Politie start offensief tegen smartphone in auto

Auteur Topic: Politie start offensief tegen smartphone in auto  (gelezen 92081 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #160 Gepost op: 26 augustus 2014, 20:22:31
Helaas niet. Maar hoe zit het met de "casus" die ik neerzette?

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1291722 date=1409075561
.....

Stel ik heb op de bijrijderstoel een porto liggen, hou deze aan mijn oor zodat ik het hoor en praat dus terug erin, een gesprekje via porto. Telefoon zit ook in mijn broekzak en ik word langs de kant gezet? Bekeuren ze me dan ook op niet handsfree bellen? Met porto mag je gewoon contact hebben tijdens het rijden (of het slim is, is 2) 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #161 Gepost op: 27 augustus 2014, 08:19:36
Een porto is gewoon toegestaan, als je niet de discussie krijgt dat de verbalisanten denken dat je aan het bellen was en inderdaad verplicht wordt om je merk+type telefoon te geven.  :P

Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit juridisch toegestaan (en de bedoeling) is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #162 Gepost op: 27 augustus 2014, 10:27:40
Precies, met porto is toegestaan, maar als zij dus menen te zien dat het een telefoon is terwijl die in je tas zit op de achterbank. Wat dan?

Even ter verduidelijking: ik ben het volledig eens dat er hard opgetreden wordt tegen het gebruik van mobiele telefoon in de auto, het niet handsfree bellen e.d..

Je hebt gevallen waarin iemand geen mobiele telefoon vast heeft maar dit toch gezien is geworden door agenten en men een bekeuring krijgt die dus niet terecht is (mogelijk ook op het filmpje van wat gepost was). Maar hier tegen in bezwaar gaan heeft dus geen zin hoe ik het begreep?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #163 Gepost op: 27 augustus 2014, 12:59:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1291796 date=1409128060
Precies, met porto is toegestaan, maar als zij dus menen te zien dat het een telefoon is terwijl die in je tas zit op de achterbank. Wat dan?

Even ter verduidelijking: ik ben het volledig eens dat er hard opgetreden wordt tegen het gebruik van mobiele telefoon in de auto, het niet handsfree bellen e.d..

Je hebt gevallen waarin iemand geen mobiele telefoon vast heeft maar dit toch gezien is geworden door agenten en men een bekeuring krijgt die dus niet terecht is (mogelijk ook op het filmpje van wat gepost was). Maar hier tegen in bezwaar gaan heeft dus geen zin hoe ik het begreep?

Dan zou ik dit in de verklaring laten opnemen, en ook dat het tonen van de porto, telefoon uit de tas op de achterbank halen, etc niet genoeg was om de agenten van gedachte te laten veranderen.

Juridisch gezien is altijd sprake van "vasthouden van een mobiele telefoon". Echter het komt wel vaak voor dat de opsporingsambtenaar het in een (aanvullende) verklaring heeft over "bellen" of "tegen het oor houden". Dat opent de mogelijkheid om aannemelijk te maken dat je op dat moment niet aan het bellen was. Bijvoorbeeld door het overleggen van je contract en bel gegevens bij het aanteken van bezwaar (en later beroep).  Dan is het wel aan het OM, en eventueel later in de procedure de rechter, om dit geloofwaardig te achten. Er is dus geen garantie dat je gelijk krijgt.

Echter als de opsporingsambtenaar het puur houdt bij "in de hand houden", ben je als burger bijna altijd in het nadeel. Want dan word het vaak een wel/niet verhaal waarbij zowel het OM als ook de rechter meestal het voordeel van de twijfel geeft aan de opsporingsambtenaar.
(Ter verduidelijking: ik geloof niet zo in de verhalen dat agenten hier flink misbruik van wordt gemaakt. Foutjes zijn er altijd, en zijn pijnlijk voor de betrokkene, maar ik ben er van overtuigd dat de meeste agenten bij twijfel gewoon niet schrijven. Blijft wel het feit dat er maar weinig aan bewijslast hoeft te worden gedaan.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #164 Gepost op: 2 september 2014, 11:14:26
Helft jongeren pakt smartphone in auto uit gewoonte

02 SEPTEMBER 2014 | DOOR ANJA VAN DIJK

Bijna de helft van de bestuurders tussen de 17 en 34 jaar pakt uit gewoonte de smartphone tijdens het autorijden. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Smartphonegebruik in de auto’ uitgevoerd door GfK in opdracht van verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert en Allsecur autoverzekeringen.

Naast gewoontegedrag (46%) zijn altijd bereikbaar willen zijn (44%) en functionaliteit (39%) andere redenen om de smartphone achter het stuur te gebruiken.

Afleiding is levensgevaarlijk
Afgeleid worden door de smartphone in de auto is levensgevaarlijk. Geschat wordt dat in 5 tot 25% van de auto ongevallen afleiding een rol speelt (SWOV, 2013). Voor het gebruik van de telefoon moet iemand zich mentaal inspannen. Dit heeft tot gevolg dat er minder aandacht is voor andere dingen, zoals het verkeer. 82% van de bestuurders tussen de 17 tot 34 jaar is zich bewust van deze gevaren.

Positief belonen werkt
Willemijn Noordman, gedragswetenschapper TeamAlert: ’Gewoontegedrag is lastig te veranderen, omdat het vaak onbewust en automatisch gedrag is. Een manier om deze gewoonte toch te doorbreken is jongeren te laten ervaren dat het eigenlijk heel makkelijk is om de smartphone te laten liggen. Uit onze projecten blijkt dat een  positieve prikkel geven in de vorm van een beloning hartstikke goed werkt. Zo belonen we bijvoorbeeld jongeren die beloven hun smartphone zeven dagen links te laten liggen tijdens het autorijden.’

Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Smartphonegebruik in de auto’ is een initiatief van TeamAlert en Allsecur autoverzekeringen omdat zij de verkeersveiligheid onder jongeren in Nederland willen bevorderen. Via een digitale enquête is door GfK in kaart gebracht hoe 267 beginnende bestuurders (17-34 jaar) aankijken tegen smartphonegebruik in de auto. Hierbij is een vergelijking gemaakt met oudere leeftijdsgroepen. In totaal deden 730 respondenten mee aan dit onderzoek.

Bron: http://blog.allsecur.nl/autorijden/smartphone-in-auto-jongeren/

If you can dream it, you can do it.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #165 Gepost op: 4 december 2014, 17:58:24
De overheid stimuleert het gebruik van sociale media als Whatsapp, Facebook en Twitter achter het stuur tijdens het rijden. Onbedoeld, dat wel: maar de waarschuwingsborden langs de weg zorgen er juist voor dat chauffeurs direct op hun mobieltje kijken. Dat zegt gedragswetenschapper Christine Swankhuisen in De Beter Benutten Tekstgids over beïnvloeding van mobiliteitsgedrag

Compleet artikel bij de bron.
Let wel, dit is een opmerking uit een publicatie gebaseerd op het gebruik van tekst vanuit het oogpunt van gedragswetenschappen. Die publicatie kan je hier(pdf) vinden.
Het is dus geen verkeerstechnisch onderzoek en kijkt niet naar de doelstelling van de campagne...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #166 Gepost op: 13 september 2016, 00:12:37
Heeft het offensief tegen het smart phone-gebruik inmiddels geresulteerd in een daling van het "gebruik"???

Mijn idee als burgerweggebruiker is dat het alleen maar erger wordt in het verkeer met naar beneden kijkende of zelfs "Face-timende" automobilisten.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #167 Gepost op: 13 september 2016, 10:09:04
Kan alleen voor mijzelf spreken, nog altijd elke dienst 2-3 pv's....
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #168 Gepost op: 13 september 2016, 20:55:19
Ik zie regelmatig chauffeurs (vrachtwagens, trekkers, busjes) al bellend een werk van in of uit rijden. Zeg er niets van want dat is als vkr niet mijn verantwoording. Enigste waar ik chauffeurs op aanspreek (als ik weet op welk 27 mc kanaal ze zitten) is als ze vergeten zwaai en flitslampen uit te zetten.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #169 Gepost op: 13 september 2016, 22:15:01
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1291796 date=1409128060
Precies, met porto is toegestaan, maar als zij dus menen te zien dat het een telefoon is terwijl die in je tas zit op de achterbank. Wat dan?

Even ter verduidelijking: ik ben het volledig eens dat er hard opgetreden wordt tegen het gebruik van mobiele telefoon in de auto, het niet handsfree bellen e.d..

Je hebt gevallen waarin iemand geen mobiele telefoon vast heeft maar dit toch gezien is geworden door agenten en men een bekeuring krijgt die dus niet terecht is (mogelijk ook op het filmpje van wat gepost was). Maar hier tegen in bezwaar gaan heeft dus geen zin hoe ik het begreep?

Ja heel jammer maar volgens mij ben je dan redelijk de zak, waarnemingen van verbalisanten zijn best heilig.

Behalve als je verbalisant mishandeld wordt en een collega ziet het niet gebeuren dan zijn er plots geen getuigen en niet wettig/overtuigend bewezen, maar dat is even een zinloze zijsprong uit persoonlijke ervaring :)
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl