Nieuwe C2000 communicatie-middelen

Auteur Topic: Nieuwe C2000 communicatie-middelen  (gelezen 18057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2012, 17:32:21
Nu weet ik niet over welke antennes we precies praten, maar ik heb een tijdje een porto gehad met een dunne korte antenne en dat was toch aanmerkelijk slechter (buiten bereik piep-toon). Ik heb nu een wat dikkere en langere antenne die is prima.

Dit bedoel ik met de lange en korte versie antenne's op de MTP850's




Zowel lang als kort zijn er voor de MTP850(s) meerdere versie's verkrijgbaar.


Voor de MTP700 zijn er voor zover ik weet (in NL) maar 2 versie's van kort en lang;

Zoals bv in KE


En de lange versie (wél flexibel) in ZaWa


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #41 Gepost op: 17 maart 2012, 17:35:50
Recente onderzoeken in de regio hebben aangetoond dat het verschil tussen de korte en de lange antenne minimaal is ...

Wie heeft dat onderzocht dan? Het verhaal dat ik gehoord heb is dat een van de RF experts bij vtspn ervoor gezorgd heeft dat de lange antenne overal wordt ingevoerd, nadat veel korpsen na de komst van o.a. de MTH800 over zijn gegaan op de korte antenne.

Ik ben geen antenne expert, maar even een simpele natuurkundige onderbouwing hierbij:

Ruim gezien loopt de UHF band van golflengtes van 10 cm tot 100 cm. Een simpele sprietantenne werkt optimaal als deze 1/4 golflengte lang is. Je komt dus uit op een optimale antenne met een lengte van 2.5 cm tot 25 cm. C2000 werkt ongeveer tussen de 380 tot 395 MHz, met de bijhorende golflengte van +/- 79 cm en bijbehorende optimale antennelengte van +/- 20 cm. Lijkt me een duidelijk verhaal toch?


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2012, 17:42:01
Wie heeft dat onderzocht dan? Het verhaal dat ik gehoord heb is dat een van de RF experts bij vtspn ervoor gezorgd heeft dat de lange antenne overal wordt ingevoerd, nadat veel korpsen na de komst van o.a. de MTH800 over zijn gegaan op de korte antenne.

Ik ben geen antenne expert, maar even een simpele natuurkundige onderbouwing hierbij:

Ruim gezien loopt de UHF band van golflengtes van 10 cm tot 100 cm. Een simpele sprietantenne werkt optimaal als deze 1/4 golflengte lang is. Je komt dus uit op een optimale antenne met een lengte van 2.5 cm tot 25 cm. C2000 werkt ongeveer tussen de 380 tot 395 MHz, met de bijhorende golflengte van +/- 79 cm en bijbehorende optimale antennelengte van +/- 20 cm. Lijkt me een duidelijk verhaal toch?

Tja, ik weet niet of het zo simpel zit. Kijk naar de Nokia's in o.a. Amsterdam-A en Rotterdam-R, die muggenbult die daarop zit valt amper een antenne te noemen.. hebben zij veel problemen met de ontvangst?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2012, 17:46:51
Wie heeft dat onderzocht dan? Het verhaal dat ik gehoord heb is dat een van de RF experts bij vtspn ervoor gezorgd heeft dat de lange antenne overal wordt ingevoerd, nadat veel korpsen na de komst van o.a. de MTH800 over zijn gegaan op de korte antenne.

C2000 beheer heeft diverse metingen verricht in een van de districten. De dekking is daar zo slecht dat er zelfs een mobiel C2000 punt opgesteld is geweest. Er zijn toen diverse metingen geweest door C2000 beheer. Tevens is er getest of het probleem met de lange antenne opgelost zou zijn en dat was niet het geval. De black-spot's bleven ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 17 maart 2012, 18:53:01
Tja, ik weet niet of het zo simpel zit. Kijk naar de Nokia's in o.a. Amsterdam-A en Rotterdam-R, die muggenbult die daarop zit valt amper een antenne te noemen.. hebben zij veel problemen met de ontvangst?

