Walther P99Q NL verlichting accessoires

Auteur Topic: Walther P99Q NL verlichting accessoires  (gelezen 18909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #20 Gepost op: 22 november 2014, 23:36:52
Met laserrichtmiddelen je niet getraind. Lampje eronder is nu ook niet handig omdat je bij gebruik van je lampje het wapen moet pakken.  En dat mag ook maar in bepaalde gevallen.
Dan het lampje of laser zelf. Die past niet met wapen in ons huidige holster welke je hebt gekregen en waar je mee getraind bent.
Dan het verhaal van DiNozzo er nog achteraan.

Dus wil je dit zal eerst de wetgeving moeten worden aangepast, daarna kun je gaan trainen en toekennen en pas als je dit met succes voor elkaar hebt mag je het daarna op straat gebruiken... zo werkt het toch?


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2014, 13:34:14
Citaat van: CopVR3 link=msg=1310014 date=1416695812
Dus wil je dit zal eerst de wetgeving moeten worden aangepast, daarna kun je gaan trainen en toekennen en pas als je dit met succes voor elkaar hebt mag je het daarna op straat gebruiken... zo werkt het toch?

Uiteraard werkt het zo... klinkt alleen een stuk doordachter dan:"niet wenselijk, punt uit!"
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #22 Gepost op: 23 november 2014, 19:09:53
Klopt maar momenteel is het inderdaad onwenselijk mede doordat het niet is toegestaan. Dus dat klopt wel.
Het is misschien wel wat voor de toekomst... helemaal omdat in Nederland het fenomeen aanhoudingsvuur bestaat zie ik de laservariant of een combinatie led en laser misschien wel zitten.
Het is wel modern en praktisch denk ik.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 24 november 2014, 00:59:59
Sinds wanneer is modern een factor? En dat praktische gaat misschien op voor de lamp, maar voor de laser zeker niet. Voor cqb (close quarter combat = doel op zeer korte afstand en het scenario vraagt direkt om inzet van het wapen a.i. het lossen van een of meerdere schotenl/noodweer) is de laser juist af te raden. Schutters gaan zich dan teveel focussen om het laserpuntje op het doel te krijgen, terwijl de situatie juist vraagt om vuur. En dus de open richtmiddelen of zelfs gewoon vuren zonder sightpicture de voorkeur heeft. De laser kan dan zelfs nadelig werken. En dan heb uk het nog niet eens gehad over het aanxetten van de laser bij het trekken van het wapen. Hoezo.... praktisch?

En daarnaast is een laser op een pistool een onding. Een laser op een geweer is al een uitdaging.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #24 Gepost op: 24 november 2014, 20:28:32
Ik had het over aanhoudingsvuur. Geen noodweer. En een kleine laser aanzetten kan vanzelf bij uitnemen... misschien best een mogelijkheid. Maar dat moet nader testen uitwijzen.
Echter eea is nog verre van aan de orde...


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #25 Gepost op: 24 november 2014, 20:45:45
Citaat van: Diamondback link=msg=1310157 date=1416787199
Sinds wanneer is modern een factor? En dat praktische gaat misschien op voor de lamp, maar voor de laser zeker niet. Voor cqb (close quarter combat = doel op zeer korte afstand en het scenario vraagt direkt om inzet van het wapen a.i. het lossen van een of meerdere schotenl/noodweer) is de laser juist af te raden. Schutters gaan zich dan teveel focussen om het laserpuntje op het doel te krijgen, terwijl de situatie juist vraagt om vuur. En dus de open richtmiddelen of zelfs gewoon vuren zonder sightpicture de voorkeur heeft. De laser kan dan zelfs nadelig werken. En dan heb uk het nog niet eens gehad over het aanxetten van de laser bij het trekken van het wapen. Hoezo.... praktisch?

En daarnaast is een laser op een pistool een onding. Een laser op een geweer is al een uitdaging.

https://www.youtube.com/watch?v=GjvZOCUNMTs
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #26 Gepost op: 24 november 2014, 23:55:01
Cons tegen een laser.

