Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 153842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #160 Gepost op: 7 april 2010, 10:33:58
In het laatste geval krijg je natuurlijk een zelfde soort situatie als met de BMH, behalve dat deze 'verlengde SOSA' georganiseerd en geregeld wordt door Ambulancezorg Nederland. Dan is het niet zo dat het initiatief vanuit een bepaalde hogeschool komt, maar dus écht van de werkvloer.

De opleiding BMH komt écht van de werkvloer. Het is niet een school die dit bedacht heeft.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #161 Gepost op: 7 april 2010, 10:45:39
De opleiding BMH komt écht van de werkvloer. Het is niet een school die dit bedacht heeft.

De vraag naar een verkorte en meer efficiënte opleiding tot ambulanceverpleegkundige komt écht van de werkvloer, ja. Wat hebben de HU en HAN daarop bedacht? Een opleiding waarmee je ambulancehulpverlener wordt. Geen BIG-registratie, geen verpleegkundige achtergrond en geen ervaring.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


AED

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Kaderinstructeur EHBO i.o. / EHBO'er
Reactie #162 Gepost op: 7 april 2010, 14:13:46
Update BMH,

Zaterdag 24 april wordt er het een en ander duidelijk gemaakt
op de HAN (opendag) over de BMH. Locatie Nijmegen.
Zie blog en site HAN.
Ik ben benieuwd!

groet, AED


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #163 Gepost op: 7 april 2010, 16:10:30
De vraag naar een verkorte en meer efficiënte opleiding tot ambulanceverpleegkundige komt écht van de werkvloer, ja. Wat hebben de HU en HAN daarop bedacht? Een opleiding waarmee je ambulancehulpverlener wordt. Geen BIG-registratie, geen verpleegkundige achtergrond en geen ervaring.

Ik vraag me dan wel af welke werkvloer..... gezien alle lacunes in de structuur, benaming, instroomeisen en big REGISTRATIEPROBLEMATIEK EN ONTBREKEN VAN VERPLEEGKUNDIGE TITEL KAN HET IDEE VAN DE WERKVLOER DUS WEER TERUG NAAR DE DNEKTANK...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #164 Gepost op: 7 april 2010, 16:26:03
Ik vraag me dan wel af welke werkvloer..... gezien alle lacunes in de structuur, benaming, instroomeisen en big REGISTRATIEPROBLEMATIEK EN ONTBREKEN VAN VERPLEEGKUNDIGE TITEL KAN HET IDEE VAN DE WERKVLOER DUS WEER TERUG NAAR DE DNEKTANK...

Er blijft een knopje steken. Goedkoop toetsenbord..?

Ik haal mijn informatie uit het rapport over de BMH, link op de vorige pagina. Daar staat duidelijk dat er vanaf de werkvloer een vraag is gekomen naar een kortere en meer efficiënte opleiding tot ambulanceverpleegkundige. Een pagina later staat er dat ze aan het werk zijn gegaan en een opleiding tot ambulancehulpverlener hebben gecreëerd. Het maakt me niet uit of 'de vraag van de werkvloer' klopt of niet, het is alleen zo dat er blijkbaar niet geluisterd is naar de vraag van die werkvloer en daardoor zitten we nu met een min of meer 'ongewenste' opleiding.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #165 Gepost op: 8 april 2010, 20:42:16
Bas,

Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...


EdM0

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 8 april 2010, 21:05:55
Ook ik heb voor de keuze gestaan BMH of HBO-V. ik wil later graag gaan werken als Ambulanceverpleegkundige maar kan me niet voorstellen dat dat in die 4 jaar mogelijk is.  Omdat de BMH nog zowat in de kinderschoenen staat heb ik op safe gespeeld en heb gekozen voor HBO-V. Ook hier kan je in het laatste jaar de differentiatie acute zorg doen. Vooral de brede basis van de HBO-V spreekt mij enorm aan. Iets wat je later erg nodig gaat hebben.

Als ik dan eenmaal mijn HBO-V op zak heb, kan ik altijd nog kijken naar de opleiding BMH. Dan zijn er ook meer verhalen uit het werkveld en heb je toch een duidelijk beeld van de opleiding.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #167 Gepost op: 8 april 2010, 21:46:04
Bas,

Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...


Ik kan je vertellen dat in onze regio (Haaglanden) men echt géén medewerking gaat verlenen. En dat echt niet alleen maar een paar personeelsleden die er zo over denken....  ;)

Het blijft afbraak van je kwaliteit....  >:(
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #168 Gepost op: 8 april 2010, 22:01:49
Bas,

Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...

