Intensive Care van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam in Netwerk

Auteur Topic: Intensive Care van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam in Netwerk  (gelezen 2685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Netwerk volgde vier maanden lang de artsen van de Intensive Care van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en legde de dagelijkse realiteit van de afdeling vast, tot en met het stoppen van een behandeling. Een reportage over het groeiende spanningsveld tussen artsen, patienten en familieleden.

Morele grenzen
Door de vooruitgang in de medische kennis en technologie, zijn artsen steeds beter in staat om het leven te rekken van ernstig zieke of gewonde mensen. Zij worden zo gedwongen om te kiezen tussen wel of niet behandelen en worstelen daardoor steeds vaker met de morele grenzen van hun werk.

Inhumaan
Het is begrijpelijk dat familieleden van ernstig zieke mensen niet willen dat een behandeling wordt gestopt, maar het leven is niet afdwingbaar en doorbehandelen kan inhumaan zijn. Familieleden hebben soms moeite om dat te accepteren. De artsen verzeilen daarom meer en meer in medisch-ethische conflicten. Ze kunnen en willen niet doen wat de familie van een patient van hen vraagt.

In de uitzending
In Netwerk een indrukwekkende reportage over een familie die geen afscheid kan nemen van een familielid en in hun frustratie en onbegrip botsen met de artsen die “de stekker eruit willen trekken”. Netwerk filmde het hele proces voorafgaand, tijdens en na het stoppen van een behandeling.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De uitzending is terug te zien op www.netwerk.tv en dan onder overige uitzendingen en dan bij donderdag 4 januari ''Achter de schermen bij de IC''.

Ik ben geschrokken wat deze artsen allemaal moeten doorstaan om nabestaanden te overtuigen dat doorbehandelen niet humaan meer is. De artsen worden zelf beschuldigd van discriminatie en allerlei onwaarheden.
Ik vond het een hele aangrijpende reportage, ik had al heel veel respect voor artsen alsmede hulpverleners in het algemeen, maar dat is na deze reportage alleen nog maar versterkt.

Er volgen nog meer afleveringen, wanneer is nog niet bekend.

ik ben benieuwd naar jullie opinie naar aanleiding van deze uitzending.