Openbare Orde Teams politie Noord-Nederland groot succes

Auteur Topic: Openbare Orde Teams politie Noord-Nederland groot succes  (gelezen 7745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2013, 09:03:35
Ze mogen voor mijn part ook een VIT (voetbal interventie team) gaan formeren, want daar loopt het steeds meer uit de klauwen. Zelfs bij amateurvoetbal kan men zich niet meer gedragen. Wat is er dan nog "amateur "aan ?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21349242/__FOTO_Weer_mishandeling_voetbal__.html
Schijnbaar niks geleerd sinds dood grensrechter.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #21 Gepost op: 5 maart 2013, 17:11:11
De discussie gaat erom wat de BPZ zelf kan / zou moeten kunnen behappen en wat je over laat aan kwaliteitsgroepen. Ik zie persoonlijk meer in betere opleiding en training voor iedere BPZ'er voor groepsgewijs optreden + gebruik lange lat t.b.v. openbare orde verstoringen, in plaats van het oprichten van aparte clubs.

Nou het is bekend dat dat bij politie Nederland niet gaat lukken. We willen allemaal meer training en opleiding. Daarvoor is geen tijd en geen geld en geen capaciteit. Tevens zijn sommige collega's niet geinteresseerd in horeca.
Daarom is het OOT dus goed bedacht. Het werkt gewoon, want "zonder" werkte het dus niet. En daar gaat het dus om. Het OOT is kleinschalig, extra getraind en heeft toch een grote meerwaarde. O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2013, 13:39:52
Dit is de oude kijk op de ME. De nieuwe flex ME is juist ook inzetbaar in de lagere geweldsspiraal. Amsterdam en een aantal andere regios gebruikten dit concept al jaren en ook de andere eenheden gaan hierop over. De politie-academie leidt nu ook in dit concept op. Dit omdat riotcontrol/"harde ME" maar zelden wordt ingezet, maar er genoeg situaties zijn waar extra mensen en extra getrainde mensen goed inzetbaar zijn. De verwachting is ook dat de teams als waar dit topic over gaat over enige tijd als flex ME gaan werken dan wel opgaan in flex ME (de parate eenheid). Hierdoor zijn de werkwijzen in de eenheden straks hetzelfde.
M.i. moet de BPZ dit tot op een zeker niveau gewoon zelf kunnen behappen. Als je verder structurele problemen in de uitgaansgebieden hebt dan bestaan daar al openbare orde getrainde mensen voor: de ME. Het zijn gewoon politiemensen, maar wel politiemensen die weten hoe ze om moeten gaan met openbare orde verstoringen, die groepsgewijs kunnen optreden én die de mogelijkheid hebben om op te schalen naar 'het harde pak' wanneer de vriendelijke aanpak is uitgewerkt. Dat dit alles behalve een nieuw idee is, is al jaren te zien in Amsterdam. Helaas hebben veel mensen nog het klassieke beeld van de ME in hun hoofd zitten, waardoor dit al snel al een te zwaar middel wordt gezien. Gemiste kans als je het mij vraagt. Dit kost alleen maar weer meer tijd en geld.

Zoals je in mijn eerdere reactie kunt lezen, pleit ik ook voor meer flexibele en laagdrempelige inzet van ME TDMdR :) Mijn reactie ging erover dat de BPZ niet zondermeer in het hogere geweldsspectrum kan acteren, terwijl de ME in het lagere én hogere geweldsspectrum kan optreden. Maar ik denk wel dat inzet van ME bij horeca-avonden altijd in aanvulling op de BPZ moet zijn, vanwege lokale kennis van objecten en subjecten. En dat je die BPZ dan verder toerust voor openbare orde situaties lijkt me geen overbodige luxe.

Nou het is bekend dat dat bij politie Nederland niet gaat lukken. We willen allemaal meer training en opleiding. Daarvoor is geen tijd en geen geld en geen capaciteit.

Tsja, een AMOK training voor iedereen kan kennelijk wel. Even in perspectief: een AMOK situatie komt vrijwel nooit voor, terwijl wekelijks collega's geconfronteerd worden met lastige groepen. Het is natuurlijk maar net waar je op wilt investeren (niet dat ik tegenstander ben van AMOK training hoor, voordat ik dat moet gaan verdedigen ;))

Maar goed, zo lang de BPZ onvoldoende is toegerust en de ME er niet voor wordt ingezet, is dit een mooie oplossing. Ik heb ook geen moment de effectiviteit van dergelijke teams ter discussie gesteld, alleen vind ik dat het niet zou moeten hoeven O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #23 Gepost op: 9 maart 2013, 19:10:46
Vanavond zendt Nieuwsuur een item over dit onderwerp uit.

Citaat
Strenge aanpak uitgaansgeweld werkt

Toegevoegd: zaterdag 9 mrt 2013, 13:42
Uitgaansgeweld in Nederland haalt steeds vaker het nieuws. Arnhem heeft er een wapen tegen: Openbare Orde Teams, speciaal getrainde politiemensen, opvallend gekleed en alom aanwezig. Daarmee heeft de stad het aantal incidenten en aanhoudingen flink verminderd. Nieuwsuur volgde zo'n team op een zaterdagavond.

Verschillende methoden
In Nederland is niet bekend hoeveel geweldsincidenten in het uitgaansleven voorkomen. Dat wordt simpelweg niet geregistreerd. Er bestaan bovendien veel verschillende methoden om uitgaansgeweld in te dammen of te voorkomen. In iedere stad en ieder dorp is het weer anders. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van versoepeling of juist het strikter toepassen van sluitingstijden, van cameratoezicht en het inzetten van felle verlichting in geval van incidenten.

Zero-tolerance
Omdat gemeenten er geen geld voor uittrekken, is weinig bekend over wat er in een stad of dorp effectief is. Wel is uit onderzoek gebleken dat strenger en duidelijker optreden door de politie helpt. Zo is in Arnhem het Openbare Orde Team OOT bedacht. In 2008 tijdens rellen na de EK-wedstrijd tegen Rusland raakte de politie daar de macht over de straat kwijt. Het zero-tolerance-beleid en de gerichte politie-inzet die Arnhem sinds 2009 hanteert, blijkt effectief. Ook Groningen heeft in 2011 een OOT-team ingesteld dat goed werkt. De inzet wordt een succes genoemd.

OOT-teams
Het verschil met een normaal politieteam is dat het OOT-team is opgeleid en uitgerust om uitgaansgeweld tegen te gaan. De agenten van het team staan constant met elkaar in contact. Ze hebben oortjes in plaats van portofoons en ze zien er ook anders uit. Ze dragen een 'stoerder' uniform, hebben een speciale wapenstok en werken samen met agenten te paard en op de fiets.

Ook hebben de agenten contact met portiers en maken ze al vroeg op een avond contact met het uitgaanspubliek. Het team laat zich uitdrukkelijk zien, spreekt mensen onmiddellijk aan en probeert incidenten voor te zijn. Nieuwsuur registreerde de manier van werken rond de Korenmarkt in Arnhem.

Alcohol
Drankmisbruik speelt een centrale rol in het uitgaansgeweld. "Als we niks aan het overmatig alcoholgebruik doen, krijgen we meer Harens, verzuchtte onderzoeksleider Job Cohen gisteren bij de presentatie van zijn rapport over de rellen in Haren van vorig jaar. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie werkt aan een wetsvoorstel waarin alcoholmisbruik bij geweld als verzwarende omstandigheid wordt aangemerkt.

Vragen en/of opmerkingen? Mail: Camelea.Buys@Nieuwsuur.nl en/of Milena.Holdert@Nieuwsuur.nl
Bron: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/482700-strenge-aanpak-uitgaansgeweld-werkt.html

Nieuwsuur begint om 22.00 uur op Ned2, maar weet niet hoe de volgorde van items is.
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2013, 22:59:15
Uitzending is hier te zien. Het item over de OOT's begint op 12:55 uur.
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2013-03-09/
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2013, 19:06:26
leuk filmpje. lijkt me een goed op elkaar ingespeelt team. Die brigadier met die snor laat iig niet op zich heen lopen.  O0


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2013, 20:36:23
Goed filmpje inderdaad! Ben blij als wij (in de horeca) ook gele jassen krijgen op de man...