Verhoogde kans op kanker voor brandweer

Auteur Topic: Verhoogde kans op kanker voor brandweer  (gelezen 11530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2015, 23:47:47
Citaat
Vanuit jou redenatie gezien is dat niet nodig want 30 jaar daarvoor deden we dat ook niet.....
Nee dat bedoel ik juist niet !
Maar er is nu opeens heel veel aandacht voor een onderzoek dat in Amerika is uitgevoerd.
En we weten allemaal dat:
-de gemiddelde amerikaan iets ongezonder leeft als een Europeaan
-de brandweer in de VS op soms iets anders omgaat met het gebruik van Persoonlijke Beschermingsmiddelen en dan met name Adembescherming
-dat ook in Amerika veel brandweermensen er een tweede carrière op na houden om goed te kunnen leven of de kinderen te kunnen laten studeren.Dus wat voor werk doet hij dan en waar komt hij mee in aanraking?
- dat het dus heel kort door de bocht is om dan de resultaten van het NIOSH onderzoek ook maar even zonder meer voor ons te laten gelden
Dus dat we aandacht moeten hebben voor ons gezondheid ja, en dat we arbeidshygiëne op een hoger level moeten brengen, eens!
Maar als ik de filmpjes zie die nu rond gaan over de nieuwe Scandinavische werkwijze schiet ik in de lach.
https://www.youtube.com/watch?v=IV2ZsZ6WJMc
Ik zie het al gebeuren in mijn verzorgingsgebied in de Randstad......Doe even normaal !
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2015, 07:36:01
Sow, dat is pas een aanpak in Scandinavië .

Ik voorzie een gouden toekomst voor de ondersteunende afdeling die alle materialen na een uitruk weer in orde gaat maken.

Wellicht iets voor het 2e loopbaan beleid?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2015, 11:49:24
Ach ik kan me een paar maanden geleden nog herinneren dat een Amerikaanse geleerde in een talkshow even kwam uitleggen dat melk heel erg slecht is voor de mens dat je er verschrikkelijk ziek van kan worden en dat het eigenlijk verboden moet worden. En alles onderbouwd met een onderzoek wat er in de VS was uitgevoerd.
En wie drink er nu geen melk meer in Nederland? Oftewel, soms moet je kritisch zijn als zogenaamde onderzoeken gepresenteerd worden, en de onderzoeker het presenteert als zijn waarheid.
Let op: ik ontkent dus niet dat we met zijn allen beter om moeten gaan met arbeidshygiëne, dat we onze persoonlijke beschermingsmiddelen moeten gebruiken waar ze voor zijn, en dat ik als instructeur brandbestrijding niet even in de rook moet gaan zonder masker om even snel iets te doen(deed ik toch al niet) en het reinigen van je bluskleding, apparatuur en je lichaam van levensbelang is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 13 september 2015, 18:57:18
"Zeker 130 brandweerkazernes moeten aangepast worden om ervoor te zorgen dat ze aan de eisen voldoen om brandweerlieden te beschermen tegen kankerverwekkende rook en roet. ..."

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/4124724/zeker-130-brandweerkazernes-voldoen-niet-veiligheidseisen.html
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 15 september 2015, 22:06:20
Burgemeester Amsterdam wil kanker als erkende beroepsziekte bij de brandweer
Van Daan Jansen – 15 september 2015

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan wil dat kanker een erkende beroepsziekte wordt bij de brandweer. Daarmee reageert hij op de nieuwe inzichten die zijn ontstaan bij de brandweer over de verhoogde kans op verschillende soorten kanker onder brandweermensen, waar ons dossier Ziek door het werk zich momenteel op richt.

Lees meer en kijk video van tv programma De Monitor op: http://demonitor.ncrv.nl/ziek-door-mijn-werk/update-burgemeester-amsterdam-wil-kanker-als-erkende-beroepsziekte-bij-de-brandweer
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #25 Gepost op: 16 november 2015, 13:40:15
Het volgende NIOSH Science blog is in dit kader ook interessant:

http://blogs.cdc.gov/niosh-science-blog/2015/11/06/medical-mystery5b/

Workplace Medical Mystery Solved: Fire Training Officer Lands in Hospital with a Distressing Lung X-Ray


Citaat van: tower-ladder link=msg=1368452 date=1440362202
Is dat echt zo? Als ik kijk naar mijn loopbaan:
roken in de wacht was heel gewoon, dus je rookte gratis mee, zelfs op de terug weg in de autospuit. Je bluskleding hing gewoon in de uitrukhal, naast de voertuigen en van een afzuigsysteem aan de uitlaat had nog niemand gehoord. Elke ochtend voertuigen starten en de diesel trok in je bluskleding. Zwarte helm was stoer, had ik zeker geluk, want hij was al nieuw in zwart geleverd  ;D, maar je deed wel tien jaar met dezelfde wollen nekflap in je helm, en die werd nooit gewassen.
Na de brand als de rook weg was liep je nog zonder ademlucht het pand door, om de laatste zaken te controleren.
 
En was er niet een onderzoek geweest die ook vraagtekens stelde bij de effecten van oefenrook, hebben we ook jaren lang gewoon door heen gelopen als je een oefening voor bereidde.[/glow]

En dan doe je prive ook wel eens wat dingen, niet brandweer gerelateerd waar je iets kan oplopen, inademen etc. Zelfs het schuren van je eigen raamkozijnen en of gipswanden komt een fijnstof vrij waarbij je eigenlijk een stofmasker moet dragen.
Dus brandweerlieden een verhoogde kans op kanker, ja maar in relatie tot welke andere beroepsgroep, en is het dan echt veroorzaakt door werkzaamheden bij brand of zou het ook kunnen zijn dat andere oorzaken een rol spelen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2016, 07:33:05
Citaat
Vieze pakken moeten voortaan meteen na de brand worden uitgedaan en opgeborgen in speciale rode zakken. Bij terugkomst in de kazerne moeten de mannen en vrouwen zo snel mogelijk douchen.

De nieuwe regels zijn soms een hoop gedoe, erkent hij. Je moet je schoenen afspoelen, spullen schoonmaken, een mondkapje op, speciale handschoenen aan, uit de wind gaan staan. En dat allemaal nog op de plaats van de brand.

Hoe groot de risico's van de vieze pakken precies zijn, is nog niet voldoende onderzocht.

http://nos.nl/artikel/2092237-bij-de-brandweer-is-schoon-het-nieuwe-stoer.html

Meer uitleg over aanschaf speciale wasmachines, extra bluskleding en extra kosten voor logistiek personeel - vanaf min.2.44 min

http://www.npo.nl/nos-journaal/12-03-2016/POW_02990388


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2016, 18:56:05
In opdracht van Brandweer Nederland heeft het Kenniscentrum Arbeidsveiligheid, onderdeel van het IFV, het onderzoek "Rook als beroepsrisico bij de brandweer" uitgevoerd. Het kenniscentrum trekt uit het onderzoek de conclusie dat vooralsnog het bewijs ontbreekt dat brandweermensen in verhoogde mate kanker ontwikkelen. Echter, het is niet uit te sluiten dat rook toch een belangrijke risicofactor is voor de gezondheid van brandweermensen.

Uit (buitenlandse) onderzoeken komt naar voren dat bepaalde kankersoorten relatief meer voorkomen bij brandweermensen. De resultaten laten echter geen causaal verband zien en er kan niet onomstotelijk worden geconcludeerd dat blootstelling aan rook leidt tot een grotere kans op het krijgen van bepaalde vormen van kanker. Daarvoor is nader onderzoek noodzakelijk, zo staat in het rapport te lezen. Brandweer Nederland ziet het als haar verantwoordelijkheid dit nader onderzoek uit te (laten) voeren.

http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/kopie-programmaraden-0/kopie-nieuws-0/@42692/publicatie-rapport/
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2016, 19:08:29
We hebben een nieuwe hype te pakken zonder wetenschappelijke onderbouwing!?

Hoe doet een beroepskorps dat na een brand? Hebben ze reservepakken bij zich of pas inzetbaar als alles omgewisseld is op de kazerne?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2016, 19:42:26
Ik hoop dat de brandweerbazen, inspectie en kenniscentrum Arbeidsveiligheid van IFV kennis nemen van onderstaande wetenschappelijke publicaties. Zaadbalkanker bij brandweermannen:

Citaat
1. Giles, 1993
2. Aronson et al., 1994
3. Bates and Lane, 1995
4. Golden et al., 1995
5. Bates et al., 2001
6. Stang et al., 2003
7. Ma et al., 2005
8. LeMasters et al., 2006
9. Ma et al., 2006
10. Bates, 2007
11. Straif et al., 2007
12. Kang et al., 2008

Mijn advies alle Nederlandse brandweermannen preventief castreren.