Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 522701 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1650 Gepost op: 5 juli 2014, 00:44:52
Een nieuwsgierig vraagje vanuit mij wat (dacht ik) het beste in dit topic past: Wat wordt er bij de verschillende takken gedaan om geweld tegen hulpverleners te voorkomen? Dus voorlichting/cursus etc.

Onze afdeling van het Rode Kruis krijgt 1x per jaar instructie+praktijkoefening hoe wij om moeten gaan met vervelende mensen die geweld willen gebruiken tegen ons. Dit wordt door een extern persoon gedaan en is zeer nuttig en leerzaam elk jaar. Gelukkig is het niet nodig geweest tot nu toe.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1651 Gepost op: 10 juli 2014, 16:25:19
Ambulancebroeder handelde uit zelfverdediging [update]

AMSTERDAM De 43-jarige ambulancemedewerker die in augustus 2012 een agressieve man bij zijn keel heeft gegrepen, wordt niet bestraft. Volgens de rechter handelde de man uit zelfverdediging. Dat meldt de NOS.

...

bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/146980/Ambulancebroeder+handelde+uit+zelfverdediging+%5Bupdate%5D


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #1652 Gepost op: 10 juli 2014, 21:01:59
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1282123 date=1404513892
Onze afdeling van het Rode Kruis krijgt 1x per jaar instructie+praktijkoefening hoe wij om moeten gaan met vervelende mensen die geweld willen gebruiken tegen ons. Dit wordt door een extern persoon gedaan en is zeer nuttig en leerzaam elk jaar. Gelukkig is het niet nodig geweest tot nu toe.

Grumpy, kan je iets meer vertellen over de inhoud hiervan?

Ik hoop maar dat het een instructie is hoe je met gedrag en woorden, geweld uit de weg kan gaan of kan voorkomen en dat het geen soort "gevechtstraining is...."

Als dat eerste het geval is ben ik erg benieuwd naar het hoe en wat en zou ik er graag meer van horen.  O0

Als het dat tweede is moet ik jullie zeggen: PAS OP ! 1 x per jaar een training maakt niet dat je jezelf goed kan verdedigen en maak je de kans dat het uit de hand loopt alleen maar groter...  :-X
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1653 Gepost op: 10 juli 2014, 21:09:18

We krijgen een praktijkles van iemand van buitenaf over zelfverdediging. Dit houdt onder andere in hoe wij ons mondeling en gedrag kunnen verweren maar ook hoe wij ons kunnen verweren tegen iemand die ons wat aan wilt doen zonder dat dit aanvallend overkomt en we de aanval afweren. Zeker is dit geen gevechtstraining-achtige taferelen.

Tuurlijk, je probeert een situatie waarbij geweld gebruikt mogelijk gaat worden altijd te voorkomen door je gedrag en woorden. Maar we leren dus ook een beetje wat te doen als diegene wel geweld gaat gebruiken tegen ons.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1654 Gepost op: 15 juli 2014, 18:32:55
Den Haag - Tijdens de afwikkeling van een aanrijding op de Melis Stokelaan is een man aangehouden die even daarvoor een ambulancebroeder had geslagen.

De man was bestuurder van een auto die rond kwart voor vier met een andere auto in botsing kwam nabij de kruising met de van Baerlestraat.

Behalve een ambulance werd in verband met dit ongeval ook de brandweer gealarmeerd, omdat er mogelijk sprake zou zijn van een beknelling. De brandweer heeft echter niet hoeven knippen; de enige inzittende die nog in de auto zat kon met enige hulp van de hulpverleners zelfstandig zijn voertuig verlaten. Wel moest deze inzittende in de ambulance nog onderzocht worden door het ambulancepersoneel.

Op dat moment vond een van de bestuurders het om nog onbekende redenen nodig om één van de ambulancebroeders te slaan. De ambulancebroeder werd meteen ontzet door de politie en de nog aanwezige brandweermensen. De agressieve man is aangehouden en naar het politiebureau overgebracht.

De ambulancebroeder heeft gelijk na het incident aangifte gedaan op politiebureau Zuiderpark.

Voor zover bekend heeft de ambulancemedewerker geen (blijvend) letsel overgehouden aan het incident. Datzelfde gold voor de onderzochte inzittende van de auto; deze hoefde niet te worden vervoerd naar het ziekenhuis.





Bron (incl. video): http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/20438-man-aangehouden-na-slaan-ambulancebroeder
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1655 Gepost op: 28 juli 2014, 22:11:27
https://www.youtube.com/watch?v=8Afrvqph4eE

Video: Nieuwsopbeeld
Titel: Verwarde man agressief tegen ambulance medewerkers Kromhoutstraat Rotterdam
Item:

Rotterdam - De politie heeft vrijdagmiddag een verwarde man aangehouden in de Kromhoutstraat, dit nadat hij zich verschanste in een sportschool en vervolgens ambulancepersoneel te lijf ging. Een ambulance werd gealarmeerd nadat de man verward over straat liep, toen de ambulance ter plaatse kwam was de man in verwarde toestand een dansschool in gerend waar op dat moment lessen plaatsvonden.

Een agent in burger wist de man naar buiten te krijgen waar vervolgens een ambulancemedewerker werd aangevallen. Na het indrukken van een noodknop kwamen meerdere eenheden met spoed ter plaatse om assistentie te verlenen. De man is aangehouden en met spoed overgebracht naar het politiebureau, hier zullen de verdere stappen tegen de man worden ondernomen.
http://nieuwsopbeeld.nl/2014/07/verwarde-man-gaat-ambulancepersoneel-te-lijf-en-vlucht-dansschool-kromhoutstraat-rotterdam-video/

Waarom handelen de, voor mijn oog, Burger en ambuman voordat de politie de kans krijgt te handelen?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1656 Gepost op: 28 juli 2014, 22:21:17
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1286234 date=1406578287
Waarom handelen de, voor mijn oog, Burger en ambuman voordat de politie de kans krijgt te handelen?
Waarom groeien er appels aan een boom... ;)

Die vraag kan alleen beantwoord worden door de betrokkenen. Mijn conclusie: Kennelijk was het nodig.

Als je hier verwacht dat iemand het echte antwoord gaat geven dan ben je vermoedelijk op de verkeerde plek, hier kunnen we er hoogstens volledig speculatieve theorieën aan verspillen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1657 Gepost op: 28 juli 2014, 22:28:41
True! But het oogt voor mij, en zo te zien ook voor de de plaatse ambu collega's wat scheef.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1658 Gepost op: 28 juli 2014, 23:35:40
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1286234 date=1406578287
Een agent in burger wist de man naar buiten te krijgen waar vervolgens een ambulancemedewerker werd aangevallen.
Misschien is daar je antwoord  ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1659 Gepost op: 29 juli 2014, 07:35:36
En aan de manier van handelen van de chauffeur te zien heeft die ook een belaalde ervaring O0