Wel of geen High Visibility kleding voor politie in Europa.

Auteur Topic: Wel of geen High Visibility kleding voor politie in Europa.  (gelezen 9002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2012, 23:23:30
Kan je hier wat meer uitleg over geven? Vanwaar komt deze info en wat verstaan ze onder een "echte politielook" (in vergelijking met de huidige)?
Ik maak zelf geen deel uit van de politie. Daarom heb ik er weinig weet van, maar ik basseer mij enerzijds op wat ik zelf nagenoeg letterlijk heb kunnen lezen in een (publiek toegankelijk) verslag van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, ondertussen wsl een tweetal jaar geleden. Het ging daar over het uniform, veel stond er in feite niet in, hoofdzakelijk dat men ging bekijken of een overschakeling van de softlook naar een politielook (= meer uitstraling en gezag) mogelijk was/is. Daarnaast heb ik op belgische hulpdienstgerelateerde fora opgevangen van politiemensen dat men bij de Uniformcommissie ook al had horen waaien dat er wat zou gesleuteld worden aan het voorkomen, zoals bijvoorbeeld de graadtekens terug op de schouders. Dat zijn dus allemaal voorstellen, en dan nog van heel wat maanden terug. Maar tot nader order zit er niets concreets aan te komen vermoed ik. Mocht de pagina van de Uniformcommissie publiek toegankelijk zijn zouden we mss wijzer kunnen worden, maar ik veronderstel dat die niet publiekelijk is met goede reden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2012, 08:29:06
Citaat van: De stelling is...
Wel of geen High Visibility kleding voor politie in Europa.
En het antwoord is "WEL".

Mensen die op, aan, boven etc. wegen werkzaamheden verrichten, moeten conform Europese richtlijnen en daarop gebaseerde nationale regelingen passende beschermingsmiddelen dragen / gebruiken. Daaronder dus ook begrepen zichtbaarheidskleding conform Europese norm EN-471. Politiemensen (en andere hulpdiensten) die op of aan de weg werkzaam zijn moeten dus zichtbaarheidskleding dragen. De kleur daarvan is in deze norm EN-471 niet vastgelegd; er zijn alleen eisen aan de oppervlakte fluorescerende stof en de oppervlakte retroreflecterend band. Op dit moment zijn high-vis kleuren geel, oranje en rood gangbaar verkrijgbaar.

De kleur die wordt gedragen door politie en andere hulpverleners is vaak "cultureel" bepaald. Zo lopen wegwerkers in Nederland en Duitsland (grotendeels) in oranje (in Nederland vooral omdat dit op rijkswegen een eis is van Rijkswaterstaat), in Frankrijk lopen wegwerkers in geel. Omdat de kleurkeuze in Nederland alleen is vastgelegd voor rijkswegen (en een enkele lagere weg voor zover de wegbeheerder de RWS-eisen heeft overgenomen), kunnen wegwerkers en plantsoenendiensten op andere wegen nog altijd een andere kleur of kleurcombinatie kiezen. Een hovenier in fluorgeel/groen die midden op een rotonde een perkje staat te harken voldoet dus prima aan EN-471. De reden dat politie in Nederland dus fluorgele vesten en jassen is gaan dragen om "onderscheidend te zijn van wegwerkers" is in de praktijk volledig achterhaald.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2012, 00:32:13
Het gedrocht van 'De politie is uw vriend', 'community oriented policing' en 'excellente politiezorg' mag je hiervoor bedanken.

Graadtekens op de schouders zijn te militaristisch, dus plaatsen we ze op de borst. Accentueer mooi de bagage van vrouwen (en te dikke mannen - die er genoeg zijn bij de politie helaas). Onzin.


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2012, 22:10:45
http://www.5345.be/actua/politie_herkennen.html


Ik vind overigens dat alle politieambtenaren in deze folder voldoende zichtbaar en herkenbaar zijn; hiermee krijg je toch echt wel een goed beeld van het Belgische politie-uniform. De traditie om ook interventieploegen op de baan te sturen met een oranje hoes over de kogelwerende vest is overigens typisch Antwerps.


Sarba

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2012, 09:29:12
Tjah, wat in de praktijk misschien meer typisch is aan het politie-uniform van bij ons in België is het feit dat je tegenwoordig vaak moeite moet doen om de politie effectief "uniform" te zien rondlopen.
Ik vind het een goede zaak dat de politiemensen een uitgebreid gamma aan uniformstukken ter beschikking hebben voor allerlei omstandigheden (uniform ordehandhaving, dikke pulls (al dan niet met rolkraag) voor in de koude buitenlucht bij de Scheepvaartpolitie, enz..), maar er is werkelijk zodanig veel voorhanden dat je steeds minder uniformiteit ziet. Enerzijds omdat de broeken donkerblauw zijn; hemd/polo zeer bleek blauw; sommige interventie-inspecteurs dragen dan weer een of andere donkerblauwe T-shirt; de jassen zijn gewoon blauw met witte logo's, behalve die voor de ordehandhaving: donkerblauw terug; de fleece/gilet-fleece/pull/pull met rolkraag zijn dan ook gewoon blauw met blauwe logo's, behalve alweer de HO-pull: donkerlbauw met witte logo's; en zo kan je nog even doorgaan.
Voeg daar nog eens de verschillende afwijkende en niet-officiële uniformstukken die ontspruiten aan de fantasie van meestal de politiezones (vaak ook gewoon omdat het veel te lang duurt voor de Federale Politie met goede kledij afkomt) aan toe, en je kan je al voorstellen hoe gefragmenteerd het uniformlandschap is.

Mocht men er eens werk van maken om alle stukken meer op elkaar te doen lijken (bv. alle trui-types, jassen, scheepjes & kepies in hetzelfde donkerblauw als de broek) zou het er al heel wat netter uitzien. Zichtbaarheid is een belangrijk ding, herkenbaarheid/uniformiteit is een ander.

Anderzijds lijkt het grootste probleem me gewoon de mentaliteit: zolang de (onder)officieren geen aandacht besteden aan het voorkomen van zichzelf en hun collega's door duidelijk uniformafspraken te handhaven (die vroeger wel echt bestonden bij de ex-gemeentelijke politie en de Rijkswacht), dan blijft het gewoon een soep. Als ik vandaag soms merk hoe slordig een bepaald aantal politiemensen erbij loopt...
De vergaande autonomie van de Lokale Politie in België speelt bij dit alles zeker een rol, beste voorbeeld is inderdaad de PZ Antwerpen die als enige zijn interventie-inspecteurs laat rondlopen met die fluo-kogelwerende vesten ( ::) ) en laat rondrijden in combi's met lichtblauwe bumpers ("voor de zichtbaarheid").


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2012, 09:17:14
http://www.5345.be/actua/politie_herkennen.html


Ik vind overigens dat alle politieambtenaren in deze folder voldoende zichtbaar en herkenbaar zijn; hiermee krijg je toch echt wel een goed beeld van het Belgische politie-uniform. De traditie om ook interventieploegen op de baan te sturen met een oranje hoes over de kogelwerende vest is overigens typisch Antwerps.
Tja schoon fotos.
Wat opvalt is een veiligheidsaspect, wat ik elders in en vakblad van beveiliging (n.a.l.v flikkendag) aanhaalde is de "paardestaart". Een knotje lijkt safer want ge kunt dat blond Flikje zo achterover bij de staart in houdgreep houden of uitschakelen. Heb ook eens bij een vrouwelijke ME de "staart" onder de helm zien hangen.
Wordt daar niet opgelet?
Ik meen me te herinneren uit opleiding beveiliging staartjes bij de dames uit de boze waren en het "knotje" verplicht was.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2012, 09:30:35
De discussie over de verschillen/overeenkomsten tussen de Nederlandse en Belgische politie is afgesplitst in een nieuw eigen topic. Deze is hier te vinden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64504.msg1049452#msg1049452