1. De nul verloopt na verloop van tijd. Ik heb nog geen laser gezien die de 0 goed weet te houden, ik schoot voor elke dynamische wedstrijd mijn laser in (inderdaad: schoot. Heb hem weggedaan. in mijn POU paste het gewoon niet meer omdat ik er teveel problemen mee had op momenten dat het effe niet uitkwam. Bij voorkeur tijdens de wedstrijd. En ik zie het niet gebeuren dat jullie - desnoods met een laserboresight - even de laser weer op doel gaan zetten voor aanvang dienst. Zie trouwens steeds minder vaak op wedstrijden lasers. Wel docter- en dotsights en af en toe kijkers op pistolen. Gaan jullie echter nooit krijgen omdat voor die systemen geen goede holsters zijn die voldoen aan jullie eisen. Je moet dan eerder denken aan ophangsystemen voor pistolen aan je been dan echt gesloten holsters en dat is voor straatgebruik gewoon niet handig. En denk erom: voor mij en mijn wapenbroeders is het een spelletje. Voor jullie absoluut niet.).

2. Lasers zijn leuke richtpuntjes. Maar heb je hem wel eens terug gehad? Slecht idee, sta je daar klaar om aanhoudingsvuur te geven, je gaat in de schiethouding staan, je laser is aan, je brengt je wapen op en je laser komt ineens vol in je eigen oog terecht. Ze kwam een stukje glas of een spiegelende ondergrond tegen. 1 van de redenen waarom het schieten op CD-tjes tijdens wedstrijden altijd van te voren vermeld werd. Konden de laserschutters nog even terug naar de schietbaan om iets anders er op te meubelen om verblinding van schutter, veiligheidspersoneel en publiek te voorkomen. Zoniet: dan was het na de wapeninspectie inpakken en een Did Not Start achter de naam.

3. Batterijen. Altijd een zwakke schakel - in elk systeem. Ze lopen leeg, al dan niet door gebruik en kunnen ook zomaar defect raken. Niet handig als dat mede af moet hangen waar die koninklijke kogelkop uiteindelijk terecht komt.

Pro's voor een laser.

1. Als trainingsmiddel. Kun je prachtig zien wat je doet met je trekkertechniek.
2. Mensen met slechte ogen en dan met name die dichtbij slecht zien (werken die bij de politie...?).

En verder kom ik niet.

Het praktische nut van een goede lamp onderschrijf ik dan weer wel - mits de chef het goed gaat vinden en er geld voor uit wil geven in een A-produkt (er is me daar een hoop bagger te krijgen) en ook bereid is te investeren in omscholing voor schieten in het donker.

En de kerstman woont op de noordpool... toch...?


rrpd

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 25 november 2014, 00:04:27
Ok, dat de laser er niet snel komt kan ik me wel in vinden. In dit topic al genoeg redenen genoemd waarom en daar kan ik me redelijk in vinden. Laten we het even bij de lamp houden.
Ik kan zelf genoeg situaties opnoemen waarin ik graag een lamp had gehad aan mijn wapen.
Ik heb in mijn loopbaan genoeg mijn wapen moet richten cq gebruiken (werk in de randstad) en nagenoeg alle situaties was het donker. Je moet het dan doen met de lantaarnverlichting op straat, van je voertuig of van een woning zelf oid.
Een lamp in je andere hand is ook niet ideaal. Het zou toch ideaal zijn als je gewoon een klein lampje onder je wapen hebt die je met een schuif- of drukknopje aan en uit kan zetten.

En ik ben het oneens dat je daar geen tijd voor zou hebben. In geval van noodweer idd geen tijd voor maar procedures of aanhoudingsvuur kan je daar wel degelijk tijd voor hebben. Niet elke situatie waarbij het dienstwapen gebruikt moet worden is een stress situatie of noodweersituatie.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 25 november 2014, 00:14:06
Toch blijft dat onderscheid tussen noodweer of een aanhoudingsprocedure wel een punt van zorg.

En dat zit hem hier in.

Je weet wat je moet doen in een bepaalde situatie. Leidraad in een noodsituatie is dat je elke handeling moet beperken tot het strikt noodzakelijke. Dat betekent dus ook dat je bij vuurwapengebruik moet kunnen drijven op automatismen. Vaste handelingen.

In de huidige situatie is er in feite niets wat dat in de weg staat. Er is alleen het wapen en het geleerde.

En nu gaan we naar de situatie waarbij er ineens een lamp in het spel is aan het wapen. En je zal toch zien dat mensen onder stress toch die lamp aan zetten terwijl ze nu juist die ene split seconde daar niet voor moesten gebruiken. Vergelijk het maar met een situatie onder stress waarvan je je later afvraagt: waarom deed ik dat nou?

Dat is altijd een reëel gevaar. Want je moet dat er uit of intrainen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2014, 00:14:57
Is het dan niet praktischer om te kijken voor een holster waarmee je je lampje onder het wapen kan laten zitten? Als zoiets zou komen dan. Scheelt je erop zetten en eraf halen dan. Of zijn dat soort holsters er niet?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel