Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 220560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #10 Gepost op: 4 april 2009, 21:34:43
Verschilt per dienst voor zover ik weet, B of ook C.

Ambulances worden tegenwoordig steeds groter en zwaarder, dus rijbewijs C zal in ieder geval een pré zijn.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #11 Gepost op: 15 april 2009, 18:48:48
Heb al bij diverse ambulancediensten inlichtingen gewonnen. Overal moest je een B én C rijbewijs hebben.
Wanneer je echter bij een specifieke organisatie werkt, welke inprincipe geen spoedvervoer doet. Dan is een B rijbewijs voldoende. Terwijl het toch gaat om dezelfde ambulance...


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2009, 20:32:58
Ander vraagje in deze categorie:

Hoorde laatst dat er ook iets bestaat als een 'oproep-chauffeur'. In ieder geval bij de RAVU bestaat dit fenomeen al een tijdje. Ik werk nu een aantal jaren in de politie-noodhulp. Daarmee dus al vaak samengewerkt met ambulancedienst en heb, ook door familieleden die in de zorg werken, veel interesse voor het medische vlak. Zo'n 'bijbaantje' als oproep-chauffeur lijkt me dus wel wat. Rijervaring heb ik dus zeker, ook met het rijden met O&G. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2009, 21:32:32
Ander vraagje in deze categorie:

Hoorde laatst dat er ook iets bestaat als een 'oproep-chauffeur'. In ieder geval bij de RAVU bestaat dit fenomeen al een tijdje. Ik werk nu een aantal jaren in de politie-noodhulp. Daarmee dus al vaak samengewerkt met ambulancedienst en heb, ook door familieleden die in de zorg werken, veel interesse voor het medische vlak. Zo'n 'bijbaantje' als oproep-chauffeur lijkt me dus wel wat. Rijervaring heb ik dus zeker, ook met het rijden met O&G. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Voor zover ik weet, is een 'oproepchauffeur' een gewone ambuchauffeur die op oproepbasis werkt. Een nul-uren contract bijvoorbeeld. Maar het is dus wel een volledig opgeleide ambulancechauffeur. Vaak werkt zo'n chauffeur vast bij een dienst, en doet hij bij een andere dienst wat werk op oproepbasis, als ze in het rooster omhoog zitten. Je zal dus waarschijnlijk gewoon moeten solliciteren bij een dienst, en je SOSA dioploma halen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2009, 00:16:20
Welke aanvullende opleidingen zullen er na aanstelling nog moeten worden gevolgd?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2009, 18:30:20
Welke aanvullende opleidingen zullen er na aanstelling nog moeten worden gevolgd?
De opleiding "ambulancechauffeur" van Ambulancezorg Nederland, duurt ongeveer een half jaar terwijl je ondertussen al op de ambu rijdt, en je zult als je dat hebt en "bij" wilt blijven aantoonbaar regelmatig scholingen etc  moeten volgen
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


112Duiven

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2009, 21:51:12
hoe gaat dat precies dan
je komt als ''leek'' bij een ambulancedienst en begint met de opleiding.
is die opleiding 1 dag in de week ofzo of zit ej eerst een aantal weken op school?
en mag je al vanaf het allereerst op de ambulance rijden dan zonder hier enige ervaring en papieren voor te hebben?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2009, 22:11:12
hoe gaat dat precies dan
je komt als ''leek'' bij een ambulancedienst en begint met de opleiding.
is die opleiding 1 dag in de week ofzo of zit ej eerst een aantal weken op school?
en mag je al vanaf het allereerst op de ambulance rijden dan zonder hier enige ervaring en papieren voor te hebben?
misschien dat je even het eerste stuk lees wat ik geplaatst heb ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2009, 01:38:29
misschien dat je even het eerste stuk lees wat ik geplaatst heb ;)
Ik heb nog wel iets van een aanvulling...

Ik ben in januari begonnen, eerst bij mijn werkgever 2 introductiedagen, rondleidingen door de diverse panden in de regio.
De opleiding in Harderwijk begin je met 5 dagen "deelvaardigheden", waarin je leert wat alle medisch assisterende handelingen zijn aan de hand van de Handelingenschema's, afgesloten met een toets, en elke dag een reflectieverslag inleveren.
Daarna begint de rijopleiding, in Harderwijk en Lelystad, die duurt ruim een maand tot 1,5 maand, met 3 examens erin, uiteindelijk levert dat het CCV-certificaat Ambulancechauffeur op.
Ondertussen werk je af en toe ook nog "op het busje", voor zover je uren dat toelaten. Je rijdt dan samen met een werkbegeleider, eerst rij je zelf alleen B-ritten, dan de A2 ritten ook, volgende stap is laag-complexe spoedritten, en uiteindelijk alle spoedritten, en hoe verder je bent met je opleiding hoe minder je werkbegeleider doet.
Volgende stap in de opleiding is het Medisch-assisterende gedeelte, daarin leer je dus wat je allemaal aan het doen bent geweest de eerste dagen en vooral een deel van het "waarom". Hier zitten 3 theorietoetsen aan vast, IAB, C+kinderen en DE, en een heel scala aan Orientatieopdrachten, een presentatie etc.  Daarnaast zit er een deel psychiatrie, communicatie, verwerken van werk en andere tips en tools voor de praktijk in.
Als je dat allemaal afsluit volgt er nog een praktijk-examen waarin je mag laten zien dat je in staat bent om een verpleegkundige op een goede, efficiente hygienische manier kunt assisteren, dat je kunt communiceren met het slachtoffer, omstanders, collega's en de meldkamer, en dat je bij een aantal handelingen de leiding kunt nemen.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


EmergencyMan

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 21 september 2009, 21:39:08
Hey allemaal!  :)
dit is misschien een late reactie.
maar ik heb 1 vraag.

*Als je op de ambulance zit als verpleegkundige kan je dan ook als chaffeur een opleiding volgen zodat je dan beide kan doen,
in een afwisselende dienst?

want vanaf me 8ste dacht ik al dat ik op de ambulance iets wilde doen, maar toen ik op een open dag van de ambulance was begon ik te twijfelen over welke op leiding ik zou doen aangezien de verpleegster tegen me had gezegd dat wat zij deed ook heel leuk is om te doe.

want ik ga na de zomervakantie een verpleeg opleiding volgen op het MBO maar ik zou niet weten wat leuker is,
aangezien ik de laatste tijd ook denk om verpleger te worden
dus vandaar die vraag

misschien dat iemand me met die vraag kan helpen?

MVG EmergencyMan