Antenne techniek is een hele aparte wetenschap, waarbij de standaard natuurkunde regels ook niet altijd opgaan. Dit was dus even een zeer oppervlakke en simpele benadering, om even wat beeldvorming te creëren. Zo veranderen de eigenschappen van een antenne volledig als je het geval op je lichaam draagt, of er ook maar in de buurt komt.  

Ik heb het ook over een optimale sprietantenne, dus iets anders kan ook goed werken, alleen het vangt de EM-straling niet optimaal op. Om hier correcte uitspraken over te kunnen doen zou ik alle antennes aan een spectrumanalyser moeten hangen, dan kan je duidelijk de optimum-curve hierin zien. Het heeft dus niet zozeer te maken met metingen in het veld, dat is volledig afhankelijk van de aanwezige veldsterkte vanaf de mast, zendvermogen van de porto, verstoringen, lokale situatie etc. Omdat er daar zoveel variabele zijn, kan je dat moeilijk een coverage probleem met een iets betere antenne oplossen. Het draagt natuurlijk wel bij aan het e.e.a.    

Als in een blackspot gewoon amper een signaal waar te nemen is, dan kan je ook weinig anders dan een mast bijplaatsen of anders afstellen. Als je een weg wilt verbreden kan je wel grotere machines kopen, maar zonder genoeg asfalt gaat er ook weinig veranderen...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2012, 13:45:47
Veel collega's zijn niet echt te spreken over de overgang van MTP700 naar 850. De schermverlichting kan niet meer uit, blind schakelen is veel lastiger, geen volumeregeling meer op de spreeksleutel, geen aanvraag-spraak meer op de spreeksleutel, een zeer windgevoelige microfoon, het geluid kan niet uit (op standje nul blijft hij doorpraten)...


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2012, 14:25:14
zijn volgensmij grotendeels software aanpassingen die jij beschrijft. Er zal dus nog even een software update moeten komen dus.

heb geen ervaring met de MTP850, maar op de MTH800 kunnen de meeste van deze zaken ook gewoon geregeld worden (verlichting uit, speaker op stand 0, blind schakelen).


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2012, 15:17:23
Wat ik wel fijn zou vinden is dat ik op de nieuwe porto op gehoor zou kunnen schakelen naar een ander kanaal, net als nu met die 'Amsterdamse' Nokia's wel kan. Weet niet of dat mogelijk is?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2012, 16:28:59
zijn volgensmij grotendeels software aanpassingen die jij beschrijft. Er zal dus nog even een software update moeten komen dus.

heb geen ervaring met de MTP850, maar op de MTH800 kunnen de meeste van deze zaken ook gewoon geregeld worden (verlichting uit, speaker op stand 0, blind schakelen).
Wij gebruiken de 800 en daar kan de speaker niet op 0, zachtste stand is 1. Daarnaast vind ik de porto wel een ideaal ding aangezien je makkelijk met de volume knop kan switchen van kanaal. En hoewel hij externe spreeksleutel een dot geluid geeft vind ik het in een luidruchtige opgeving toch lastig om hem te horen als hij aan je koppel hangt. Zeker nu ze bij ons al een tijdje de trilfunctie eraf hebben gehaald. Want we hebben een boel van die kleine spreeksleutels en die zijn binnen notime kapot waardoor je die niet kan gebruiken. De grote spreeksleutels die kan je wel heel goed gebruiken al mis ik eigenlijk wel eens de spraak aanvraag knop waardoor je dan elke keer naar beneden moet kijken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2012, 16:45:30
Nu weet ik niet over welke antennes we precies praten, maar ik heb een tijdje een porto gehad met een dunne korte antenne en dat was toch aanmerkelijk slechter (buiten bereik piep-toon). Ik heb nu een wat dikkere en langere antenne die is prima.

Same here, test nu een half jaar afwisselend dagelijks tussen kort en lang. En met de lange heeft de porto daadwerkelijk VEEL beter bereik. Is ook af te lezen aan het aantal dBm's op de porto.