie (anders hadden ze hem wel provincieheer genoemd) maar namens de minister. Het staat ook in de antwoorden op de vragen van provinciale statenleden.

Ik ga er vanuit dat politici de antwoorden ook opzoeken (of laten zoeken) voor ze statenleden antwoord geven op papier. Onjuist informeren komt je duur te staan als politicus.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #198 Gepost op: 26 juli 2016, 06:42:16
Citaat
VLISSINGEN - De communicatie van de gemeente en Veiligheidsregio Zeeland tijdens de grote brand in Vlissingen dit weekend was ondermaats. Dat is de conclusie van de informatiebijeenkomst voor direct betrokkenen over de brand aan de Gildeweg.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-07-25/1026184/omgeving-gildeweg-communicatie-tijdens-brand-faalde


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #199 Gepost op: 26 juli 2016, 06:44:57
Citaat
Een jaar geleden hebben wij de Minister van Veiligheid en Justitie, zijn Inspectie, én de Commissaris van de Koning (CvdK) geïnformeerd over misstanden binnen de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ). De Inspectie kwam na een ‘QuickScan’ met een verbluffende conclusie die vriend en vijand versteld deed staan. Echter, geen van drieën vond het de moeite waard om de overduidelijke misleiding van de Zeeuwse  volksvertegenwoordiging te onderzoeken.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/doofpot-in-de-veiligheidsregio-zeeland/