Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 117335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #430 Gepost op: 22 mei 2015, 13:10:11
Citaat van: Rickvb link=msg=1351772 date=1432275907
Sowieso zou ik ervoor zorgen dat in eerste instantie alle middelen gereed zijn/liggen om offensief buiten op te treden. Hierna de mogelijkheden bekijken om offensief buiten toe te passen, al dan niet met een waterkanon.

Een belangrijk punt wat je daar maakt.
Zo hoorde ik van insiders uit Harderwijk dat men, bij die laatste grote brand daar, nadat de slangen op de brandkraan waren gekoppeld moest ervaren dat er geen water uit die brandkraan kwam.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #431 Gepost op: 22 mei 2015, 16:11:47
Ik zou de eerste aanval toch doen met lage druk. Direct afleggen vanaf het voertuig, en als het even kan ervoor zorgen dat de waterwinning op orde is. Ga je tijdens de eerste aanval merken/zien dat je geen overwicht gaat krijgen op de brand moet je je gaan afvragen of het zinvol is om de aanval door te zetten, en dat de aandacht inderdaad naar de omliggende panden moet gaan. Schaal dan ook meteen door op naar grote of zeer grote brand, want je gaat dan toch een klus krijgen waar je handjes voor nodig gaat hebben.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #432 Gepost op: 22 mei 2015, 17:02:39
Citaat van: Thor link=msg=1351803 date=1432293011
Een belangrijk punt wat je daar maakt.
Zo hoorde ik van insiders uit Harderwijk dat men, bij die laatste grote brand daar, nadat de slangen op de brandkraan waren gekoppeld moest ervaren dat er geen water uit die brandkraan kwam.

Waarom? Je plaatst toch eerst het opzetstuk en controleert dan toch eerst of er water uit komt? Nogal onhandig om eerst alle slangen uit te gaan leggen en dan pas te testen of het werkt. Ik ben geen brandweerman, maar zelfs ik weet dat het zo werkt.  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #433 Gepost op: 24 mei 2015, 23:19:36
Citaat
de rookgassen zoeken de weg van de minste weerstand en dat is in dit geval richting die opening, waardoor het mogelijk lijkt dat de vuurhaard nog enigszins beperkt is. Gezien het rookbeeld op andere foto's was alleen de zuurstof een probleem en dan ben ik bang dat je met een waterkanon weinig gaat beginnen.
Maar zoals uit de beelden bleek was er aan de achterzijde al ingezet met LD, en ventileerde de brand zich zelf ook al via de hoofd entree. En uitstroom is ook instroom. Dus aan de voorzijde bij de uitslaande brand zuigt de brand zijn eigen zuurstof aan. Zuurstof was dus geen probleem meer, maar om de brand beperkt te houden ben ik benieuwd of de inzet van een waterkanon via de uitstroomopening aan de voorzijde niet veel effectiever was geweest als het spuiten in in de vlammen die op een later moment uit het dak komen.Bedenk dat 1000 L. voor enkele minuten met 8 bar een enorm koelend vermogen heeft en de de brandhaard op de BG zeker laat inzakken.
Citaat
krijgen op de brand moet je je gaan afvragen of het zinvol is om de aanval door te zetten, en dat de aandacht inderdaad naar de omliggende panden moet gaan.
Klopt, maar de oorzaak aanpakken voorkomt dat je uitbreidingsgevaar hebt. Nu schakelen we heel snel over op nat houden van naastgelegen panden, terwijl het aanpakken van de brand zelf met veel slagkracht een veel sneller en beter effect kan hebben.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guest12562

  • Gast
Reactie #434 Gepost op: 25 mei 2015, 06:36:52
Daarom lijkt mij het toch een zorgvuldige keuze om beide opties op te pakken.

Stel dat je besluit dat defensief buiten de beste optie lijkt te zijn, maar dat je toch nog twijfels hebt, dan zou ik achteraf toch balen als ik het toch niet heb geprobeerd om offensief binnen toe te passen. In dit geval staat het gebouw los dus je hebt wat ruimte en speling qua tijd lijkt me.
Koelend vermogen is in dit geval hetgeen waar het om gaat, als je dit snel kunt opbouwen en leveren dan is het zeker een poging waard. Een eventuele snelle omschakeling naar defensief buiten moet je dan zeker wel op gaan bouwen en klaar hebben leggen mocht offensief binnen echt niet gaan.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #435 Gepost op: 25 mei 2015, 07:27:55
Citaat van: Thor link=msg=1351803 date=1432293011
Een belangrijk punt wat je daar maakt.
Zo hoorde ik van insiders uit Harderwijk dat men, bij die laatste grote brand daar, nadat de slangen op de brandkraan waren gekoppeld moest ervaren dat er geen water uit die brandkraan kwam.
Dan heeft men betreffende brandkraan, als ie normaal al voldoende debiet zou leveren, niet conform procedure in gebruik gesteld. Dan zou dit niet zijn gebeurd. Maar ach.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #436 Gepost op: 25 mei 2015, 11:03:35
Citaat van: tower-ladder link=msg=1352217 date=1432502376
Maar zoals uit de beelden bleek was er aan de achterzijde al ingezet met LD, en ventileerde de brand zich zelf ook al via de hoofd entree. En uitstroom is ook instroom. Dus aan de voorzijde bij de uitslaande brand zuigt de brand zijn eigen zuurstof aan. Zuurstof was dus geen probleem meer, maar om de brand beperkt te houden ben ik benieuwd of de inzet van een waterkanon via de uitstroomopening aan de voorzijde niet veel effectiever was geweest als het spuiten in in de vlammen die op een later moment uit het dak komen.Bedenk dat 1000 L. voor enkele minuten met 8 bar een enorm koelend vermogen heeft en de de brandhaard op de BG zeker laat inzakken. Klopt, maar de oorzaak aanpakken voorkomt dat je uitbreidingsgevaar hebt. Nu schakelen we heel snel over op nat houden van naastgelegen panden, terwijl het aanpakken van de brand zelf met veel slagkracht een veel sneller en beter effect kan hebben.

En uitstroom is ook instroom. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Lucht die wordt opgewarmd zet uit, als de luchtdruk binnen hoger wordt dan de luchtdruk buiten krijg je uitstroom en naarmate het verschil in luchtdruk tussen binnen en buiten hoger wordt gaat het harder uitstromen.

de inzet van een waterkanon Alhoewel in iedere autospuit een waterkanon toch voor het grijpen ligt worden waterkanonnen maar betrekkelijk weinig bij de aanvang blussing ingezet. Is de stap tussen de eerste inzet middels HD en een waterkanon soms nog even te groot of speelt het gebrek aan bluswatercapaciteit een rol ?
Waterkanonnen worden in de regel pas veel later ingezet, meestal als mosterd na de maaltijd, pas als er (na geruime tijd) voldoende bluswateraanvoer geregeld is.
Ook bij de branden in Leeuwarden, Alkmaar en (mogelijk ook) Purmerend kun je de zelfde vragen stellen als je nu doet mbt Zwolle.

Even om de discussie over brandbestrijding weer aan te zwengelen.
Graag julie gedachte hier over.

Het is overigens wel jammer dat er niet meer gedachten naar aanleiding van jouw punt worden geventileerd !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #437 Gepost op: 25 mei 2015, 12:16:21
Citaat van: Thor link=msg=1352256 date=1432544615
En uitstroom is ook instroom. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Lucht die wordt opgewarmd zet uit, als de luchtdruk binnen hoger wordt dan de luchtdruk buiten krijg je uitstroom en naarmate het verschil in luchtdruk tussen binnen en buiten hoger wordt gaat het harder uitstromen.

Een brand zuigt altijd zijn zuurstof via de makkelijkste manier aan, en zal die lucht via de grond aanzuigen zeker bij een grote deur. Vandaar uit zal dus altijd koele lucht aan worden gezogen, en de alle onderste rookgaslaag enigszins worden gekoeld. Je zult dus altijd je ventilatie houden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #438 Gepost op: 25 mei 2015, 13:16:34
Citaat
Het is overigens wel jammer dat er niet meer gedachten naar aanleiding van jouw punt worden geventileerd !
Topic is ventilatie gecontroleerd  ;D ;D
Ik had de hoop hier met collega's te kunnen sparren over inzettactiek, met dit plaatje als voorbeeld.
Wat mij vooral bezig houdt is het altijd maar inzetten op nat houden van naast gelegen panden, terwijl in mijn ogen de beste manier om uitbreiding te voorkomen het aanpakken van de brand zelf is. Als je al te weinig water hebt om de brandhaard aan te pakken, hebben je meestal ook te weinig om een  uitbreiding te stoppen. In dit geval heeft de afstand tussen de gebouwen een groter effect gehad op het niet overslaan van de brand als de stralen van de HW en AL.
Hier het effect van offensieve buitenaanval en de gevolgen in het pand...
https://www.youtube.com/watch?v=6lkM2AsZqlM
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #439 Gepost op: 25 mei 2015, 13:21:39
Citaat
Dat filmpje van de brand aan de Westvlietweg in Den Haag is wat dat betreft erg mooi: daar moet door de 'plotselinge' uitslaande brand een hoogwerker gekoeld worden........
Daarover verschillen de meningen  0098, maar wat daar meer mee speelde was de harde wind die ongustig op het pand stond, het ongecontoleerd openen van ramen en een "gebrek" aan bluswater met open water op 80 m afstand 998765
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar