Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572847 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Rufes link=msg=1310922 date=1417093975
En trouwens de term 112cowboys vind ik wel erg denigrerend. Zou er bijna m`n websitenaam om veranderen haha. Heb zelf in de bijna 7 jaar dat ik fotografeer, 1 incident gehad met een agent (verhaal hierboven) Verder nooit problemen gehad. Niet met brandweer, politie of ambulance. Als er iets wordt gevraagd dan hoor je hier gewoon netjes gehoor aan te geven vind ik. Zit 1x in de maand op het politiebureau om dingen te bespreken en heb veel contact met diverse wijkagenten (mede wegens het beheer van Whatsapp groepen) Dus zou zeggen tegen alle andere 112cowboys: Alsjeblieft luister gewoon als er iets wordt gevraagd. Ga gewoon ergens anders staan, als een agent niet op beeld wil, gooi er even een blurr overheen, zoveel werk is dat allemaal niet. Houdt het voor jou leuk, voor de agenten die gewoon hun werk doen leuk, en ook voor alle andere 112 Fotografen. En daar kom je veel verder mee, dan overal tegenin te gaan.

Je vindt de term '112cowboys' nogal denigrerend, maar prompt gebruik je 'm daarna zelf.  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Op zich heb ik verder geen mening over het filmpje, want het is maar een stukje en niemand weet wat zich eerder heeft afgespeeld. En ik begrijp ook dat er een stukje collegialiteit is, waardoor forumleden zich geroepen voelen om of de agent of de fotograaf "te verdedigen". Maar ik wil toch wat opmerkingen plaatsen:

Het is een loze mededeling want er is al genoeg beslist over openbare functies en portretrecht, maar dat weet je zelf ook.
Daarnaast dient een agent zichzelf te beseffen dat dreigen om iemand civielrechtelijk aan te klagen, in de regel heel anders wordt opgevat door burgers. Zeker als hij ook nog eens vraagt om een perskaart, visitekaartje en of de auto eigendom is. Juist door dat laatste ontstaat bij mij het gevoel dat men probeert om de filmer te intimideren.
(Let wel, ik kan goed begrijpen dat men soms de identiteit van een "filmer" wil vaststellen, maar dat heeft niks van doen met het portretrecht.)

Bovendien vind ik het vreemd dat iemand die roept dat zijn identiteit geheim moet blijven ivm zijn werk, waar ik in het algemeen zeker begrip voor heb, het wel ok vind "als het voor prive gebruik is".
Alsof criminelen geen filmpjes delen in prive sfeer...

Omgekeerd kunnen veel agenten daar ook nog wat van leren in den lande. Vergeet niet: "je krijgt wat je geeft."
Een arrogante/bijdehante houding t.o. een journalist is heel vaak onnodig en zorgt er alleen maar voor irritatie (en filmpjes op geen stijl). ;)

Agenten die gewoon vragen en uitleggen waarom ze niet in beeld willen, daar zullen de meeste journalisten geen probleem mee hebben. Maar agenten die gelijk dreigen, en zelf regels en wetten verzinnen, dat zorgt net zo goed voor wrevel bij journalisten en burgers.

Gelukkig gaat het bij het overgrote deel van de journalisten en agenten in den landen op een goede manier, en zien wij hier alleen de uitzonderingen waarbij het, door agenten of journalisten, niet "goed" gaat.
Klopt wat je zegt hoor, dat geldt van 2 kanten. Maar vergeet niet: op een PD/plaats incident, heeft een politieambtenaar het voor het zeggen. Niet een nieuwschierige/nieuwsvergarende burger.
Zoals ik al zei vraag ik 1 keer duidelijk en vriendelijk . Daarna kan ik gebruikmaken van mijn bevoegdheden door desnoods te vorderen.

Als je als politieambtenaar op een PD komt heb je genoeg dingen te doen dan continu achter de kont aanlopen van mensen die niet willen luisteren. Daarom hoop ik dat je begrijpt dat ik als agent niet met 10 journalisten in discussie ga.
Mocht je het er niet mee eens zijn kun je later een toelichting krijgen als de situatie bekoeld is. Dat is vaak geen enkel probleem.

Tot die tijd kun je beter de aanwijzingen van politiemensen opvolgen. Vaak zijn die youtube-filmpjes een gevolg van mensen die niet aangesproken wensen te worden, en staat de aanleiding er helemaal niet op. Tot in den treure wordt er gediscussieerd, gescholden en bijdehand gedaan waarop de agent ook heel menselijk, in emotie gaat handelen. En dat staat dan natuurlijk weer feilloos op beeld... en op geenstijl. Dat vinden sommige mensen leuk.

Een goed politieagent probeert niet het werk van een journalist te vergallen, maar het incident als geheel zorgvuldig en veilig te laten verlopen. Van hem wordt dan ook verwacht dat hij verder en breder kijkt dan een burger. Ook met betrekking tot het onderzoek op langere termijn, denk aan veiligstellen van daderwetenschappen en voorkomen dat daderwetenschappen worden vastgelegd en verspreid. Dat belemmerd een onderzoek.

Ik heb niet de wijsheid in pacht. Echt niet. Maar als agent moet soms beslissingen nemen die andere mensen niet zo leuk vinden. Dat heeft gewoon te maken met wat de Engelsen noemen: "the greater good".


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: CopVR3 link=msg=1310991 date=1417108494
Klopt wat je zegt hoor, dat geldt van 2 kanten. Maar vergeet niet: op een PD/plaats incident, heeft een politieambtenaar het voor het zeggen.

Dat is voor mij ook geen discussie. :)
(En als burger ken ik mijn rechten en plichten in de omgang met opsporingsambtenaren. Bovendien zijn we allemaal mensen, dus lijken mij normale omgangsvormen een gegeven. Dat komt nog voor formele bevoegdheden/rechten/plichten)

En ik reageerde een beetje gechargeerd, niet om je aan te vallen maar om aan te geven dat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.  Daarnaast spelen omstandigheden natuurlijk een rol. Bij een hectische inzet lijkt het mij begrijpelijk dat er kort en duidelijk gecommuniceerd wordt. Die toon hebben omstanders en journalisten maar te accepteren.
 
Citaat van: CopVR3 link=msg=1310991 date=1417108494
Vaak zijn die youtube-filmpjes een gevolg van mensen die niet aangesproken wensen te worden, en staat de aanleiding er helemaal niet op. Tot in den treure wordt er gediscussieerd, gescholden en bijdehand gedaan waarop de agent ook heel menselijk, in emotie gaat handelen. En dat staat dan natuurlijk weer feilloos op beeld... en op geenstijl. Dat vinden sommige mensen leuk.

Daarom probeer ik ook geen oordeel te vellen over betrokkenen in die filmpjes. Wij kennen de omstandigheden niet, en ik besef me heel goed dat beelden niet per definitie de waarheid vertellen.
Daarbij doen mensen, ook forumleden, vaak aannames om de ene of andere partij te "verdedigen". Dan kan ik me soms moeilijk inhouden om te reageren. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Britse Agente zit aan de camera van een man en laat zich erg makkelijk afwimpelen.
LiveLeak.com - UK cop harassment fail
DSLR


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
De recente gebeurtenissen in de Verenigde Staten leren dat in sommige landen de politie niet genoeg kan worden gefilmd.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Tja, ze begint verkeerd en kan daarom niet meer een stap terug...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: DD link=msg=1312550 date=1417823193
De recente gebeurtenissen in de Verenigde Staten leren dat in sommige landen de politie niet genoeg kan worden gefilmd.

En hoe moet ik dit opvatten?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: silque link=msg=1312801 date=1417948302
En hoe moet ik dit opvatten?
Omdat in bijvoorbeeld de VS vaak geweld gebruikt wordt tegen de burger en de politie er regelmatig mee weg komt, maar als je dit filmt dan sta je als burger veel en veel sterker.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik vraag me af of dat zo is, of dat ze graag laten denken dat het zo is. Bovendien is de geweldsspiraal in de VS niet te vergelijken met Europa gezien de solo surveillance, het feit dat vrijwel iedereen wapens draagt en er sowieso meer geweld richting de politie is. Dan heb ik het nog niet eens over de ambtsinstructie gehad.

Maar.... dat is offtopic  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik vraag me af of dat zo is, of dat ze graag laten denken dat het zo is.

Realiteit is dat er in de VS bijna nergens betrouwbare officiële statistieken rond het gebruik van geweldsmiddelen worden gepubliceerd.  Zelfs niet van (dodelijk) vuurwapen gebruik.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten