X-collar

Auteur Topic: X-collar  (gelezen 2963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 29 januari 2009, 21:44:43
Wat vinden jullie hiervan? http://www.xcollar.com/


CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Alucard

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2009, 23:10:15
Hallo,

Ik heb er nog geen verstand van maar als ik het filmpje zo bekijk is het wel een mooi systeem en ook wel makkelijk aan te brengen!

Alucard


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2009, 10:43:14
Helaas is in het filmpje niet te zien hoe je hem aan moet brengen bij een liggende patiënt, lijkt me met dat lange deel tussen de schouderbladen nogal een lastig klusje zeker als je ook nog met dikke winterjassen en truien met kragen hebt te maken.

Ruud


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2009, 10:01:36
Ik krijg een exemplaar, echter ik ben eigenlijk niet positief op basis wat ik gezien hebt, bij een demo in duitsland en de filmpjes.

Het demo filmpje wat er bij word gepresenteerd, gaat volledig voorbij aan flink aantal fundementals voor spinal care..
Een paar punten die me opvielen :
  • De x-color gebruikt de kin als immobiliatie punt, en zorgt dat de airway min of meer word afgesloten.  De Ambu-perfit en de Leardalll gebruiken de kaakschanier als immobilisatie punt.
  • Verder suggereert de video dat de x-color de gehele nekwerkvel immobiliseren en dat is slechts schijn., Dat kan alleen met een rigid longboard (wervelplank). of een wervelspalk als de oregon spine splint.  
  • De achterzijde X-collar nekkraag geeft direct druk op  C4, C5 terwijl de andere nekkragen dat niet doen.
  • Het filmpje waarbij ze een vergelijking doen met de Ambu perfit, is misleidend, en hebben ze de gebruiksaanwijzing van de nekkragen niet gelezen..
  • Het geen handmatige immobilisatie geven tijdens de demo, is misleidend en gewoon fout.
  • De techniek van de immobilisatie van de maatvoering is ook mogelijk bij de stiffneck select.  
  • het gebruik bij van nekkraag bij andere posities dan de neutrale positie lijkt een voordeel, echter de druk op C4 en C5 lijkt me een belangrijk nadeel.  Een gewone stifneck, dus niet de stifneck select is kan ook met de schaar bewerkt worden, voor dwangstanden. Met de Ambu-Perfit heb ik dat laatste nog niet kunnen testen..
Zomaar een paar observaties..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2009, 21:28:44
Of de kraag druk uitoefend, geen idee Peter, als ik zo naar de foto's en video kijkt zitten
c4+5  in ieder geval geimmobiliseerd

wellicht bedoel je lager op de achterzijde?

Bij de instructie video zie je hoe je hem om moet doen bij een liggend s.o.
op een gladde vloer schuift hij er wel makkelijk onder 8)
Ik vind het altijd moeilijk oordelen op basis van een flimpje/ foto's
In ieder geval het zo rondlopen met een kraag behoort in ieder geval niet binnen de atls/tncc principes.

Alleen een nek kraag is niet voldoende voor vervoer, iemand moet dan ook geplankt worden :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2009, 17:51:42
Of de kraag druk uitoefend, geen idee Peter, als ik zo naar de foto's en video kijkt zitten
c4+5  in ieder geval geimmobiliseerd

wellicht bedoel je lager op de achterzijde?

Ik heb het niet precies uitgeteld, het zou ook c6, c7 kunnen zijn,  Beetje lastig tijdens een demo van de fabrikant.
tijdens de demo in duitsland, vond ik dat er relatief veel druk was op de lagere Cervicale wervelletsels, waardoor deze druk als hevel gebruikt kon worden..   De demo werd daar ook gegeven zonder handmatige immobilisatie en zonder spinal board.  Dus ik was zowie zo niet zo onder de indruk van de kennis van de "paramedic" die de demo gaf...