Opleiding tot ambulancechauffeur

Auteur Topic: Opleiding tot ambulancechauffeur  (gelezen 220965 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #40 Gepost op: 5 december 2009, 19:13:44
Hallo, ik heb een vraag over de functie van ambulancechauffeur. Ik ben uitgenodigd voor een rijproef en een selectiegesprek. Kan iemand mij tips geven of een beetje informatie over wat de rijproef en het gesprek inhouden? Ik wil weten of er een parcours is, moet ik weten waar een specifieke straat is of moet ik gewoon door de stad rijden?.. enz. Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen voor het gesprek / rijden!   :-\
Hangt helemaal van de regio en de werkbegeleider af.... Ik mocht tijdens het rijden van het ziekenhuis naar de post een aantal alternatieve routes gaan zitten bedenken, en alles behalve de spoedritten rijden...  best spannend, zo voor de leeuwen.... daarnaast continue tussendoor vragen over hoe de stad in elkaar zit beantwoorden.. maar ik begreep van collega's in de opleiding dat andere regio's niet zo'n interesse in stratenkennis hebben.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #41 Gepost op: 6 december 2009, 10:59:28
Hallo, ik heb een vraag over de functie van ambulancechauffeur. Ik ben uitgenodigd voor een rijproef en een selectiegesprek. Kan iemand mij tips geven of een beetje informatie over wat de rijproef en het gesprek inhouden? Ik wil weten of er een parcours is, moet ik weten waar een specifieke straat is of moet ik gewoon door de stad rijden?.. enz. Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen voor het gesprek / rijden!   :-\

Wat jvo al aangeeft, de ene dienst hamert hierop, de andere dienst hamert daarop. Bij mij stelde de rijproef niet heel veel voor, men kijkt a.d.h.v. je rijproef of je een beetje voertuigbeheersing hebt en verkeersinzicht. Het weegt natuurlijk best wat, zo'n ambulance en dat merk je wel. Gewoon laten zien dat je het kan dus!

V.w.b. het gesprek (of de gesprekken, in mijn geval i.i.g.) kan ik je eigenlijk geen echte adviezen geven. Het is al gezegd: gewoon jezelf blijven. Mijn ervaring is dat je toch niet weet welke kant een gesprek op gaat. Het kan zijn dat je trouwens een aantal ambulancemedewerkers voor je hebt zitten, die allen weer andere vragen voorschotelen! Succes!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #42 Gepost op: 6 december 2009, 21:28:20
Een rijproef is doorgaans bedoeld om de rijstill van een kandidaat te toetsen. Het is niet nodig om vooraf te "blokken" met de wegenkennis daar de meeste diensten geen eisen meer stellen m.b.t. deze kennis (m.u.v. Amsterdam, geloof ik). Bovendien is de alledaagse praktijk (althans bij ons) dat je nooit in je eigen "dorp" of stad blijft, wij kunnen in het kader van Dynamisch Ambulance Management overal worden ingezet. Daarom leunen we tegenwoordig veel op de techniek (of dat wenselijk is, is discutabel; alleenniet hier in deze topic).

Waar je wel op moet letten tijdens een rijproef is dat de instructeur ook een onderdeel uitmaakt van de sollicitatiecommissie, hij/zij zal dan ook terugrapporteren aan de commissie over je houding e.d.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #43 Gepost op: 14 december 2009, 09:28:52
Hallo Iedereen,

Ik doe dit jaar eindexamen havo en wil later graag als ambulancechauffeur gaan werken.
nu heb ik een plan ik zit bij het rode kruis waar ik mijn ehbo en reanmatie diploma heb gehaald.
ik wil na de havo mbo-v of hbo-v gaan doen.
ik zit ook bij de reddingsbrigade en als ik mijn rijbewijs heb wil ik graag chauffeur worden bij de reddingsbrigade(daar leer ik ook met optische en akkoestische signalen te rijden) en ik wil daarna ook chauffeur worden bij de brandweer en zelf extra rijcursussen gaan volgen ik hoop dat ik tegen die tijd mijn mbo-v/hbo-v af heb en en dan een opleiding tot vrachtwagenchauffeur te volgen om vervolgens huisartsen chauffeur te worden en daarna proberen om op de ambulance te komen.

Wat denken jullie heb ik een kans?

Alvast bedankt voor de reacties.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #44 Gepost op: 14 december 2009, 10:16:27
Pieter,

Pfff. dat is een hoop ambitie, zeg! Ik word er een beetje duizelig van.....  ;)

Hoewel ik het heel goed vind dat je een plan hebt, vind ik het wel een beetje van "de hak op de tak springend". Je stelt dat je HBO- danwel MBO-v wilt gaan studeren als vooropleiding voor de ambulance. Waarom liggen je ambities niet bij ambulanceverpleegkundige worden? Het is, nota bene, een verdieping van je vak als verpleegkundige en het betaalt ook nog beter (sorry, collega-chauffeurs, het kan het niet mooier maken dan dat  :'(). Je moet alleen geduld hebben want het traject (vanaf de Hbo-v) is minimaal 7 a 8 jaar.Dat is overigens wel nodig om je klaar te stomen en de kennis en kunde mee te geven om het vak uit te oefenen.

Dat je bij de reddingsbrigade zit vind ik juist goed, dat is altijd handig om op je CV te zetten als hulpverlener. Wat de brandweer betreft, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Het roept de vraag op: "wat wil deze jongen nou eigenlijk?" Niet dat er iets mis mee is, maar ik mis de link naar de ambulancehulpverlening toe.

Is dit positief kritiek waar je iets mee kan? Anders hoor ik het wel..

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #45 Gepost op: 14 december 2009, 10:38:19
Aller eerst natuurlijk bedankt voor de reactie
Laat ik het zo zeggen: Auto rijden lijkt me heel leuk en mensenlevens redden lijkt me ook heel leuk (vooral op medisch gebied)
Als ik die 2 dingen combineer kom ik op ambulancechauffeur uit en ik heb begrepen dat het moeilijk is om het te worden heb ik een plan gemaakt
Ik hoop dat ik zo mijn kansen wat vergroot  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 14 december 2009, 10:53:18
Ik vind het sowieso goed dat je eerst verpleegkunde wilt gaan studeren. Daarmee leg je een goede fundament onder je plannen om je doel te bereiken.

Kijk er alleen niet vreemd van op dat, als je klaar bent, dat je toch van gedachte verandert. Je zult overigens ook veel geduld moeten hebben met de verpleegkundig opleiding. Hoewel het een geweldig brede basis is, komen er toch heel veel onderwerpen aan bod dat niets te maken hebben met de acute hulpverlening. Wel leer je met mensen omgaan en dat is nooit weg.

Ik zal je een geheim verklappen: toen ik 17 was deed ik de VWO (of liever gezegd, de engelse variant ervan). Iedereen dacht dat ik Frans ging studeren op de universiteit. Ik had echter andere plannen. Ik ben op een vrijdagmiddag uit school gekomen met de mededeling dat ik verpleegkunde ging studeren (22 jaar geleden waren mannen in de verpleging een zeldzaamheid). Ik heb nooit spijt gehad van die beslissing, al zijn we weer 22 jaar verder.

Ik zou zeggen: "Go live your dream!".

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #47 Gepost op: 14 december 2009, 17:28:54
Een paar pagina's terug las ik dat men het liefst mensen in de 25+ leeftijd aannemen.

Ik loop eigenlijk ook al een poos met de gedachte om te solliciteren op een vacature als Ambulance chauffeur.

Ikzelf ben 36, chauffeur bij de Gemeente Rotterdam en heb BCE + CCVb.
Wat ik helaas mis is EHBO en reanimatie maar dat wordt hopelijk door mijn huidige werkgever bekostigd.

Er is dus kennelijk sprake van een minimale leeftijd maar is er zoals bij de brandweer Rotterdam (vrijwillig gedeelte) ook sprake van een max. leeftijd ?
Groetjes, Marco


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #48 Gepost op: 15 december 2009, 12:52:03
Ik zie op zich geen probleem. Een beetje levenservaring is ook goed!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #49 Gepost op: 15 december 2009, 17:59:24
Een paar pagina's terug las ik dat men het liefst mensen in de 25+ leeftijd aannemen.

Ik loop eigenlijk ook al een poos met de gedachte om te solliciteren op een vacature als Ambulance chauffeur.

Ikzelf ben 36, chauffeur bij de Gemeente Rotterdam en heb BCE + CCVb.
Wat ik helaas mis is EHBO en reanimatie maar dat wordt hopelijk door mijn huidige werkgever bekostigd.

Er is dus kennelijk sprake van een minimale leeftijd maar is er zoals bij de brandweer Rotterdam (vrijwillig gedeelte) ook sprake van een max. leeftijd ?
In de lichting na mij zat iemand van 50 die de opleiding met succes heeft afgerond..... ik ben zelf op mijn 32e begonnen... dus zou zeker een poging wagen!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-