Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps

Auteur Topic: Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps  (gelezen 10655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #50 Gepost op: 21 augustus 2016, 12:16:48
Citaat van: oma link=msg=1443528 date=1471771980

Wat is precies het verschil tussen beroepsbrandweer mensen die weinig echte inzetten hebben en beroepssoldaten die zelden tot nooit echt ingezet worden?

Als het je gaat om het vervangen van de vrijwilligers door beroeps is het enige verschil dat dat we voor het een wel willen betalen, maar voor het ander niet.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #51 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:12:06
Verdiep je eens in de brandweer in Nederland zou ik zeggen! Grote steden hebben een 24-uurs bezetting omdat vrijwilligers daar (bijna) niet beschikbaar zijn, het aantal uitrukken zodanig hoog is dat een kazerne bezetting "loont" en omdat de opkomsttijden anders te hoog worden. In plaatsen met minder dan 70.000 is een completen 24-uurs bezetting met 6 tot 8 man te duur en zal men naar andere mogelijkheden moeten zoeken. Zo onder de +/- 30.000 inwoners ben je afhankelijk van vrijwillgers.

Citaat van: scorpio link=msg=1443517 date=1471761479
Brandweer is nu eenmaal een dienst waarbij je niet van te voren weet wanneer je die nodig hebt. Waarom regelen we in Nederland dat in bijvoorbeeld Amsterdam de brandweer gewoon 24 per dag beschikbaar is, ook op de momenten dat hun diensten niet nodig zijn, maar in andere regio's moeten de inwoners zelf actief bijdragen en krijgen de "vrijwilligers" alleen betaald per uitruk.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb veel bewondering en respect voor de vele vrijwilligers van de brandweer in Nederland, maar als je er over nadenkt dan moet iedereen toch inzien dat er iets niet klopt.

Voor de rest wordt op dit forum aardige poep-verhalen opgehangen door een aantal mensen. Deze mensen geven de schuld van het oplopen van de opkomstijden, van het terug lopen van het aantal vrijwilligers en van minder personen op voertuigen aan de hoge heren in de top. Deze mensen weten blijkbaar niet hoe het tegenwoordig aan toe gaat bij de brandweer en zeker in de kleine plaatsen. Heel veel is namelijk terug te leiden naar het feit dat er steeds minder mensen überhaupt beschikbaar zijn of zin hebben in de vrijwillige brandweer. Mensen hebben geen zin, hebben het te druk en werken niet meer in hun woonplaats. Als je deze (hoofd) oorzaken negeert heb je een betonplaat voor je kop.

En dan vervolgens roepen dat alle met geld op te lossen is.... Ja natuurlijk zet NL vol met 24-uurs bemande kazernes neer. Reken dat gelijk ook even uit wat dat de belastingbetaler extra gaat kosten, wat we doen met water- en stormoverlast en bij grote branden met slechts 1 TS beschikbaar voor een groot gebied.

Citaat van: oma link=msg=1443528 date=1471771980
Het is inderdaad raar om het logisch te vinden dat er in steden altijd brandweer beschikbaar is maar in de dorpen waar geen vrijwilligers meer te vinden zijn er gebruik gemaakt wordt van oprekken van de opkomsttijd, minder brandweerpersoneel op een voertuig en er brandweermanagers zijn die de burgers vertellen dat we blij mogen zijn dat men met minder mensen uitrukt in geval van nood omdat ze de post ook geheel hadden kunnen sluiten i.v.m. "vrijwillig"-personeelsgebrek.


guest12562

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 21 augustus 2016, 23:01:26
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1443621 date=1471803126
Voor de rest wordt op dit forum aardige poep-verhalen opgehangen door een aantal mensen. Deze mensen geven de schuld van het oplopen van de opkomstijden, van het terug lopen van het aantal vrijwilligers en van minder personen op voertuigen aan de hoge heren in de top. Deze mensen weten blijkbaar niet hoe het tegenwoordig aan toe gaat bij de brandweer en zeker in de kleine plaatsen. Heel veel is namelijk terug te leiden naar het feit dat er steeds minder mensen überhaupt beschikbaar zijn of zin hebben in de vrijwillige brandweer. Mensen hebben geen zin, hebben het te druk en werken niet meer in hun woonplaats. Als je deze (hoofd) oorzaken negeert heb je een betonplaat voor je kop.

En dan vervolgens roepen dat alle met geld op te lossen is.... Ja natuurlijk zet NL vol met 24-uurs bemande kazernes neer. Reken dat gelijk ook even uit wat dat de belastingbetaler extra gaat kosten, wat we doen met water- en stormoverlast en bij grote branden met slechts 1 TS beschikbaar voor een groot gebied.

Gelukkig hoef ik me niet in brandweer Nederland te verdiepen en praat ik geen poep. Dat sommige zaken jou niet aan staan of niet in het pulletje van jou leidinggevenden vallen en welke jij daardoor blijkbaar genoodzaakt voelt om dat soort zaken te verdedigen, om wat voor reden dan ook. Neemt het voor mij niet weg dat je een andere mening mag hebben. Dat jij dat voor velen hier generaliseerd als zijnde poep is jou interpretatie. En dat is jammer, want blijkbaar durf jij, of mag jij geen andere mening hebben.
Ik denk dat het juist goed is om naar elkaars mening te luisteren en te kijken hoe je met elkaar tot verbetering komt, de manier waarop je nu iets weg zet lijkt erop dat je niet open staat voor andere meningen en dat dus kwalificeert tot poep. Ik voel me hierop niet aangesproken, maar stoor me wel aan het feit dat jij dus niet open staat voor wat andere zeggen.

Ik denk dat er meerdere oorzaken liggen in het feit dat de vrijwilligheid terug loopt en daar horen ook de door jou zo geliefde hoge dames/heren in de top bij, maar ook de verandering van de maatschappij welke jij aanhaalt. Het is eerder een combinatie, het een sluit het ander niet uit en ik denk ook dat het een het gevolg kan zijn van het ander.
Een oplossing heb ik ook niet 1, 2, 3, maar daar word ik ook niet voor betaald, neemt niet weg dat ik wel mee wil denken in oplossingen. Dat deze niet altijd gelijk zijn aan die welke de top verzint is denk ik alleen maar goed, want dan kunnen we met elkaar de knelpunten wegnemen. De werkvloer denkt en doet het namelijk wel eens anders dan de top bedenkt.

Ik denk overigens dat geld wel gaat helpen, maar dit hangt af van politieke keuzes en zolang er een partijen zijn die veiligheid, welzijn en zorg niet boven aan de agenda hebben staan, lees stemmen opleveren bij de volgende verkiezingen zullen we het er voorlopig even mee moeten doen. En dat betekent idd dat er soms te weinige mensen voor de deur staan met een incomplete TS, dat de duikers niet meer komen of dat het langer duurt voordat er hulp komt, als er überhaupt hulp komt. Want de tendens op dit moment is dat men gewoon liever heeft dat een ieder het voor zichzelf oplost en zijn eigen verantwoording neemt. Ik denk dat het zo niet gaat werken, maar dat heeft tijd nodig en tot die tijd laat ik gewon mijn stem horen, waar nodig, gewenst of ongewenst ik heb namelijk maar 1 belang en dat is de burger zo goed als mogelijk bedienen.

En uit dit topic blijkt dat sommige burgers het ook zat zijn en zich laten horen, dus met die politieke partijen komt het misschien ook nog wel een keertje goed.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #53 Gepost op: 21 augustus 2016, 23:20:48
In het verleden bestond de vijwilligers brandweer voornamelijk uit mensen die zich wilden en konden inzetten voor voor hun buurt/dorp etc.
Zij hadden daartoe de beschikking over simpel en praktisch en  niet al te duur materieel en waren redeijk geeofend.
Ook hedentendage kunnen er op deze basis echt wel voldoende vrijwilligers genoteerd.
Echter het praktische eigen materieel zoals bijvoorbeeld de Jeep met babyspuitjes, ,volkswagenbusje met MSA etc die overal konden komen moesten plaats maken voor vette MAN standaard autospuiten die uiteindelijk maar weinig praktisch inzetbaar zijn.En de hoofdprijs kosten.
Die zelfde mensen die het kleine handige materieel naar de slopers/opkopers etc verkwanselden komen nu vanwege bezuinigingen met speelgoed autospuitjes met twee/vier man die o.a. aanmerkelijk minder presteren dan de bijv babyspuitjes en  MSA.

Het kan verkeren zei Bredero al.

De hedendaagse mondige en veelal goed opgeleide potentiële vrijwilligers nemen steeds meer afstand van deze gang van zaken ook gelet op de opleidingseisen en oefeningen,dit terwijl ze uiteindelijk maar weinig serieus genomen worden door een management dat veelal niet kan tippen aan deze vrijwilligers.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #54 Gepost op: 21 augustus 2016, 23:53:39
Citaat
Voor de rest wordt op dit forum aardige poep-verhalen opgehangen door een aantal mensen. Deze mensen geven de schuld van het oplopen van de opkomstijden, van het terug lopen van het aantal vrijwilligers en van minder personen op voertuigen aan de hoge heren in de top. Deze mensen weten blijkbaar niet hoe het tegenwoordig aan toe gaat bij de brandweer en zeker in de kleine plaatsen.
Als je de leiding hebt over de veiligheidsregio en je moet dagelijks posten buiten dienst zetten omdat er geen bezetting is, en dat al meerdere jaren speelt ben je er toch ook verantwoordelijk voor? Of is het nu ineens de schuld van de burgers in die plaatsen die schijnbaar niet overtuigd kunnen worden van het nut om deel te nemen aan de vrijwillige brandweer. Daarnaast heeft de leiding weinig gedaan aan het de bezettingsproblemen, anders dan TS 4, SIV 2 en posten sluiten.
Waarom zie ik in Belgie in redelijk grote plaatsen de hele dag vrijwillig personeel uit vrije wil ( Euros!) de kazerne bezetten.
In Nederland hebben we een probleem maar onze oplossing zoeken we maar in een richting.
PS Ik ken regios waar kazernes gesloten zijn maar nog wel als kazerne aangemerkt staan om de burgers gerust te stellen. Want stel dat ze hun geld terug willen, heeft de veiligheidsregio een budget probleem ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #55 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:48:49
Ach, drie posten hier in de omgeving hadden na een wervingsacties meer dan genoeg reacties gekregen. Juist in de wervingscampagne kan de veiligheidsregio een heel belangrijke rol vervullen. Ga eens praten met grote bedrijven in het verzorgingsgebied van een brandweerpost met problemen in de dagbezetting, zet een paar weken achter elkaar een leuk artikel in de lokale krant en stuur brieven naar inwoners tussen 18-40 jaar in een plaats. Maar zelfs dat gebeurt vaak niet.....er wordt alleen geroepen dat het zo lastig is om nieuwe mensen te vinden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #56 Gepost op: 23 augustus 2016, 09:46:02
Citaat van: tower-ladder link=msg=1443655 date=1471816419
Als je de leiding hebt over de veiligheidsregio en je moet dagelijks posten buiten dienst zetten omdat er geen bezetting is, en dat al meerdere jaren speelt ben je er toch ook verantwoordelijk voor? Of is het nu ineens de schuld van de burgers in die plaatsen die schijnbaar niet overtuigd kunnen worden van het nut om deel te nemen aan de vrijwillige brandweer. Daarnaast heeft de leiding weinig gedaan aan het de bezettingsproblemen, anders dan TS 4, SIV 2 en posten sluiten.
Waarom zie ik in Belgie in redelijk grote plaatsen de hele dag vrijwillig personeel uit vrije wil ( Euros!) de kazerne bezetten.
In Nederland hebben we een probleem maar onze oplossing zoeken we maar in een richting.
PS Ik ken regios waar kazernes gesloten zijn maar nog wel als kazerne aangemerkt staan om de burgers gerust te stellen. Want stel dat ze hun geld terug willen, heeft de veiligheidsregio een budget probleem ;)

Dat noemen we management cultuur. Is een ziekte die in Nederland wijd verspreid is...

http://www.marketingonline.nl/blog/drama-yuri-van-gelder-mooie-metafoor-voor-uit-de-hand-gelopen-managementdenken%20


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 23 augustus 2016, 10:37:12
Citaat van: Juffie link=msg=1443839 date=1471938362
Dat noemen we management cultuur. Is een ziekte die in Nederland wijd verspreid is...

http://www.marketingonline.nl/blog/drama-yuri-van-gelder-mooie-metafoor-voor-uit-de-hand-gelopen-managementdenken%20

Citaat
Na de Olympische Spelen gaat onze Chef de Mission weer het schnabbelcircuit in en staat hij drie keer per week op saaie congressen tegen brave kantoortypes te oreren hoe je moet managen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/12/yuri-de-sloerie-3706302-a1516092