A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 254252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #270 Gepost op: 23 maart 2015, 18:47:53
Citaat van: Dinges link=msg=1338805 date=1427045372
Het was mij al bekend..maar mag ik het nogmaals schokkend vinden dat een bepaalde categorie HA's het niet prettig vindt om met prio 1 te rijden..? Of gereden te worden?

We hebben het hier over U1-meldingen, oftewel spoedritten. Gordeltje om, ontspannen en laat je chauffeur z'n werk doen; je z.s.m. veilig en redelijk comfortabel ter plaatse brengen. Daar is hij of zij voor opgeleid. Zodra dit soort basiswerk te spannend wordt / is, moet je met deze acute  (zij)tak stoppen. Blijf in je praktijk.

En hier ben ik het ook mee eens!   O0
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #271 Gepost op: 30 maart 2015, 21:18:09
Citaat van: Dinges link=msg=1338805 date=1427045372


We hebben het hier over U1-meldingen, oftewel spoedritten. Gordeltje om, ontspannen en laat je chauffeur z'n werk doen; je z.s.m. veilig en redelijk comfortabel ter plaatse brengen. Daar is hij of zij voor opgeleid. Zodra dit soort basiswerk te spannend wordt / is, moet je met deze acute  (zij)tak stoppen. Blijf in je praktijk.

.

Je moet in je achterhoofd houden dat Huisartsen in bepaalde regio's verplicht zijn een aantal diensten te draaien op de HAP van hun regio zodat zij de HAP draaiende houden die voorkomt dat ze om 1 uur 's nachts naar hun acuut dyspnoeische terminale patiënt moeten waarbij de patiënt veeeels te laat heeft aangeklopt voor hulp bij end-of-life care..


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #272 Gepost op: 31 maart 2015, 12:02:25
Citaat van: spades link=msg=1340509 date=1427743089
Je moet in je achterhoofd houden dat Huisartsen in bepaalde regio's verplicht zijn een aantal diensten te draaien op de HAP van hun regio zodat zij de HAP draaiende houden die voorkomt dat ze om 1 uur 's nachts naar hun acuut dyspnoeische terminale patiënt moeten waarbij de patiënt veeeels te laat heeft aangeklopt voor hulp bij end-of-life care..

Weet niet als het verplicht is. Er zijn ook nog enkele huisartsen die zelf de 24 uur zorg op zich nemen en niet aangesloten zijn bij een hap.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #273 Gepost op: 31 maart 2015, 15:34:33
Citaat van: spades link=msg=1340509 date=1427743089
waarbij de patiënt veeeels te laat heeft aangeklopt voor hulp bij end-of-life care..

Pas op met je uitspraken ;) Ieder mens heeft zijn eigen manier van omgaan met ziekte. en dat maakt het werk in de pre-hospitale geneeskunde ook zo divers. Sommige mensen willen gewoon graag alles zelf doen en bellen echt pas om hulp op het laatste moment. Of, wat ik vaak in de weekenden zie gebeuren, is onvoorziene snelle progressie van de ziekte waardoor je pas in avond nacht of weekenduren kan bellen ;).

Wat betreft de overige opmerkingen in dit topic. Er zijn bijna geen huisartsen meer die niet aangesloten zijn bij een huisartsenpost. Voor het gemak van de huisarts bestaat er daarvoor de HAP. Ik ben het wel eens met wat de gedeelde mening hier is: Als je je aansluit bij een huisartsenpost, moet je een minimaal aantal diensten draaien daar, en dan moet je ook werken naar de protocollen van de desbetreffende huisartsenpost. Als jij overdag met de fiets naar al je patiënten kan omdat ze op 200m afstand wonen is dat prima. Maar tijdens de dienst is dit niet het geval. De triagistes bepalen de urgentie en handel daar dan ook naar! Ik vind het ook zeer bijzonder dat er nog huisartsenposten zijn waar niet met spoed gereden wordt. Je gebied is veel groter en de soort zorg die je levert op een huisartsenpost is gewoon anders. Als je als huisarts geen spoedzorg levert overdag dan bel je waarschijnlijk de ambulance. Maar tijdens het werk op de post moeten we bepaalde dingen zelf op kunnen lossen (koortsstuip bij een kind, hypoglyckemie, a-specifieke POB, exacerbatie COPD)...
Als je je daar niet vertrouwd in voelt, zorg dan dat je dit wordt! Dat is denk ik een kleine investering voor het vele werk wat je uit handen wordt genomen mbt de avonden nachten en weekenden dat je niet hoeft te werken.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #274 Gepost op: 31 maart 2015, 16:10:30
Er zijn ook huisartsen die hun diensten afkopen/een waarnemer inhuren toch?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #275 Gepost op: 31 maart 2015, 20:51:33
Citaat van: Golly link=msg=1340702 date=1427811030
Er zijn ook huisartsen die hun diensten afkopen/een waarnemer inhuren toch?

Zeker weten, er zijn zelfs huisartsen die hier een carriere van maken. Deze diensten zijn namelijk best lucratief.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #276 Gepost op: 1 april 2015, 17:15:02
Citaat van: Golly link=msg=1340702 date=1427811030
Er zijn ook huisartsen die hun diensten afkopen/een waarnemer inhuren toch?

Eens met CM, als waarnemend huisarts kan je best leuk verdienen door veel diensten te doen. Nadeel is dat je ook dagwaarnemingen moet doen voor je registratie. En een zittend huisarts moet een minimaal aantal diensten zelf doen ( avond nacht en weekenddiensten) . Wel is er een leeftijdsgrens waarboven het doen van nachtdiensten niet meer verplicht is.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #277 Gepost op: 1 april 2015, 20:25:02
Ik meen dat een HA minimaal 10 diensten/jaar moet doen.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #278 Gepost op: 2 april 2015, 14:56:27
ik weet niet of het echt een vast aantal is. In principe worden huisartsen dacht ik ingedeeld obv de groote van de pool van van huisartsen en de groote van de praktijk

ik dacht zoiets als:
een huisarts van praktijk A (3000 patiënten) doet 2x zoveel diensten als een huisarts van praktijk B (1500 patienten)
Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk hoeveel huisartsen een bepaalde regio telt ;) ( om alle diensten op te vullen)


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #279 Gepost op: 3 april 2015, 14:23:39
In Zuidwolde (Dr) doen ze de diensten nog zelf en zijn niet aangesloten bij een post. Er zit ook nog een clubje in Friesland wat ook nog zelf de diensten doet.