Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 15317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2015, 16:31:02
Groen is dit keer echt groen. Het levert namelijk een hele hoop brandstofbesparing op.
Wordt de KNRM-app gebruikt dan vaart de KNRM en wordt de 112pleziervaart app gebruikt dan vaart de berger.

Tot nu toe varen in bepaalde gebieden op een alarmering van een KNRM-station per definitie ook 1 of meerdere bergers uit.
1 van de 2 boten (of 2 van de drie boten, of 3 van de 4 en zo kan ik nog uren door gaan) vaart dus voor Jan met de korte naam en verstookt alleen maar dure brandstof.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #41 Gepost op: 20 mei 2015, 23:20:03
Citaat van: Highlander link=msg=1351478 date=1432132262
Groen is dit keer echt groen. Het levert namelijk een hele hoop brandstofbesparing op.
Wordt de KNRM-app gebruikt dan vaart de KNRM en wordt de 112pleziervaart app gebruikt dan vaart de berger.

Tot nu toe varen in bepaalde gebieden op een alarmering van een KNRM-station per definitie ook 1 of meerdere bergers uit.
1 van de 2 boten (of 2 van de drie boten, of 3 van de 4 en zo kan ik nog uren door gaan) vaart dus voor Jan met de korte naam en verstookt alleen maar dure brandstof.

is het dan niet verstandig om de bergers te laten uitvaren als je spreekt over dure brandstof
Want dan blijft de reddingsboot inzetbaar voor echte noodmeldingen en verstoken dan geen dure brandstof


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 21 mei 2015, 08:31:28
Citaat van: Thor link=msg=1351469 date=1432123108
De professionele bergingsbedrijven werken meestal goed samen met de KNRM en v.v.
De HAP-SNAP waterhulpverleners niet en v.v.

Misschien krijgt de hap-snap waterhulpverlener niet de kans om professioneel te worden als de KNRM hun werk doet (Groene knop) Heet het daarom misschien ook Samenwerking?

In mijn optie hoor het op de volgende manier te gaan:
1. Alarm bij de kustwacht/verkeerspost ik lig met motorpech voor anker
2. Kustwacht alarmeert KNRM en indien bekend in dat gebied de berger.
3. beide varen hier naar toe, KNRM controleert op veiligheid. Is dit het geval dan overdragen naar berger die inmiddels ook gearriveerd is.
4. Reddingboot begeleid indien nodig of vaart terug en is weer inzetbaar voor een noodgeval.

Nog beter zou zijn als de kustwacht/verkeerspost goed uitvraagt of er echt nood is (paniek, lekkage, gewonden, brand enzv.) of dat men met mooi weer voor anker ligt en pech heeft. In het laatste geval hoeft een vrijwilliger niet van zijn werk weg en kan iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt zijn werk doen.

Er blijft altijd een grijs gebied waar bij je dan beide in kan zetten, waar je dan ook door wederzijds respect goede samenwerking krijgt.

Nu zie ik 2 apps waarbij iedereen elkaar buitenspel probeert te zetten door de melding bij elkaar weg te houden!

Het zal alleen een heel karwei zijn om goed in te delen waar welke berger actief is hier zou je dan zowat net zo iets als op land met de bergers moeten maken.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 21 mei 2015, 14:35:32
Citaat van: Markvniel link=msg=1351604 date=1432189888
Misschien krijgt de hap-snap waterhulpverlener niet de kans om professioneel te worden als de KNRM hun werk doet (Groene knop) Heet het daarom misschien ook Samenwerking?

In mijn optie hoor het op de volgende manier te gaan:
1. Alarm bij de kustwacht/verkeerspost ik lig met motorpech voor anker
2. Kustwacht alarmeert KNRM en indien bekend in dat gebied de berger.
3. beide varen hier naar toe, KNRM controleert op veiligheid. Is dit het geval dan overdragen naar berger die inmiddels ook gearriveerd is.
4. Reddingboot begeleid indien nodig of vaart terug en is weer inzetbaar voor een noodgeval.

Nog beter zou zijn als de kustwacht/verkeerspost goed uitvraagt of er echt nood is (paniek, lekkage, gewonden, brand enzv.) of dat men met mooi weer voor anker ligt en pech heeft. In het laatste geval hoeft een vrijwilliger niet van zijn werk weg en kan iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt zijn werk doen.

Er blijft altijd een grijs gebied waar bij je dan beide in kan zetten, waar je dan ook door wederzijds respect goede samenwerking krijgt.

Nu zie ik 2 apps waarbij iedereen elkaar buitenspel probeert te zetten door de melding bij elkaar weg te houden!

Het zal alleen een heel karwei zijn om goed in te delen waar welke berger actief is hier zou je dan zowat net zo iets als op land met de bergers moeten maken.

1.In die drie/vier gebieden waar de meeste "zeeslagen" zich afspelen zal minstens 90 % van "noodoproepen" KNRM groen zijn.
Het percentage rood zie ik niet zo snel minder worden, de schepen/bemanningen "in nood"
zullen ook voor het minste of geringste een noodoproep blijven doen.
Koren op de molen van zowel die KNRM als die HAP SNAP waterhulpverleners.
Voor de een qua advertisement (zoveel geredden etc. ledenwerving,donaties) en voor de ander qua besommingen.
2.Die KNRM vrijwilligers en waarschijnlijk ook de directie rukken maar al te graag uit en liefst met meerdere boten, als het soms al te vaak per dag moet wordt het soms wel wat vervelend.
3.Die HAP SNAP waterhulpverleners binden zich niet door een contract met de kustwacht.
Als ergens anders meer kans op betere verdiensten is gaan ze al dan niet tijdelijk naar die gunstigere locatie of betalend evenement.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #44 Gepost op: 22 mei 2015, 23:37:13
Tsja, er zijn er altijd bij die doelbewust de boel flessen....

Recreanten die een oproep op 16 doen, terwijl ze eerst nog gewoon op een blokkanaal zaten.....gelukkig zijn ze in Den Helder niet gek, en luistert de berger ook mee op 16.

Was er niet een paar jaar geleden een Belg die op zee (aanloop Westerschelde) een oproep deed op 16, door de Belgische kustwacht niet werd geholpen, maar werd door verwezen naar een berger.
De beste man haalde zijn anker op, liet zich op het tij naar Nederlands grondgebied drijven en liet de KNRM komen voor een sleepte... (mocht gelukkig wel betalen)

Zo hoorde ik eens op 16 een mayday mayday voorbij komen (met een aardappel in de keel) van een nachtje op de Grevelingen.
Windstil, schitterend weer, en op getijdeloos water aan de grond gevaren........
Als je dan een mayday eruit gaat gooien mag ik hopen dat je een fiks gepeperde rekening krijgt......

Het is voor zowel het KWC, maar ook soms voor ons als verkeerspost lastig om te bepalen of er nu werkelijk sprake is van een situatie die de KNRM rechtvaardigt.

Ik snap het ook dat als de KNRM er is, dat ze niet snel zeggen, laat maar een berger komen, als ze er dan toch eenmaal zijn kunnen ze wat doen ook, maar toch is het wel waar we naar toe zouden moeten.

Ik vergelijk het altijd met autorijden, als ik mijn auto in een sloot parkeer hoef ik ook niet de brandweer te bellen om mij eruit te takelen, dan komt er ook gewoon een berger.....


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2015, 15:40:27
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1351923 date=1432330633
Het is voor zowel het KWC, maar ook soms voor ons als verkeerspost lastig om te bepalen of er nu werkelijk sprake is van een situatie die de KNRM rechtvaardigt.
In hoeverre is het jullie taak (als verkeerspost) om te bepalen wie of wat er gaat varen? Als er maar hulp naar toe gaat, en of dat nu van een berger of van een reddingboot is lijkt mij voor jullie niet relevant.

De Kustwacht werkt in principe alleen samen met de KNRM en enkele convenant bergers, omdat deze zekerheid bieden omtrent opkomst. De Kustwacht zal na een oproep denk ik zelden zeggen: "belt u maar even een berger, hier heeft u het telefoonnummer".


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2015, 13:37:20
Klein verschil met de auto in de sloot parkeren als ik nog in de auto zit komt de brandweer juist wel....en als ik pech op het water heb blijf ik aan boord zitten.
9910001


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2015, 22:58:20
Wie er uiteindelijk gaat varen is niet onze taak, maar wij krijgen wel vaak de eerste melding binnen op ons blokkanaal.
We proberen dan wel in te schatten of het wel noodzakelijk is dat de KNRM er naar toe gaat.
De Oosterschelde is een groot gebied, en heeft een soms best een lange opkomsttijd voor de KNRM, en dus is vaak de berger vele malen sneller dan reddingboot.

Maar het gebeurd ook vaak dat wij in overleg gaan met het KWC, en die bellen zelf de berger als blijkt dat er, of geen nood is, of als het in het "gebied" van de berger is.

Het is voor ons in die mate relevant dat als je weet dat de KNRM er na toe gaat, je weet dat het langer kan duren voor ze ter plaatse zijn, hier moet je wel op inspelen voor wat betreft het schip in de problemen. (is er kans van vastvaren of komt het in het vaarwater van de doorgaande beroepsvaart etc. etc.)

Het is een grijs gebied om als verkeerspost zelf contact op te nemen met een berger, maar als de nood aan de man is, bel ik hem zelfs nog eerder dan dat ik bijvoorbeeld de MK bel.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2015, 22:59:38
Citaat van: 9910001 link=msg=1352147 date=1432467440
Klein verschil met de auto in de sloot parkeren als ik nog in de auto zit komt de brandweer juist wel....en als ik pech op het water heb blijf ik aan boord zitten.

Nou, als ik met een bootje door pech voor de kop van een duwer met 4 bakken terecht kom, blijf ik er echt niet op zitten denk ik.... :)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #49 Gepost op: 25 mei 2015, 19:21:31
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1352214 date=1432501100
...
Maar het gebeurd ook vaak dat wij in overleg gaan met het KWC, en die bellen zelf de berger als blijkt dat er, of geen nood is, of als het in het "gebied" van de berger is.

Het is voor ons in die mate relevant dat als je weet dat de KNRM er na toe gaat, je weet dat het langer kan duren voor ze ter plaatse zijn, hier moet je wel op inspelen voor wat betreft het schip in de problemen. (is er kans van vastvaren of komt het in het vaarwater van de doorgaande beroepsvaart etc. etc.)

Het is een grijs gebied om als verkeerspost zelf contact op te nemen met een berger, maar als de nood aan de man is, bel ik hem zelfs nog eerder dan dat ik bijvoorbeeld de MK bel.
Bedankt voor de duidelijke toelichting Peter.

In het gebied zegmaar Oostelijk van Engelsch vaarwater & Zandkreek duurt het inderdaad wat langer voor de KNRM daar ter plaatse kan zijn. Dat komt enerzijds door de vaartijd vanaf Neeltje Jans en anderzijds door de sluizen bij Hansweert.

Dat de Kustwacht zelf de berger belt is voor mij nieuw.