Is het zo dat, wanneer de opleiding toestemming krijgt om te beginnen (en moet dat van een minister komen? Zo ja, welke?) er automatisch een BIG-registratie geregeld is? Zoals ik het heb geïnterpreteerd - ik haal mijn informatie ook van de open dag - staat de toestemming los van de BIG-registratie en is het nog de vraag of dat laatste wel geregeld kan worden, zelfs als de toestemming voor het starten van de opleiding al gegeven is.

Ik kan je vertellen dat in onze regio (Haaglanden) men echt géén medewerking gaat verlenen. En dat echt niet alleen maar een paar personeelsleden die er zo over denken....  ;)

Het blijft afbraak van je kwaliteit.... >:(

Daar ben ik het geheel mee eens. Ik vraag me ook af of er überhaupt ambulancediensten zijn die hieraan meewerken. Het schijnt allemaal zo anti te zijn..
Ik heb een aantal ambulanceverpleegkundigen gesproken over deze opleiding en de stagiar(e)s die ze eventueel zouden krijgen; de meeste reacties zijn gewoon negatief. Bovendien zijn láng niet alle ambulanceverpleegkundigen geschikt om op te leiden en is er vaak helemaal geen plaats voor een derde man in de ambulance.
De reacties die niet negatief zijn, zijn van de mensen die nog nooit hebben gehoord van de BMH. Ik denk dat je minstens een beetje naamsbekendheid moet hebben voordat je begint met een totaal nieuwe opleiding..

Even een ander punt: wanneer je iemand 3000 uur stage laat lopen, laat je de opleiding voor een groot deel afhangen van de mensen bij wie de BMH'er stage loopt. Dat betekent dus dat alle verkeerde dingen die bijv. een ambulanceverpleegkundige doet, overgenomen worden door de BMH'er, die dus alle fouten gaat overnemen van diegenen bij wie hij stage loopt....
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #169 Gepost op: 9 april 2010, 01:13:18
Bas,

Als de opleiding daadwerkelijk doorgaat, want dat is nog niet het geval, dan zal de opleiding BIG GEREGISTEERD worden. Ik sprak gister een man uit de organisatie en zelf ook ambuverpleegkundige. De opleiding kan nu nog niet BIG zijn omdat het nog niet zeker is dat het doorgaat. Mocht deze opleiding doorgaan, na goedkeuring van de minister, dan staat daar uiteraard een BIG reg aanvast. Logisch. Ervaring doet men op tijdens de stages. Het is een praktische opleiding waarbij men bijna 3000 uur stage loopt in 4 jaar. De vooruitzichten op het werkveld zijn groot. Dit heeft men onderzocht dmv een groot marktonderzoek waar men ook steun vanuit het werkveld kreeg(men is vooral medisch bezig en niet verpleegkundig). U bent slechts een klein deel van de massa (personeel)die hier "fel" op tegen is. Ik respecteer dat aangezien het uw mening is. Mocht deze opleiding doorgaan, dan zou ik, als ik u was, mij toch gaan verdiepen in de werkwijze van de opleiding(waarschijnlijk krijgt u deze verdieping aangereikt). U krijgt hoogstwaarschijnlijk stagaires onder uw hoede die u moet opleiden...





Ik heb zometeen met mijn afstudeerstage op de ambulance erbij 2500 er stage- uren op zitten. Ik ben niet in staat de verantwoordelijkheden te kunnen dragen die een ambulanceverpleegkundige heeft. Dit wil ik ook niet. Daarnaast ben ik meteen de laatste van mijn soort die zoveel stage heeft gelopen, het jaar naast ons kreeg namelijk eerst weer een jaar theorie, omdat bij ons bleek dit moeilijk te combineren was en faalde.

Medisch zegt u? Medische diagnosen en behandelingen zijn vooralsnog voorbehouden aan mensen met een universitaire master en dr. voor hun naam. De rest van ons wordt schriftelijk of in directe zin onder supervisie gezet van zo'n dr. man/ vrouw. Dit is mogelijk omdat verpleegkundigen naast een gedegen opleiding veel ervaring hebben opgedaan in een specifiek werkgebeid. niet een hbo cursus van 4 jaar. Daarnaast bestaat een groot deel van de ambulancezorg op verpleegkunde en is de studie dus een afbraak van kwaliteit, want hoe wilt u dat opvangen?

gegroet,

*Sarcasme aan*
Een domme HBO-ver die niet in staat is in 4 jaar op een ambulance te komen.
*sarcasme uit*
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.