Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 152957 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dennis Grevelink

  • Gast
Wij leren bij de ehbo om altijd te reanimeren. Maar als de persoon een ketting om waarop staat niet te reanimeren dan moet je die wens volgens mij wel vevullen hoe moeilijk het ook is.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Als je als ehbo-er ziet dat iemand een ketting draagt waarop staat dat iemand niet gereanimeerd wordt, dan doe je iets fout. Zo'n kettinkinkje haal je hooguit weg omdat het de luchtweg afsnijdt, als je het gaat lezen of openmaakt (meestal zit er een briefje in), dan doe je te veel. Al heeft iemand een tatoeage op z'n voorhoofd met "niet reanimeren aub" erop, dan doe ik het alsnog. Veel mensen denken dat je alleen als kasplantje kunt verderleven als ze gereanimeerd zijn. Het is aan een arts om te kiezen om een reanimatie wel of niet te doen, mocht het in een ziekenhuis misgaan. Verpleegkundigen zullen ook gewoon reanimeren, tenzij er een (door een arts ingesteld) niet-reanimatie protocol is.
Ik wil geen verantwoording nemen voor het bewust laten overlijden van mensen, dat wil niemand. Dus wat er ook gebeurt: altijd reanimeren.
Arts  www.alphalog.nl


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Mijn kaderdocent verteld me pas dat het geen zin meer heeft om te reanimeren als het hoofd minimaal een meter van de romp ligt. Voor de rest van de gevallen gewoon doen. We zijn niet voor niets verzekerd ;).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Is hulp niet iets wat je aanbied ?

Waar haal je het recht vandaan om de uitdrukkelijke, heldere,  op zijn voorhoofd getatoueerde, wens van iemand te negeren.

Dat is een aantasting op van het universele recht op zelf beschikking van een mens.

Zorg er in ieder geval voor dat ik niet een van de nabestaanden ben.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Het gaat meer om je kerntaken als hulpverlener, doen waar je voor opgeleid bent. En daarvoor moet je soms tegen de wensen van het slachtoffer in gaan.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben, niet gedaan te hebben wat ik had kunnen doen.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Om het nog even moeilijker te maken: wat als er bij de in nood verkerende persoon iemand (b.v. familielid/partner) is die zegt: hij/zij wil niet - meer - gereanimeerd worden? Wat doe je dan? Ga je dan toch reanimeren?
Ik weet wel wat ik zou doen, maar wat doet de EHV-er?


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Dan moet je de afweging maken tussen de plicht v.d. EHV en de wens van je naaste. Het hangt er ook vanaf waarom diegene niet gereanimeerd wenst te worden.
Maar als de reden waarom voor mij niet genoeg is gaat bij mij de knop om als EHV'er.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Het gaat meer om je kerntaken als hulpverlener, doen waar je voor opgeleid bent. En daarvoor moet je soms tegen de wensen van het slachtoffer in gaan.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben, niet gedaan te hebben wat ik had kunnen doen.


Je bent dus ook bereid om daarvoor aangeklaagd en veroordeeld te worden ?


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
De vraag is of je er wel voor aangeklaagd of uberhaupt wel voor veroordeeld gaat worden. Hoe kun je als EHV'er nou de beslissing maken over leven en dood? Je hebt gewoon een plicht om je als EHV'er aan te houden. Sterker nog het is hoogstwaarschijnlijker om a;s EHV'er aangeklaagd en veroordeeld te worden voor plichtsverzuim.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Mocht je een ketting vinden of iets dergelijks ga toch reanimeren want: Dit kan bv een ketting zijn van de persoon zijn/haar vader/moeder die zij nog als amulet draagt.

Het kan zijn dat mensen dit vreemd vinden maar het komt echt voor.

Reanimeer en laat het aan de medewerkers van de ambu zien, zij zullen ook doorgaan alleen een dokter mag de beslissing nemen. Waarschijnlijk zullen ook zij eerst zelfs de familie nog raadplegen tot zij overgaan tot stoppen met behandelen.