Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 153049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Gister met iemand een kleine discussie gehad over het volgende.

"Je rijdt door het dorp en er valt iemand langs de kant van de weg op de grond, jij als gediplomeerd EBHO'er (met reanimatie) stopt en verleend eerste hulp. Bij eerste controle blijkt de ademhaling weg te zijn, evenals de pols. Je wilt gaan reanimeren...."

Nu de vraag:
Moet je als hulpverleners eerst gaan kijken of de persoon zo'n kettinkje omheeft met daarop "niet reanimeren" en als de persoon zo'n ketting heeft moet je dan idd niet starten met de reanimatie?
De persoon met wie ik sprak dacht namelijk dat je ten alle tijden moet reanimeren, ongeacht ketting of niet.

Kan iemand hier antwoord op geven, mogelijk ook mbt rechtszekerheid, etc...

Alvast bedankt!!




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Als EHBO-er heb je met zo'n wens niets te maken. Bovendien krijg je het hart voor 99,9999% zeker niet aan de praat met hartmassages alleen, dus hebben ze in het ziekenhuis de kans om te bekijken of ze de reanimatie doorzetten of niet. Altijd reanimeren dus.
Arts  www.alphalog.nl


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Bovendien krijg je het hart voor 99,9999% zeker niet aan de praat met hartmassages alleen

Als ik praat over reanimeren dan hoort wat mij betreft daar alles bij dus hartmassage en beademing.

Ik ben ook maar een leek  ;) dus mijn kennis mbt EHBO is nu ook weer niet zo groot.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Gister met iemand een kleine discussie gehad over het volgende.

"Je rijdt door het dorp en er valt iemand langs de kant van de weg op de grond, jij als gediplomeerd EBHO'er (met reanimatie) stopt en verleend eerste hulp. Bij eerste controle blijkt de ademhaling weg te zijn, evenals de pols. Je wilt gaan reanimeren...."

Nu de vraag:
Moet je als hulpverleners eerst gaan kijken of de persoon zo'n kettinkje omheeft met daarop "niet reanimeren" en als de persoon zo'n ketting heeft moet je dan idd niet starten met de reanimatie?
De persoon met wie ik sprak dacht namelijk dat je ten alle tijden moet reanimeren, ongeacht ketting of niet.

Kan iemand hier antwoord op geven, mogelijk ook mbt rechtszekerheid, etc...

Alvast bedankt!!

Heb recent ook al een keer een gesprek hier over gehad met iemand die een ketting heeft dat ze een pacemaker heeft met ingebouwde defibrilator. Zei vertelde dat bij haar dan geen AED op zou mogen worden gebruikt. In mijn beleving is het zo dat als de AED activiteit waarneemt zal hij geen schok toe dienen.
Na een vraag aan een instructeur was het antwoord dat een AED een grotere schok kan toe dienen en de schok van een interne defribrilator niet altijd groot genoeg is.

Mij lijkt dat je in geval van twijfel terug gaat naar je aangeleerde procedures, Hier in word niet gesproken over SOSkettingkjes, niet reanimeren verklaringen etc.
Volgens mij kan je voor het verlenen van hulp niet aansprakelijk worden gehouden in dit geval en als je niets doet volgens mij wel op het feit dat je iemand geen hulp hebt verleend.

Dus ik zou gaan reanimeren als er iemand instort voor me neus en als ik een AED bij de hand heb de AED aansluiten en gebruiken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


skibedie

  • Gast
Ik heb geleerd op de ehbo cursus dat wij ons niets aan hoeven te trekken van zulke dingen. Gewoon reanimeren en laat dat soort dingen maar aan de profs over.
Dat is tenminste wat onze instructeur zei....
Ook over de sos bandjes; aub dichtlaten enzo... Het briefje zou maar eens wegwaaien of zoekraken, dan heb je n probleem.

maar goed, wie ben ik, k heb mn diploma nog niet eens ( bijna; 24 mei examen, ahum)  :-X

Groetjes van Mariska


Remi

  • Gast
Onze docent heeft ons altijd geleerd dat wij een SOS talisman niet mogen openmaken omdat de inhoud onder Medisch Geheim valt.
Dit zou alleen door ambulancepersoneel opengemaakt mogen worden.
Mijn vrouw heeft ook een Niet reanimatieverklaring bij haar papieren zitten. Zij weet (is zelf ook EHBO-er) dat niemand op straat hier naar zal kijken en dat dit alleen in het ziekenhuis waarde heeft.

Je hebt op straat ook geen tijd om eerst een slachtoffer helemaal te bekijken of er ergens een verklaring is.
De enige oplossing in mijn ogen zou zijn een tatouage op een zichtbare plaats (hand, nek, borstkas) zijn met daarop een internationaal afgesproken teken.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Ik weet idd niet beter dan dat we zo'n bedel niet open mógen maken.
Gewoon reanimeren dus.
  Ta


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Dan moet iemand me toch weer even helpen maar ik heb weleens een mevrouw gezien die een soort van penning om haar nek had waarop gewoon duidelijk te lezen was 'Niet reanimeren'

Is dat hetzelfde als zo'n SOS-talisman? en zit daar dan informatie in ofzo??

Alvast bedankt!


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Zo'n sos bedel is een dichte bedel met een papiertje met info erin,alleen een huisarts of ambu-pleeg mag die officieel openen.

  Ta


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
aangezien bij een reanimatie iedere seconde telt en je dus niet de tijd hebt om het een en ander uit te gaan zoeken zou ik zeggen: ga reanimeren.

Als je een relatie hebt met de patient kan dat uiteraard anders liggen. Overigens is het niet verboden om zo'n bedel open te maken, we zijn immers geen beroeps en dus niet aan een medisch geheim gehouden als het al van toepassing zou zijn en dat geloof ik ook niet.
Aan de andere kant, de kans dat je wat kan doen met de inhoud is erg gering.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources