Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 369410 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1190 Gepost op: 24 mei 2015, 11:39:31
En nog even voor de duidelijkheid:

Wat verandert er?
De inmiddels aangepaste Wegenverkeerswet schrijft voor dat voor zwaardere verkeersovertredingen - dus niet de Wet Mulder-bekeuringen - de daadwerkelijke bestuurder ten tijde van de overtreding kenbaar moet worden gemaakt. Om deze reden vraagt het CJIB in het nieuwe regime aan de kentekenhouder om de gegevens van de bestuurder op te geven die de overtreding heeft begaan.

Wat is de procedure?
Omdat het verhuur- of leasebedrijf niet weet wie op het moment van de overtreding daadwerkelijk in de auto reed, is met het CJIB en het OM een procedureafspraak gemaakt: verhuur- en leasemaatschappijen moeten aan het CJIB de contactgegevens van hun lessee/huurder doorgeven, waarna het CJIB de betreffende partij aanschrijft. Via de lessee/huurder komt het CJIB dan aan de gegevens van de daadwerkelijke bestuurder op het moment van de overtreding.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1191 Gepost op: 24 mei 2015, 12:03:43
Thanks Red!  O0

Over dat VOG.... ja en nee. Het negeren van een rood kruis kan/zal een aantekening opleveren, maar ik kan me weinig beroepen bedenken waarin deze aantekening een belemmering zal vormen voor het verkrijgen van een VOG. Ik ben wel voor het 3 strikes out systeem, 3x een rood kruis = inleveren rijbewijs.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1192 Gepost op: 24 mei 2015, 12:15:47
Daadwerkelijke bestuurder? Degene wie de auto op dat moment in zijn of haar bezit heeft van de leasemaatschappij. Het kan net zo goed de partner zijn. Zelfde geldt voor particulieren. Als er op kenteken geschreven wordt zal de beschikking gestuurd worden naar de eigenaar van het voertuig. Er kan niet aangetoond worden wie daadwerkelijk de overtreding begaan heeft, behalve als er een foto gemaakt wordt van de bestuurder.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1193 Gepost op: 24 mei 2015, 14:40:11
Corrigeer me als ik het fout heb maar volgens mij is als je de 1e keer een rood kruis negeert € 230,00 en pas bij een vervolg keer c.q. vervolg keren dat het via het CVOM gaat.
Heb daar van een verkeersdienst medewerker die ik volg een tweet over voorbij zien komen 2 à 4 maanden geleden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1194 Gepost op: 24 mei 2015, 14:45:01
Corrigeer me als ik het fout heb maar volgens mij is als je de 1e keer een rood kruis negeert € 230,00 en pas bij een vervolg keer c.q. vervolg keren dat het via het CVOM gaat.
Heb daar van een verkeersdienst medewerker die ik volg een tweet over voorbij zien komen 2 à 4 maanden geleden.
Dat heb je deels goed/fout. Voor een first-offender zal het inderdaad €230,- kosten, maar dat wordt wél door het CVOM bepaald.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1195 Gepost op: 24 mei 2015, 14:48:13
Dank je wel Frank  O0 Is mijn plaatje nu weer compleet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1196 Gepost op: 24 mei 2015, 15:06:45
Citaat van: koenb link=msg=1352139 date=1432462547
Daadwerkelijke bestuurder?
Misschien lees je het niet goed, of ben je een beetje eigenwijs, maar de kentekenhouder en de "huurder" zijn wettelijk verplicht om de bestuurder kenbaar te maken. In de links die ik geplaatst heb valt dat ook terug te lezen.... Er zal een strafbeschikking gestuurd worden en daarbij een formulier om de daadwerkelijke bestuurder kenbaar te maken. De tenaamgestelde heeft dan dus de keuze. Of zelf betalen en de aantekening krijgen, of aangeven wie de bestuurder geweest is, en dan gaat de beschikking daarheen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1197 Gepost op: 24 mei 2015, 15:23:15
Sorry, Ik had daar even overheen gelezen. Maar stel, in de praktijk zou het dus kunnen dat de eigenaar van het voertuig meerdere malen in overtreding is geweest en krijgt de beschikking op kenteken. Daar kan hij dus aangeven wie de daadwerkelijke bestuurder was ten tijde van de overtreding. Nu heeft meneer al een aantal keren deze overtreding begaan en weet dat het boetebedrag hoger gaat worden, of het rijbewijs eventueel wordt ingevorderd in de toekomst. Dan zou hij kunnen aangeven, in overleg, dat zijn partner dat moment reed en de partner dus de aantekening krijgt? Meneer gaat dan op dat moment vrij uit.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1198 Gepost op: 24 mei 2015, 15:31:46
Tja... dat zou je in het ergste geval kunnen doen inderdaad.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #1199 Gepost op: 1 juni 2015, 22:25:18
Niet de eerste keer dat er een motorvoertuig tegen deze slagboom aanrijdt en dus de rode kruizen boven de rijbanen negeert.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24106739/__Motorrijder_knalt_op_slagboom__.html

https://www.youtube.com/watch?v=213DD-mluBM
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam