Insluiseffect (waterwinning via ondergrondse brandkraan)

Auteur Topic: Insluiseffect (waterwinning via ondergrondse brandkraan)  (gelezen 6722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Gepost op: 9 oktober 2014, 19:13:32
Het insluiseffect: "Het binnentreden van vuil in een drinkwaterleiding als gevolg van het (onjuist) in gebruik nemen van een brandkraan"

Een ondergrondse brandkraan aansluiten vergt een aantal stappen. Hieronder twee filmpjes met deze stappen beschreven. In beide de hoofdzaak: Minimaal één kraan van het opzetstuk open voordat je de brandkraan opendraait, in verband met uitstroom van vervuild water. In beide filmpjes is er echter ook een verschil. Bij de ene kan de kraan geheel dicht als het water helder oogt, bij de andere moet er altijd uitstroom zijn totdat de slang op de pomp zit aangesloten en de pomp zijn werk doet (zie filmpjes hieronder voor nadere uitleg).

Er zijn genoeg filmpjes te vinden waarbij de kraan geheel dichtgaat en er dus niet continue uitstroom is. (eigenlijk alle filmpjes die ik zo 1, 2, 3 kan vinden)
De grote vraag: Wat is juist? Waarom? En wat doet jullie korps?

PWN insluiseffect.mov
door PWN water en natuur


Veilig gebruik brandkraan
door Brandweer Hoeksche Waard


Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2014, 20:15:53
Instructie vanaf leergang Manschap A: 1 afsluiter open, kraan open, schoon water: afsluiter dicht, slangen aansluiten en i.o.m. pompbediener afsluiters weer openen.
Werkwijze korps: Zoals hierboven beschreven.

Zoals in het eerste filmpje te zien is, geeft ook de waterleidingbeheerder PWN dit op als juiste werkwijze. Ik zie dan ook geen reden om aan de juistheid en/of veiligheid van deze werkwijze te twijfelen.

Als de kraan en het opzetstuk eenmaal schoongespoeld zijn (helder water), kan ik ook geen enkele reden bedenken om meer water te "verspillen" door één afsluiter te laten lopen tot de flow richting pomp is gestart. De hoge flow via het geopende opzetstuk neemt het vuil mee naar buiten, en wat er niet in zit, kan ook niet terugzakken. Het water is dus schoon en kan gewoon weer stil komen te staan. (zorg wel dat de kraan volledig geopend is om uitspoelen te voorkomen, maar dat is weer een ander punt).
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2014, 20:22:36
Citaat van: Rhonus link=msg=1300984 date=1412878553
Instructie vanaf leergang Manschap A: 1 afsluiter open, kraan open, schoon water: afsluiter dicht, slangen aansluiten en i.o.m. pompbediener afsluiters weer openen.
Werkwijze korps: Zoals hierboven beschreven.

Zoals in het eerste filmpje te zien is, geeft ook de waterleidingbeheerder PWN dit op als juiste werkwijze. Ik zie dan ook geen reden om aan de juistheid en/of veiligheid van deze werkwijze te twijfelen.

Als de kraan en het opzetstuk eenmaal schoongespoeld zijn (helder water), kan ik ook geen enkele reden bedenken om meer water te "verspillen" door één afsluiter te laten lopen tot de flow richting pomp is gestart. De hoge flow via het geopende opzetstuk neemt het vuil mee naar buiten, en wat er niet in zit, kan ook niet terugzakken. Het water is dus schoon en kan gewoon weer stil komen te staan. (zorg wel dat de kraan volledig geopend is om uitspoelen te voorkomen, maar dat is weer een ander punt).
Niks aan toe te voegen. Als het goed is wordt dit door geheel brandweer nederland toegepast, aangezien dit al in de opleiding zo wordt geleerd. Overigens het verwijderen van het opzetstuk geschied door de ondergrondse brandkraan geheel dicht te draaien. Toevoer slangen drukloos maken, dat doet de pompbediender als er dubbel is afgelegd op de brandkraan. Anders is dit simpel te doen door 1 afsluiter te openen waardoor de slangen weer drukloos zijn. Doordat de ondergrondse brandkraan geheel gesloten is kan ook nu weer geen vuil in het waterleidingnet zakken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:06:06
Er zijn naast de brandweer nog legio gebruikers van ondergrondse brandkranen. Te denken valt aan gemeentelijke reinigingsdiensten voor het vullen van wagens, het schoonspuiten van straten en pleinen etc, de aansluitingen op ondergrondse brandkranen bij grote evenementen, brandblusaansluitingen voor schepen aan kades en werven, het tanken van drinkwater voor cruise schepen etc.
Het is te hopen dat de overige gebruikers van ondergrondse brandkranen ook zo te werk gaan.

Overigens zou naast een dergelijk filmpje voor de OBK ook een instructie voor de BBK zinvol zijn of gaat men ervan uit dat alle BBK's tegenwoordig een terugslagklep hebben.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:15:51
Citaat van: Thor link=msg=1301029 date=1412885166
Er zijn naast de brandweer nog legio gebruikers van ondergrondse brandkranen. Te denken valt aan gemeentelijke reinigingsdiensten voor het vullen van wagens, het schoonspuiten van straten en pleinen etc, de aansluitingen op ondergrondse brandkranen bij grote evenementen, brandblusaansluitingen voor schepen aan kades en werven, het tanken van drinkwater voor cruise schepen etc.
Het is te hopen dat de overige gebruikers van ondergrondse brandkranen ook zo te werk gaan.

Overigens zou naast een dergelijk filmpje voor de OBK ook een instructie voor de BBK zinvol zijn of gaat men ervan uit dat alle BBK's tegenwoordig een terugslagklep hebben.
Volgens mij is het brandkraan gebruik door anderen dan de brandweer flink ingeperkt door de waterleidingbeheerders.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:20:57
Citaat van: JJ75 link=msg=1301032 date=1412885751
Volgens mij is het brandkraan gebruik door anderen dan de brandweer flink ingeperkt door de waterleidingbeheerders.
normaal gesproken wel, echter weet ik ook van bedrijven die zelf een opzetstuk hebben en soms ook water gebruiken via de brandkraan. Ook weet ik dat er soms particulieren zijn die via de brandkraan hun zwembad vullen in het voorjaar, gaat veel sneller zegt men. ( zal ook wel met kosten te maken hebben )  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:42:44
Citaat van: pompbediende link=msg=1301033 date=1412886057
normaal gesproken wel, echter weet ik ook van bedrijven die zelf een opzetstuk hebben en soms ook water gebruiken via de brandkraan. Ook weet ik dat er soms particulieren zijn die via de brandkraan hun zwembad vullen in het voorjaar, gaat veel sneller zegt men. ( zal ook wel met kosten te maken hebben )  ::)

Wat voor een boete kan men verwachten voor het gebruik?
Gezien de grote risico's van vervuiling bij onjuist gebruik mag de boete van mij best hoog zijn.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:49:05
Citaat van: honderd link=msg=1301653 date=1413222164
Wat voor een boete kan men verwachten voor het gebruik?
Gezien de grote risico's van vervuiling bij onjuist gebruik mag de boete van mij best hoog zijn.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete heeft gekregen voor het ongeoorloofd gebruik van een brandkraan. Pompbediender zal wel de kosten bedoelen die je anders zou hebben als je het water netjes via de watermeter in een zwembad laat lopen. Door het gebruik van een opzetstuk omzeil je de watermeter, feitelijk diefstal.
En zoals we al eerder hebben verteld, is bij het juist gebruik van een brandkraan vervuiling zeer gering, zoniet uitgesloten.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:52:33
Citaat van: Peter71 link=msg=1301656 date=1413222545
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete heeft gekregen voor het ongeoorloofd gebruik van een brandkraan. Pompbediender zal wel de kosten bedoelen die je anders zou hebben als je het water netjes via de watermeter in een zwembad laat lopen. Door het gebruik van een opzetstuk omzeil je de watermeter, feitelijk diefstal.
En zoals we al eerder hebben verteld, is bij het juist gebruik van een brandkraan vervuiling zeer gering, zoniet uitgesloten.

Dat had ik begrepen, ik doelde dan ook op het bedrag dat iemand moet betalen die gepakt wordt voor deze diefstal.
Ook het juist gebruik van een brandkraan begrijp ik (inmiddels), maar of iemand die z'n zwembad ermee vult dit ook weet en toepast durf ik niet te zeggen. Als deze de brandkraan onjuist gebruiken vervuil je het leidingnet dus.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:56:54
Het probleem is dat dat soort zaken lastig te bewijzen vallen. Als het water eenmaal bij iemand in het zwembad zit is het niet meer aan te tonen of dat wel of niet via de watermeter in het zwembad is gestroomd. Dan zou een buur als verrader moeten optreden, of een pure heterdaad moeten zijn. Maar anders valt dat niet meer te bewijzen, ook omdat als dat zwembad gevuld wordt het meestal warm weer is, en er erg veel water wordt verbruikt. Of dat persoon dan ook de kraan op de juiste wijze gebruikt is dan ook niet meer na te gaan. Is ook geen verantwoordelijkheid van de brandweer.