BTW-vrijstelling reddingsbrigades

Auteur Topic: BTW-vrijstelling reddingsbrigades  (gelezen 4315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Gepost op: 29 maart 2005, 22:08:26
Welke brigades maken er gebruik van de BTW-vrijstelling? En aan welke eisen moet je dan als vereniging exact voldoen.

Of loopt dit bij sommige brigades via de Gemeentes via het BTW compensatiefonds?

En op welke goederen kun je deze vrijstelling krijgen.

Graag jullie reactie.

gr,

Paul


Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2005, 10:19:41
volgens mij kan Koen hier wel wat meer over vertellen...
Zij hebben het volgens mij zo geregeld dat ze voor alles BTW-vrijstelling krijgen.
Wij hebben dat in iedergeval niet. Zal me er eens voor je in verdiepen, want we zitten beide indezelfde 'belastingregio' dus zouden wij ook zoiets met de inspecteur kunnen regelen.
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2005, 13:13:51
Welke brigades maken er gebruik van de BTW-vrijstelling? En aan welke eisen moet je dan als vereniging exact voldoen.

Of loopt dit bij sommige brigades via de Gemeentes via het BTW compensatiefonds?

En op welke goederen kun je deze vrijstelling krijgen.

Graag jullie reactie.

gr,

Paul

BTW-vrijstelling ?? wat bedoel je daarmee fiscaal gezien dan.

Bedoel je :
[/list]
  • Mag je facturen versturen zonder BTW of zeg maar belastbaar met het 0% tarief.  (Dat hangt af in welke mate je Omzetbelastingplichtig bent als vereniging of niet)
  • Mag je BTW-vrij inkopen ?, volgens mij kan dat niet, Elke ondernemer moet je BTW in rekening brengen.
  • Via de gemeentelijk BTW Compensatiefondsmag formeel niet. De truuk die soms word gehandteerd is dat de gemeente de middelen aanschaft, eigenaar blijft en die middelen ter beschikking stelt aan de reddingsbrigade.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2005, 20:17:14
Gewoon eve de bond bellen, zij kunnen je informeren.
Wij hebben e.e.a. via hun geregeld en dan hoef je geen btw te betalen.


andresboot

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2005, 20:31:51
Wij hebben met onze belastinginspecteur een regeling getroffen dat wij een boot inclusief alle toebehoren (bijvoorbeeld van redvest t/m bootradio) BTW-vrij kunnen aanschaffen.

Bij aanschaf van een boot zijn wij dan ook niet BTW plichtig. M.a.w; de BTW wordt direct op de prijs ingehouden, dat scheelt dus heel veel tijd en energie bij de jaarlijkse belastingaangifte.

Speciale c.q. bijzondere regelingen omtrent BTW zijn over het algemeen bij wet of koninklijkbesluit vastgesteld. Maar je lokale (of regionale) belasting inspecteur heeft ook een flinke vinger in de pap.

Speciale regelingen hebben een precedentwerking als twee belastinginspecteurs uit verschillende regio's dezelfde bijzondere regeling handhaven.

Ik raad daarom aan om je lokale belastinginspecteur te raadplegen. In de regel zijn deze personen heel moeilijk benaderbaar.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2005, 23:09:15
Citaat
Zij hebben het volgens mij zo geregeld dat ze voor alles BTW-vrijstelling krijgen.
Ernst, helaas, was dat maar waar!

We kopen onze boten en bijbehoren, dus ook de benzine tegen het BTW 0% tarief.
De grondslag is de regeling voor zeegaande bedrijfsvaartuigen.

Dit doen we al zo'n 20 jaar en heeft dus al aardig wat geld bespaard.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2005, 00:11:47
Speciale regelingen hebben een precedentwerking als twee belastinginspecteurs uit verschillende regio's dezelfde bijzondere regeling handhaven.
Dan is het precedent dus bij deze geschapen want voorzover ik weet liggen callantsoog en bloemendaal in een andere regio. en als ik jullie omschrijvingen lees gaat het hier om dezelfde regeling  ;D (he blauwe smiles?)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2005, 08:28:05
;D (he blauwe smiles?)

`

Annemiek vond de smiles een beetje saai en stelde een ander kleurtje voor. "zo gezegd zo gedaan" reageerde Pieter. Ik zelf blijf liever de paassmiles gebruiken.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2005, 10:04:47
Goed nieuws dat het in de Noordkop nu ook is gelukt!
En nu ook de bond het voor elkaar heeft moet het in Zuidholland -Ouddorp- een grote kans van slagen hebben.

Zeker na de uitleg van Andres mag je aannemen dat de 0 % regeling voor alle kustbrigades mogelijk wordt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


TacoM

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 april 2005, 20:09:36
Beste mede-redders,

Het BTW verhaal heb ik redelijk ver uitgezocht, zeker nu ik weet dat er brigade zijn die zelfs de koffie BTW vrij hebben. Zo'n extreme regeling is afhankelijk van je inspecteur.

De formele regeling, zoals deze in de wet is vastgelegd is dat het BTW 0% (dus geen vrijstelling of iets) behouden is aan uitgaande reddingsboten bestemd voor de zeevaart. Waar is dat uit af te leiden: communicatieappartuur, plaatsbepalingsapparatuur e.d. waaruit blijkt dat je een behoorlijke afstand buiten de kust kunt varen.

Waar geldt de BTW 0% belasting voor, alles ten behoeve van de reddingsboot, dat wil zeggen: boot, trailer, motoren, opbouw, verlichting, verbanddozen, blussers, pompen e.d.

Maar ook voor brandstof!

Wat je hiervoor moet doen is, je dient als brigade aan de ondernemer een verklaring te overhandigen volledig ingevuld en ondertekend. De ondernemer bewaart deze in zijn administratie zodat hij bij belastingcontrole kan aantonen dat hij terrecht 0% btw heeft verleend.

Al met al bespaart dit dus 19%!! P.s. ik heb de verklaring standaard, dus mocht je hem willen hebben even mailen!

groeten uit Zierikzee